/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Tøm Imac
Fra : Disi
Vist : 854 gange
100 point
Dato : 31-01-07 18:29

Jeg har " Været" så heldig at sælge min Imac
Der er en del billeder og musik på
Hvordan tømmer jeg den ?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 31-01-07 21:48

Kan du ikke bare slette de filer/foldere hvor du har billeder/musik.
Det må kunne gøres noget tilsvarende som på en PC.

Køberen forventer formodentlig ikke, at du sletter alt på harddisken og installerer OS?

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 100 point
Dato : 01-02-07 01:03

Hvis du står overfor at skulle afhænde din Mac er det en god ide at slette harddisken.
Helt!
For at gøre det skal du starte maskinen fra din systeminstallations cd/dvd. Med skiven lagt i drevet vælges "Start igen" fra menuen og C-tasten holdes nede indtil maskinen er bootet op igen. Brug derefter Apples "Diskværktøj" til at slette harddisken. Alt afhængigt af hvor følsomme dine gamle data måtte være kan du vælge at lade "Diskværktøj" overskrive hele harddisken med 0er flere eller færrer gange. Men selv om du vælger at bruge tid (for det tager det) på at overskrive disken alle de maksimale 35 gange "Diskværktøj" kan indstilles til, så vil det stadigt være muligt at genskabe de slettede data men det vil da være en kompliceret, omkostningsrig og langsommelig process.
Hvis du har oplysninger af virkelig kritisk karakter på harddisken så er der kun een metode der er helt sikker: Skru drevet ud af kassen og jag en skruetrækker igennem mekanismen således at pladerne inden i ødelægges. Denne metode anbefales af NSA men jeg tror nok ikke du skal regene med en særligt god brugtpris efter den behandling.

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 03-02-07 17:06

Tak for svaret UlrikB.