/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
vises ikke rigtigt!!!
Fra : Fåreklipperen
Vist : 626 gange
50 point
Dato : 31-01-07 08:42

hej venner

jeg har lavet en side til et bilpleje firma som en mine kammerater ejer, men siden vises kun korrekt i IE hvis man tager den i Mozilla Firefox er tekst, billeder og andet godt rykket ud til venstre side er der nogen som har en løsning på dette irreterende problem bliver jeg lykkelig...
det er denne side www.fynsbilpleje.dk

Mikkel Rue

Kommentar
Fra : Fåreklipperen

Dato : 31-01-07 08:44

kommentarer til siden er også velkomne samt ris og ros

Mikkel Rue

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-07 09:40

Nu har jeg (..endnu) ikke kikket din kode igennem, men jeg har da pinpointet problemet.

Da siderne i Firefox og Opera vises ens, er problemet (..igen og som sædvanlig) Internet Explorer.

En mulighed er først at kode siderne, så de vises korrekt i disse to browsere. Nu prøver man så at rendere siden i Internet Explorer. Der hvor CSS'en brækker sig, retter man den så til, men putter disse rettelser ind i den IE specifikke konstruktion:
Kode
<!--[if IE]>
.
/* Her står din CSS rettelse umiddelbart EFTER den egenskab som ikke makker ret */
.
<![endif]-->

Alternativt laver du en CSS sektion som virker for IE og indkluderer denne EFTER du har inkluderet den CSS som validerer for Firefox og Opera. Dette CSS har du allerede lavet!. Nemlig dét du har nu

Kode
<!--[if IE]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="iehacks.css" />
<![endif]-->

Så til sidst i header sektionen benytte IE7 scriptet, som får IE versioner mindre end 7 til at forstå denne. Dette inkluderes med:

Kode
<!-- compliance patch for microsoft browsers -->
<!--[if lt IE 7]>
<script src="/ie7/ie7-standard-p.js" type="text/javascript"></script>
<![endif]-->

Jf. :

1.) http://meyerweb.com/eric/thoughts/2005/10/17/ie7-and-ie7/
2.) http://dean.edwards.name/ie7/

Virkelig bøvlet ...mange TAK til Microsoft

Vender tilbage, når jeg har lidt mere tid

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-07 10:13

Selvom CSS scriptet du benytter ( http://www.fynsbilpleje.dk/css/screen.css ) validerer korrekt, så er der mange ting, som IE ikke tolker som det forventes.

Det er bedre selv at designe sin layout kode, end at forlige sig på 'færdigretter' som:
Kode
/***************************************************
AUTHOR: Pat Heard ( FullAhead.org )
TEMPLATE: Greenery
DATE: 2005.11.30
COPYRIGHT: none
***************************************************/

..og prøv at undgå blandingen af inline (style=".."), lokale (<style type="text/css"> .. </style>) og externe ( <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/screen.css" /> ) CSS regler. Hold dig til det/de (korrekte) externe stylesheet. Har du brug for specifikke regler for specifikke (X-)HTML elementer, så laver du blot en specifik ID eller klasse til formålet. Husk du kan bruge (mixe) klasser vha. multible klassehenvisninger, blot kan du ikke satse på rækkefølgen af klasserne hvis du laver 'override' scripts. Multible klasser er ikke implementeret ens i de forskellige browsere. Dvs. at forskellige browsere får forskellige resultater ud af konstruktioner som:
Kode
<markør style="klasse1 klasse2">

Du kan ikke være sikker på at klasse2's regler overtrumfer klasse1's, da renderings rækkefølgen ikke er fastlagt. I selve CSS koden gælder den hierakiske rækkefølge derimod ALTID. Lav derfor hellere en enkelt specifik klasse som er 'summen af klasse1 og klasse2 = klasse3:
Kode
<markør style="klasse3">

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fåreklipperen

Dato : 31-01-07 10:39

Hej Molokyle

Jeg kan satdig ikke fatte hvorfor den ikke vises ens, fordi det er det samme css, som på min egen side og den vises ens i de forskellige browsere?

Mikkel

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-07 14:13

Tjek så dette:

1.) http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/index.php
2.) http://www.webdesign101.dk/showcase/float/index.php
3.) http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/boxsizing.php

..så får du i det mindste 'noget' af svaret på, hvorfor det ikke vises ens i alle browsere med ellers åbentbart validérbar kode

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 02-02-07 08:42

Her er en mere om hvorledes de 'tidligere' hacks skal håndteres nu:

http://www.webdesign101.dk/ie7/csshacks.php

Der er nu fundet en bug i IE7 (..hvorfor undrer det mig ikke?), som har at gøre med clear'ede floats:

http://www.webdesign101.dk/css/floatcontainer.php

Som sagt: Den 'sikreste' måde er at skrive koden til... og teste sine CSS layouts i Firefox ..og derefter rette til for Explorer (..evt. på den 'nemme' måde med IE7 scriptet fra Dan Edwards). Ikke omvendt. Det giver nemlig ikke andet end bøvl.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Fåreklipperen

Dato : 12-02-07 11:04

Tak for svaret molokyle.