/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
6 pc'ere en router med 4 porte
Fra : duehus
Vist : 579 gange
100 point
Dato : 22-01-07 20:20

Hej med jer, vores lille hjemmenetværk er vokset lidt i takt med børnene, så min dlink dgl-4300 har ikke porte nok, jeg har prøvet at sætte to pc'ere op til trådløs, men det kører ikke optimalt, kan man tilføje nogle porte via en switch eller lignende?

Hilsen Familien

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 22-01-07 20:22

Nu har jeg ikke så meget forstand på netværk, men vil mene,
at hvis du køber en hub, og sætter den til routeren i en ledig port,
vil du få lidt ekstra porte.

//Kettedk

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 22-01-07 20:26

Jeg er 99.9% sikker på at det kan lade sig gøre, eftersom en hub jo er en lille boks,
der indeholder ekstra netværksporte. Hvis man f.eks. har en router med 4 porte,
og køber en hub med 5, vil man have 8 porte, eftersom hubben optager 1 port
i routeren. Det BURDE kunne lade sig gøre!

//Kettedk

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 22-01-07 20:27

Ja du kan sagtens sætte en switch bagefter en router og så fordele vider emed disse porte.
En hub er ikke velegnet da den vil virke som en bremse på netværket og prisforskellen er også uvæsentlig.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-01-07 20:29

kettedk har ret men jeg ville foreslå en switch som er mere brugervenlig.
I hver port/udgang kan der sidde rutere og switche og på dem kan der sidde switche eller flere routere.
Der kan normalt være et par hundrede computer på en enkelt router..............................
men det går så ikke så stærkt, hvis alle vil hente film.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 22-01-07 20:33

Dette her har ikke særligt meget med spørgsmålet at gøre,
men hvad er forskellen på en switch og en hub? Bortset fra hastigheden som BjarneD siger.

//Kettedk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 20:35

Forskellen på en hub og en switch er i hovedtræk, at hub'en bare lader datapakkerne suse rundt i systemet indtil en eller anden modtager hnter dem, mens en switch kan finde ud af at dirigere datapakker til den modtager de oprindeligt er tiltænkt. Det sikrer en mere glidende datakommunikation og derfor bruger man sjældent hubs.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-01-07 20:40

Og man kan flytte rundt på netværkskablerne og switchen finder vej alligevel.
Ofte skal hub og PC genstartes efter kabelflyt på en Hub.

Kommentar
Fra : duehus

Dato : 22-01-07 20:51

Men hvad med internettet hvis man sætter en switch på. bliver det fordelt til dem på switchen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 20:55

Ja hvis routeren er på internet kan det hentes af alle.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 20:58

Når du så er i gang med at lave Internet til alle 6 maskiner skal du vel også have lokalnetværk til alle.
Det sikresste og mest stabile er, at lade din TCP/IP protokol om at styre Internet og så installere IPX/SPX protokol på de øvrige så det bliver skilt ad.
Adskillelsen kræver at du deaktiverer netbios over TCP/IP - gøres i Egenskaber for TCP/IP -- Avanceret - Wins

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 21:02

Lige et godt link til opsætning med NWLink Netbios IPX/SPX
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm

Godkendelse af svar
Fra : duehus

Dato : 22-01-07 21:15

Tak for hurtig svar BjarneD og jer andre.
Jeg køber en swich imorgen, så må jeg lege lidt med den.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 21:20

God fornøjelse!
Er der problemer ved du hvor du kan spørge.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-01-07 22:27

Husk at du kan nøjes med et enkelt fremføringskabel mellem router og switch, så du får en slags satelitstation et andet sted i huset.
Du kan med fordel købe en stor switch med 16 porte, somkoster ca. det samme som en almindelig 4 ports, således er du sikret med tilstrækkelige porte.
http://www.microlan.dk/shop/products/productinfo.aspx?productid=SMC-EZ1016DT&menuid=SWIDESK&level=2 er en 16 ports til 375 kr. med buffer på alle porte og finder selv ud af om du bruger lige eller krydset kabler.

Og så lige en kommentar til HUB, den er som nævnt, ikke egnet til moderne netværk, da den kun køre simplex, og kun lader en maskine bruge netværket ad gangen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 22:38

Ikke en maskine ad gangen, men en handling ad gangen, Severino.
Det er ikke sådan, at det står stille og hvis der ikke er meget aktivitet på et netværk vil man ikk emærke forskel, men skal der kommunikeres på kryds og tværs vil det gå langsommere.
Fuld duplex som switchen kører vil tillade afsendelse og modtagelse på en gang.

Hvad skulle man ellers end at bruge et kabel til at forbinde switchen til routeren?

Port 1 (uplink) på switch til routers LAN port (med mindre der er afkrydsning på alle porte i switchen).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 22:40

P.S! På moderne netværk skelner man mellem halv duplex (hub) og fuld duplex (switch).

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-01-07 22:49

Halv duplex er jo det sammen som simplex!

Angående det med kablet så ved du da godt hvad det er jeg mente. Men skal gerne skære det ud i pap eller bøje det i neonrør for dig, hvis du skulle være i tvivl!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 22:54

Man ved aldrig hvad du har gang i Don Severino. selv

Man betegner det som halv duplex i opsætningerne og så bør man vel holde sig til det.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-01-07 00:13

Rigtigt bjarne, men nu er der nogen som har alderen til at fise forkalket rundt i de ældre betegnelser, hvis du fårstår!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-07 00:18

Du er næppe ældre end mig Severino, selv om du selvfølgelig ser sådan ud

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-01-07 22:37

Det kan da komme an på en prøve!
Jeg ved da godt at mit billed er fra den gang jeg var ung og smuk, men når man nærmer sig pensionsalderen, så må man forsøge at sløre det lidt!