/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
lovgivning om adoption af voksen???
Fra : jytteras
Vist : 6334 gange
120 point
Dato : 09-01-03 15:47

Min veninde vil gerne adopteres af sine reserveforældre, der ikke selv har fået nogen børn.

De har ved civilretten fået oplyst at dette skulle være umuligt, fordi de aldrig har haft plejetilladelse til hende.
Min veninde er 35 år, har kun sin biologiske mor tilbage - men flyttede hjemmefra allerede, som 14 årig og har aldrig haft nogen nær kontakt til sin biologiske familie.
Min veninde har 3 børn og skal giftes til påske og det glædede hende meget, da hendes "papforældre" gerne ville adoptere hende - det er derfor meget skuffende, hvis det ikke kan lade sig gøre.

Jeg håber meget, at nogen kan give os nogle konstruktive svar, eller steder på nettet hvor vi kan få oplysninger.
Hvis det har betydning for svaret, så bor min veninde og papforældre på Lolland.

Accepteret svar
Fra : Mone

Modtaget 130 point
Dato : 09-01-03 16:55

Hej Jytteras.

Prøv at kigge på dette link, måske det kan give et lille indblik i dit spørgsmål.

http://www.adoption.dk/jura/Cirk_skrv_adoption_af_plejeborn.htm

Jeg håber virkelig at det kan lade sig gøre for din veninde da det er hendes ønske, og man skulle jo nok mene at hun er gammel nok til selv at bestemme, i modsætning til alle de børn der "bortadopteres som spæde", og senere i livet finder ud af at "der er noget galt" og gerne vil finde deres rødder. Jeg forstår slet ikke *hvorfor* en voksen kvinde ikke kan blive adopteret, når både hun og "papforældrene" er interesseret i det.

Jeg ønsker alt mulig held og lykke for din veninde.
Og hendes forestående bryllup.

Mange venlige hilsner
og tanker
Mone

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 09-01-03 17:13

Gældende cirkulær vedrørende adoption af plejbørn CIS nr. 11169 af 27/03/1995 hvori der står
Citat
Under hensyn til at formålet med adoption fortsat må være at etablere et forældre/barn forhold eller at formalisere et sådant allerede foreliggende forhold, bør den øvre aldersgrænse på omkring 30 år i almindelig fastholdes. Der vil typisk ikke være hensyn, der kan begrunde adoption af en person i en senere alder

Hviket ser ud til at din veninde er for sent ude

Men prøv at se disse adoptions dedikerede sites - http://www.adoption.dk/links/diskussionsgruppe_om_adoption.htm

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 09-01-03 17:19

Undskyld,
Jeg glemte at opdater indlæget før jeg skrev og så derfor ikke mones indlæg. Hun har nemlig allerede fat i samme cirkulære.

Håber du kan for hjælp blandt adoptionsgrupperne for at finde nogle undtagelser og hensy, der kan kvalificere dispensation til øvre aldersgrænse.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 17-01-03 11:00

Tak for de kommentarer der allerede er kommet, men jura er jo noget kryptisk noget og derfor vil jeg gerne høre om særligt vægtigt argument kan være at min veninde er psykisk syg og derfor vil have stor gavn af denne adoption idet den vil give hende en tryghed og kærlighed hun aldrig har oplevet før.

Jeg skal lige gøre opmærksom på at en psykisk sygdom ikke medfører, at man ikke kan overskue konsekvenser af sin handling - dette blot for at imødegå kommentarer af den art.
Min veninde og hendes "pap-forældre" er fuldt ud klar over, hvad det er de ønsker og håbet var at der enten var en jurist eller nogen der selv havde ladet sig voksenadoptere, der kunne give os et svar her.

Godkendelse af svar
Fra : jytteras

Dato : 08-02-03 08:17

Tak for svaret Mone.

Det ser desværre ikke ud til at kunne lade sig gøre uden store kampe, men det var forsøget værd at spørge herinde og jeg takker for Jeres hjælpsomhed.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 08-02-03 11:09

Hej Jytteras

Øvv, hvor er det surt

Jeg kan virkelig ikke forstå at voksne mennesker ikke selv kan få lov til at
bestemme den slags ting. Engang imellem er det danske retsvæsen dælme
tungt at danse med syntes jeg.

Jeg håber alligevel at de finder en løsning.

Venlig hilsen
Mone