/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
LAN med trådløs WAN
Fra : chrihal
Vist : 3876 gange
20 point
Dato : 20-01-07 17:55

Jeg har - i stuetagen - brugt en trådløs router til at etablere neadgang via ADSL-bredbånd.
Det trådløse net rækker til kælderen, men ikke alt for godt.
Når ungerne spiller, vil jeg gerne etablere et hurtigt LAN i kælderen og give det forbindelse til internettet (WAN).
Kan jeg bruge en esktra trådløs router til det, således at jeg kobler PC'erne i kælderen sammen med ethernetkabler til routeren og får routerens radio til at 'fange' netadgangen fra stueetagen?

Eller er der andre gode forslag til at løse samme behov?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-01-07 18:01

Du kan købe en speciel boks, som sender det trådløse signal videre,
så rækkevidden bliver længere. Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad den kaldes
Men er igang med at finde ud af det..

//Kettedk

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-01-07 18:10

Mener faktisk at det kaldes en "forwarder", men er bestemt ikke sikker.
Spørg evt. i din computerforretning, hvis du mener, at denne løsning kan bruges.
De burde vide hvad den kaldes

//Kettedk

Kommentar
Fra : chrihal

Dato : 20-01-07 18:16

Hej Kettedk
Jeg kender gost sådan en 'range-booster' eller forlænger til dækningen. Og det er da afgjort en mulighed.
Men jeg vil nu helst koble computerne i kælderen sammen med kabel. Når de spiller med hinanden er det min erfaring, at sammenkobling med kabel giver den bedste oplevelse.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-01-07 18:21

Havde du tænkt dig at koble computerne til routeren?
Som det trådløse net er forbundet til?

//Kettedk

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-01-07 18:24

Ja hov, jeg må lære at læse spørgsmålene ordenligt

Hvis du spørger mig, vil det ikke give en bedre forbindelse,
da både det trådløse net og LAN bruger forbindelsen
hvis du kobler det sammen på denne måde.

Har desværre ingen ideer lige nu

//Kettedk

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-01-07 18:25

Det er muligt at jeg tager fejl, med hensyn til det med at forbindelsen
ikke skulle blive bedre, men du kan da prøve det, og se hvordan det går

//Kettedk

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-01-07 18:28

Det er naturligvis noget hurtigere end at bruge signalet fra den trådløse router,
da både du og ungerne så ville bruge det på samme tid, jo.

Desuden kan jeg umiddelbart ikke se andre løsninger end at koble computerne
direkte til den almindelige router, ved hjælp af ethernet-kabler.

//Kettedk

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 20-01-07 18:39

opsæt en Repeater

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-01-07 18:43

DET VAR LIGE DET ORD JEG MANGLEDE!!!^

Det var lige præcis det jeg snakkede om i mit første indlæg

//Kettedk

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 20-01-07 18:43

du kan læse om Repeater her
http://da.wikipedia.org/wiki/Speciel:Search?search=repeater&fulltext=S%C3%B8g
Linksys har en rigtig god Repeater

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-01-07 19:13

Nogle få routere kan også fungere som repeatere. Altså opfanger / returnerer signalet.
Men jeg kan ikke huske hvilke routere der kan det.
Men det er ikke sikkert, at der kan "køres" hurtige spil over linien.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-01-07 19:19

Det burde du kunne gøre, men hvis signal er svagt, så ville jeg fortrække et kabel og router eller switch i kælderen. Har du ikke swicth i routeren oppe????

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 20-01-07 19:35

til e.c
jeg har rodet meget Repeaterer, og har aldrig hørt om at routere også skulle kunne bruges som Repeaterer
en Repeater kan modtage et signal og videre sende det, og den kan modtage tilbage signalet fra den fjerneste computer og sende det tilbage til den trådløse router

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-01-07 19:54

Jeg kan ikke finde det ..................måske er det en bridge jeg tager fejl af.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-01-07 19:58

De kan sættes op til at virke som repeater

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 20-01-07 20:04

til frostys!
jeg er meget interesseret
vil du forklare det lidt nærmere, hvad der skal bruges og hvordan det virker

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 20-01-07 20:24

hvis nogen er i tvivl om hvad en Repeater er så læs på wikipedia, der er ret meget
eks
http://da.wikipedia.org/wiki/Repeater

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-01-07 20:58

En repeater er jo som sagt en boks, der sender det trådløse signal videre.
I dette tilfælde vil det sikkert ikke være den bedste løsning, da det jo er
meningen, at både chrihal og hans unger skal kunne bruge nettet på samme tid,
uden at forbindelsen bliver sløvet helt vildt; hvilken den jo vil gøre, hvis de allesammen
bruger det samme trådløse net på samme tid - det afhænger selvfølgelig af båndbredden,
hvor sløv forbindelsen ville blive, eller om de overhovedet ville mærke forskel.

//Kettedk

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 20-01-07 21:50

jeg kender flere der bruger Repeater
kettedk skriver at det måske vil sløve signalet meget, det er bestemt ikkee min erfaring, tværtimod
en god løsning vil selvfølgelig være at trække et kabel og opsætte et AP

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-01-07 21:58

Kabler, ja.. Ville det ikke være nemmere, og bedre for forbindelsen,
at bare forbinde computerne direkte til den almindelige router?
Ville sikkert også sikre en mere stabil forbindelse.

//Kettedk

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-01-07 22:16
Kommentar
Fra : ferik

Dato : 20-01-07 22:22

frostys
jeg kender udmærket denne router, men der er jo ingen Repeater funktion i den

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-01-07 22:44

Citat
jeg kender udmærket denne router, men der er jo ingen Repeater funktion i den

ftp://ftp.linksys.com/datasheet/befw11s4ds.pdf

d-link har osse nogen du kan sætte til accespoint

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 20-01-07 23:20

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=110753
hvis der vælges en repeater, vil jeg anbefale denne
jeg har den selv

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-01-07 23:48

Når du har en trådløs forbindelse (lodret) gennem huset, så må du nødvendigvis se på det der hedder antennens udstrålingsdiagram, så du kan forstå hvordan du får den bedst mulige sender/modtager forhold.
Når antennen står lodret i både stue og kælder, og hvis de så er placeret lige over hinanden; ja så har du rent faktisk det dårligste antenneforhold imellem enhederne, da udstrålingsdiagrammet ligger vandret i forhold til antennen der står lodret.
Dette er en naturlov, som vi alle må indordne os under.

Så kan jeg kun tilslutte mig det med Range Booster = Repeater. - Både ferik og jeg har en sådan udvidelse i vores netværk, en LinkSys WRE54G

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-01-07 08:55

jeg tilslutter mig også her med en Linksys Wre54G
Den går ind som et eksta accesspoint og du kan logge på det netværk med det stærkeste signal. Skal bare tilsluttes til din router via det trådløse og opsættes så funker det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-07 09:54

Tillad mig at komme med en helt anden løsning:

Hvorfor ikke bytte om? Altså etablere WAN forbindelsen i kælderen lade unger og LAN deles via en switch. LAN trækkes så med et patchkabel (thin-ethernet twistet pair) op til stuen, hvor den trådløse router kan tilkobles.

KISS (Keep it simple ..stupid) </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-01-07 11:24

god idé hvis ellers forbindelsen kommer ind i kælderen. Ellers skal kablet selvfølgelig bare trækkes derned og de var jo det der skulle undgåes.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 21-01-07 13:13

Tja ellers skulle man igang med at lave et accesspoint samt nogle af de nye netkort som der reklameres med fra bl.a Elgigantens side af hvor man kan komme op og køre med en ret høj mbs. (kender ikke produktet - men får OK anmeldelser)
Men det er ret generelt alt efter smag og behag - Jeg ville dog nok under alle omstændigheder bruge kabel til denne løsning (ved godt spørgeren ikke ønsker det) men uanset hvad - Så er det også noget konkret om de spil som ungerne spiller - hvor meget lacker det osv.

Her hjemme har jeg kabel til at hvad der trækker noget ordentlig - såsom MythTV mediecenter - Xbox - og mine servere i hytten omkring overvågning mm -og kun trådløst til mine Laptops som jeg bruger bla. fra sofaen af

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-07 13:39

Fijala -> Min 'kongstanke' var, at så trak ungerne ikke med deres online 'ting' på det trådløse net, som alt andet lige har begrænset båndbredde, når det deles af flere.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 20 point
Dato : 21-01-07 18:17

Hej Alle, der er nævnt nogle forskellige forslag, som klart kan bruges, og derfor burde overvejes.

Men for at svare lidt på det oprindelige spørgsmål: Findes der udstyr så man kan lave et kablet net i kælderen, som via en særligt opsat Router/bridge kan forbinde kælderens netværk til det i stue etagen?
Så er svaret: Ja, sådan nogle bokse findes.

Jeg har ikke selv erfaring med at sætte det op, så jeg skal selv ud at lede lidt for at finde konkrete eksempler og konkrete navne på bokse der kan det som der beskrives.

Men umiddelbart så vil jeg sige at Linksys WET54G er sådan en boks.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=45826

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-01-07 18:31

Derudover så findes der 3-part software som kan benytes på en række standard Routere, så man kan udvide routerens standard funktioner. Det er især nogle standard Routere fra Linksys, Asus Buffalo som har denne mulighed.
For software se fx. http://www.dd-wrt.com og http://www.openwrt.org og http://www.hyperwrt.org

DD-WRT og openWRT kan køre på en lang række forskellige hardware platforme (Routere).

Med disse 3-part software så kan alle de standard routere som denne software kan køre på, sættes til at være Router, firewall, Netwærks gateway/access point, bridge, QoS styring, VoIP telefon boks, Torrent Client, iTunes server og meget, meget mere.

HyperWRT udvider den oprindelige Linksys software (kun til Linksys WRT54G routere V.1-V2.2) med et par punkter, og bevarer derfor det oprindelige Web interface til opsætning af routeren.

DD-WRT bevarer den samme type web interface til at opsætte routeren, men skifter farven til sort/hvid/grå og den har mange, mange flere standardfunktioner som kan styres via web interfacet.

openWRT softwaren har for tiden stort set ikke et web interface, men skal primært styres via en kommandolinie med Linux kommandoer, så den er endnu ikke særligt brugervenlig.

Jeg har selv valgt at jeg vil lege lidt mere med DD-WRT softwaren.
For tiden har jeg imidlertid kun én Linksys WRT54G router, og kan derfor ikke konkret sige hvad du skal gøre for at få fx. to stk WRT54GL routere til at fungere i den opsætning som du ønsker mellem stue og kælderen.

Fortæl lidt mere om det konkrete udstyr som du har, så kan det være at vi kan finde frem til den nemmeste måde hvorpå du kan opnå den funktion som du ønsker.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-01-07 22:06

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=45826
jeg kender en der i længere tid har kørt med en linksys ethernet brigde
den modtager signal trådløs og videre sender over kabel
du kan kontakte Linksys support, de kan hjælpe dig
linksys hjælp 82331719

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-01-07 22:16

A-pro-pos WRE54G Repeater fra Linksys, så kan den også fungere som bridge, da der er et RJ45 stik på den, som bruges til at indstille repeateren over. Hertil kan man tilslutte en PC og få forbindelse til det øvrige trådløse netværk. - Så der må også være en mulighed for at tilslutte en switch til at fordele signalet i ex. kælderen.
Det var en opdagelse jeg gjorde den ene gang hvor jeg eksperimenterede med min repeater.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-01-07 23:09

tak til severino!
det vidste jeg ikke

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 22-01-07 07:09

Så har jeg haft tid til at kigge lidt mere på emnet.

Jeg har kigget i bruger manaualerne til WET54G, WRE54G og den kommende WRTSL54GS (særdeles interessant box). Derudover så har jeg loadet HyperWRT, Linksys WRT54G's nyeste firmware og DD-WRT V.23 SP2 på min WRT54G og har kigget på alle indstillings mulighederne i de forskellige firmwares.

Med linksys egen firmware for WRT54G og med HyperWRT firmwaren, der er det ikke muligt at benytte boksen som en bridge. Med DD-WRT firmwaren er der imidlertid indtil flere måder hvorpå boksen kan fungere som en bridge.

I DD-WRT er der fire grund modes som routeren kan sættes op i:
Citat
[B]AP mode [/B]– This is the default mode, also called Infrastructure mode. Your router acts as an central connection point, which wireless clients can connect to.
[B]Client mode[/B] – The radio interface is used to connect the internet-facing side of the router (i.e., the WAN) as a client to a remote accesspoint. NAT or routing are performed between WAN and LAN, like in "normal" gateway or router mode. Use this mode, e.g., if your internet connection is provided by a remote accesspoint, and you want to connect a subnet of your own to it.
[B]Client Bridged mode[/B] – The radio interface is used to connect the LAN side of the router to a remote accesspoint. The LAN and the remote AP will be in the same subnet (This is called a "bridge" between two network segments). The WAN side of the router is unused and can be disabled. Use this mode, e.g., to make the router act as a "WLAN adapter" for a device connected to one of its LAN ethernet ports.
[B]Ad-Hoc mode[/B] – This is for peer to peer wireless connections. Clients running in Ad-Hoc mode can connect to each other as required without involving central access points.

Til den specifikke opgave: et hurtigt lokalnet i kælderen, som stadig kan have trådløs forbindelse til resten af huset (og internettet), så vil jeg anbefale: Client Mode.
I denne mode så etableres der et seperat NAT styret net-segment i kælderen, således at der kun sendes data ud på det trådløse net, hvis den enkelte pc i kælderen kan se at datapakken specifikt har brug for at køre via internet gatewayen.
Eller med andre ord; der benyttes én IP serie på det trådløse net og en anden IP serie i kælderen.

Ulempen ved at benytte et seperat net-segment i kælderen, det er at kælderens pc'ere ikke kan se de øvrige pc'ere på netværket (og omvendt - pc'erne på det trådløse netværk kan ikke se pc'erne i kælderen).

Når der ikke udføres spil, så kan man imidlertid skifte kælder-routerens opsætning til at køre "Client Bridged mode". Så sendes alle broadcasts automatisk ud på det trådløse net, idet der nu benytes den samme IP serie på alle pc'erne, både dem der kobles direkte i LAN portene en af de to trådløse routere, og de pc'ere som kører på det trådløse netværk, og alle pc'ere kan derfor se hinanden.

En anden detalje som kan være af interesse, det er prisen for udstyret. En WRT54GL koster ca. kr. 500, hvor bridgen WET54G koster 550-650 og repeateren WRE54G koster ca. kr. 600.
Da der stort set er det samme fysiske indhold i de forskellige Linksys Bokse, så må prisen bero på antallet af bokse der sælges af den enkelte type. (Hertil skal endda bemærkes at der er lidt mere Flash RAM og lidt mere RAM i WRT54GL boksen).

Udfordringen vil imidlertid være at få installeret DD-WRT firmwaren.
Hvis denne metode vælges, så er her en quick guide til installation af DD-WRT firmwaren.
a) gå til mappen: http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/downloads/dd-wrt.v23 SP2/mini
download filen: dd-wrt.v23_mini_wrt54g.bin til et sted på din harddisk
b) tilslut din pc til LAN delen af din WRT54GL router (ikke via en trådløs forbindelse!!)
c) åbn en web browser og få forbindelse til Linksys Routeren (defalut er 192.168.1.1)
d) vælg fanebladet: administration -> firmware upgrade
default password til routeren er: admin
e) click: browse og udpeg filen "dd-wrt.v23_mini_wrt54g.bin" på din harddisk.
click: upgrade
f) Vent indtil routeren selv genstarter
Hint: Når man skifter fra den ene type firmware til den anden (fx. fra Linksys til DD-WRT) så kan det være en god idé at man EFTER routeren selv har genstartet, så tager strømmen, vente 10 sekunder, og sætte strømme til igen, så man opnår en "cold boot".

Opsætning af bridge status og seperat IP serie til kælderen:
g) åbn en web browser og få forbindelse til Linksys Routeren igen (defalut er 192.168.1.1)
h) vælg fanebladet: wireless
defalut bruger er: root
default password er: admin
i) som Wireless mode skiftes fra: AP - til: Client
j) vælg faneblad: setup -> ved bjælken "Network setup" -> i linien "Local IP address"
indtastes: 192.168.10.1
k) click: save settings

Så skulle du være oppe og køre med hurtigt netværk i kælderen, og så det trådløse netværk kun belastes af de øvrige pc'ere og hvis kælder pc'erne skal have internet adgang.

Godkendelse af svar
Fra : chrihal

Dato : 22-01-07 08:07

Tak for svaret Per.Frederiksen.
Du viste en løsning, hvor jeg kan få etableret et kablet net i kælderen også. Jeg har også et kablet net til de mange stationære enheder jeg har i kontoret, jeg bruger ikke bare mit Wlan her.
Jeg går ud fra, at jeg kan sætte et almindelig swtch bag en WET54g

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-01-07 08:27

Du kan sagtens sætte en switch bag den router der køre som bridge, hvis du har behov for mere end de 4 porte der er i den.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 23-01-07 19:20

Som severino siger, så må det helt klart formodes at du kan sætte en switch bag din bridge.

Da jeg kun har adgang til brugermanualen på WEP54G boksen, og ikke selve boksen, så kan jeg kun give kommentarer udfra det som jeg udleder af de indstillingsmuligheder der er iconfigurations web interfacet, og ikke udfra konkrete fysiske tests.

Men når jeg kigger på configurations mulighederne i web interfacet på WEP54G boksen, så må jeg udlede at den fungerer på samme måde som det DD-WRT kalder "Client Bridged mode".
Det vil sige at WEP54G stort set er "usynlig" på nettet, da pc'erne på LAN delen af boksen få IP numre i samme serie som alle de andre pc'ere. De tildeles også IP numre fra den DHCP server som er indbygget i ADSL routeren.
Jeg vil forvente at alle pc'ere på nettet stort set vil opleve WEP54G boksen som var den blot endnu en switch koblet til nettet, og som bekendt så en switch "usynlig" på nettet.