/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Arveregler...?
Fra : pallenoc
Vist : 1695 gange
300 point
Dato : 20-01-07 10:02

Min svigerfar døde sidste år ret pludseligt af en hjerneblødning (78 år), efter et langt liv som landmand og gårdejer.
Nu har min svigermor (sammen med sine to sønner) nu valgt at drive gården videre.
Deri er der vel ingen problemmer rent arvemæssigt.
Men hvad sker der den dag min svigermor dør?
Hvordan vil gården og dertilhørende jordarealer og andet løsøre så skulle "fordeles" mellem de 4 arvinger: min kone og hendes to brødre og en søster?

Kan/skal der udfærdiges et testamente som beskriver hvem og hvorledes boet skal fordeles mellem de 4 søskende, eller er der nogle arveregler som "tager højde" for dette?...f.eks. tvangsarv?
Eller kan min svigermor testementere hele gården til de to sønner, så de to søstre ikke arver noget?

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 310 point
Dato : 20-01-07 10:11

Prøv og læs om det her:
http://www.danicapension.dk/Arveregler
dr.dem

Kommentar
Fra : iah

Dato : 20-01-07 10:12

Det er et meget komplekst spørgsmål du der stiller, men der er et link hvor du kan få en del at vide om spørgsmålet f.eks.:

http://www.advokatthim.dk/arveret.html

Eller simpelthen søge på ordet ARVERET.

God weekend iah

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 20-01-07 10:45

Hun kan testementere frit over havdelen af arven, den anden halvdel er det der kaldes for tvangsarven. Tvangsarven kan der også godt testementeres over på den måde, at der bliver sat værdier på, hvad den omhandler.
Hun kan godt i testamentet forlods give sønnerne gården, men det er op til retssystemet i sidste ende at vudere om der er værdier nok i resten af boet til til døtrerne til at give sønnerne gården. Men i det tilfælde at der er ueninghed om arven vil man naturligvis kigge på at sønnerne har drevet gården. Hvis de ikke ønsker at arve gården tror jeg godt at de kan anmode om at den indgår i boet i den samlede vurdering.
Hvis ikke der er penge nok i boet til at sønnerne kan tage gården ud og pigerne får økonomisk kompensation, så kan sønnerne får lov forlods at købe gården ved at betale døtrerne. Dette gælder med mindre at økonomien i arven er så skæv at det kan vurderes at man har forsøgt at omgåes arvereglerne ved at sætte sønnerne på som arvinger til gården. Men det vil jo kun være relevant hvis der er uenighed om arven.

Er der ikke testamenteret over noget, så deles boet i fire lige store dele til børnene - igen kan der være sat navn på visse værdier, men i kroner og ører bliver der delt lige.
Uanset hvad kan hun ikke testamentere hele molevitten væk så døtrerne ikke arver - de har ret til den del, der er tvangsarv, der deles lige mellem alle børnene=1/8 af hele boet per barn.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-01-07 11:46

Da din svigerfar døde skulle der deles after almindelig lodgivning, dvs. 1/2 til til hans kone og den anden halvdel deles mellem de 4 børn. Normalt får konen lov til at sidde i uskiftet bo og derfor deles der ikke før hun dør (det må være din svigermor).
Hun kan godt lave testamente, men kun over den halvdel der er hendes. Halvdelen af formuen på nuværende tidspunkt tilhører de 4 børn. Bliver hun syg eller bruger los af formuen på en uansvarlig måde kan børnene forlnges at der bl,iver skiftet bo og de får deres andel, men der skal meget til.
Din svigermor kan evt. lave et testamente med at hvad der kommer i fremtiden af formue tilhører hende og evt. testamenterer dette til hvem hun vil.
Det er meget indviklet med arvelov og testamente, men jeg håber du fik.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-01-07 12:43

hawaii7... Dit regnestykke er ikke helt rigtigt, enken arver også efter sin mand,

Afdøde var gift og havde børn
Hvis afdøde var gift og havde børn, arver ægtefællen en 1/3 af, hvad afdøde efterlader sig. Afdødes børn arver 2/3 til deling, uanset hvor mange børn afdøde havde.

udover dette har hun så også sin egen halvdel af boet

Dette er ikke en kritik, nærmere en rettelse

Kommentar
Fra : Tr4nE

Dato : 20-01-07 14:58
Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-01-07 15:46

Jeg går ud fra, at svigermor sidder i uskiftet bo.

Og så kan hun f.eks. vælge på et tidspunkt at sælge gården til sønnerne (kan hun gøre til en vis procentdel under vurderingen når det er til livsarvinger), det kan der ikke gøres indsigelser imod når hun sidder i uskiftet bo.

Og hvis hun står som ejer af gården med sønnerne som medhjælper, kan hun kun testamentere ½delen af boet, resten skal til den tid deles ligeligt mellem alle arvingerne/børnene.

og såfremt der ikke skrives testamente og hvis de to sønner ikke har skudt penge i foretagendet (gældsbeviser o.lign) eller der er lavet et aps. så de ejer den i fællesskab, skal hele boet den dag svigermor dør, deles ligeligt mellem arvingerne.

mvh dova

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 20-01-07 16:10

Det der med salg til livsarvinger, synes jeg også at have hørt, men jeg kan ikke finde det (læs google). Har du noget på skrift, Dova?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-01-07 21:54

De foreløbige svar til dit spørgsmål kan i princippet delvis være rigtige, men der for få konkrete oplysninger til et konkret svar...

Generelle oplysninger kan du også finde hos http://www.advovan.dk/arveregler.html.

Men jeg læser det, som om gården drives som virksomhed....!? Og så er historien altså igen en anden - og så kommer I nok ikke udenom advokatbistand.

Måske kan du få inspiration (og en en idé om, hvad jeg mener) her:
http://www.ret-raad.dk/neobuilder.2007011400475009400028127.html&printer_friendly=1

Det er ikke bare sådan lige til, desværre.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-01-07 23:48

Foreløbig MANGE TAK for de mange kommentarer
Som jeg havde "frygtet" er det ikke "bare lige" i sådan en (arve)sag...der er ud fra jeres kommenterer og henvisninger mange facetter som der skal tages stilling til!

Till Ysseven:
Jeg kan godt se at det selvfølgelig kan være vanskeligt at komme med en "entydig" besvarelse/løsning og tolkning ud fra de givne oplysninger, men jeg mener ikke jeg kan uddybe disse yderligere pt

Jeg prøver lige at "nærlæse" de forskellige links og kommentarer endnu engang og vender tilbage

/Palle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-07 02:34

Citat
Det der med salg til livsarvinger, synes jeg også at have hørt, men jeg kan ikke finde det (læs google). Har du noget på skrift, Dova?

Det er maksimalt 15 % under den seneste offentlige ejendomsvurdering, at fast ejendom kan sælges til livsarvinger/børn eller deres nærmeste slægtninge.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/617.html

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : pallenoc

Dato : 22-01-07 19:58

Mange Tak for svaret dr_dem. Det link du henviser til fortæller i store træk hvordan det overordnede regelsæt er omkring arv...selvom det selvfølgelig lige skal "gradbøjes" i det individulle
tilfælde

/Palle

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 22-01-07 21:27

Det var så lidt har selv lige været igennem en hel masse med den slags sååååå

dr.dem