/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Ny fugl i haven
Fra : Satellit
Vist : 821 gange
50 point
Dato : 17-01-07 16:36

Jeg bor i København og har igennem mange år fodret fugle i haven, så det er en stor glæde at betragte de mange fugle, som kommer forbi og får et måltid mad.
I dag så jeg ikke bare 1 men hele 7 stk af en fugleart, som jeg aldrig nogensinde har set før, så jeg skyndte mig hen til computeren for at finde ud af, hvilken fugl det var, jeg havde set.
Det var en stillits http://www.jellesen.dk/fugle/227-1.htm
Jeg har så kunnet læse mig til, at det ikke er nogen sjælden fugl, men jeg ihvertfald aldrig nogensinde før haft besøg af den i min have. Det er en ualmindelig smuk lille fugl, så det var en stor oplevelse.
Er der nogen af jer, der plejer at få besøg af stillitser i haven?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-01-07 17:22

ja, sidste vinter havde jeg en flok af dem i haven i et par uger, men derudover havde jeg heller ikke set dem før, og de har ikke været her i denne vinter.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-01-07 17:24

det var dog en fin fugl, nej vi har dem dog ikke hos os - her er der bare en masse grossere som ikke er spor bange for katten :)

Men ja skønt at have fugle i haven

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 17-01-07 18:02

jeg har set dem rimlig tit her i esbjerg men det er anden år i steg de er her hos os og får noget mad

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 50 point
Dato : 17-01-07 18:25

Jo, vi har Stillits i haven fra tid til anden og dens kvidren er også særdeles velkendt. I det hele taget dejligt med fugle i haven og spændende når man ser nogle nye.
'bublebee' du har en masse "grosser" i haven - så er det faktisk værd at vide om det er gråspurve eller skovspurve du har i haven. Gråspurve er nemlig efterhånden mere og mere sjældne, viser det sig, og skovspurven er den der har overtaget dominansen. Er nogle af jer med i fugletællingen? Jeg er, og det er spændende at iagtage og meddele resultaterne.
Prøv at kigge: http://obsnatur.dk/index
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-01-07 18:27

ok ja ved nu ikke om det er gråspurve eller skovspurve , men vi bor lidt på landet så det er sikkert skovspurve

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 17-01-07 18:28

Jeg er ikke den store fuglekender, men jeg kender dog de mest almindelige, og hvis jeg ser en ny fugleart, slår jeg den op og finder ud af, hvad den hedder. Jeg plejer at have gråspurve, blåmejser, musvitter, gulirisk og en enkelt rødkælk, som er kommet de sidste 3 år. Jo, og så duer naturligvis...men de er nu ikke så interessante.
Jeg håber, at jeg igen får besøg at stillitserne. Gad vide hvor de bor henne..? Kunne ikke forestille mig, at jeg ville vælge at bo i en storby, hvis jeg var en lille fugl....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-01-07 18:43

sattelit - hvis du tilfældigvis bor i kbh og kan komme i nærheden af bispebjerg kirkegår og utterslev mose vil du møde stilitsen rimelig ofte

btw - det er nu ulovligt - men i sin tid importerede man stilits fra syden og parrede dem med kanariefugle - det gav nogle ualmindelig smukke fugle og deres sang var utrolig.

stilits findes i stort tal i de mellemøstlige lande/områder og nordafrika - samt sydeuropa .

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 17-01-07 18:48

Nå ja, Bispebjerg Kirkegård og Utterslev Mose, det er da klart. Der er jo masser af fugleliv i Utterslev Mose....det er ét stort spisekammer for fugle af mange slags.

Akle, det var vel nok et godt tip, dét om fugletællingen. Jeg så godt noget om det i tv for nylig, men havde så glemt det igen. Jeg vil også være med i fugletællingen

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 17-01-07 18:53

Er der nogen af jer fugle/dyre-elskere der har set den meget smukke film Fugle På Rejse?

http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=1090238731304588

Den film er så vidunderlig....den er ét langt billeddigt

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-01-07 22:09

'Satellit' - Tak for linket til "Fugle på rejse" - den må vi se!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : Satellit

Dato : 18-01-07 10:18

Tak for svaret akle.
Og tak for det fine link

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-01-07 14:51

Selv tak 'Satellit' - og håber du vil få fornøjelse af fuglelinket. Selv siger jeg tak for dit link, og jeg har nu bestilt dvd-filmen, for den film lyder ret fantastisk og må ses!
MVH Akle