/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
At bore sig ned til grundvande
Fra : DanneManne
Vist : 345 gange
20 point
Dato : 11-01-07 18:01

Jeg læser ved DTU på mit første år, og i "ingeniørfag" skal min gruppe og jeg lave en hypotetisk virksomhed, der renser grundvandet for klorerede opløsningsmidler. Hvis man skal det, er man nødt til at bore sig ned til grundvandet - og her kommer vi altså til kort...

Er der nogen, der ved noget om, hvad slags maskiner, man bruger til at bore sig ned til grundvandet? Skal man ud og investere i et dyrt diamantbor, som man bruger til at bore efter olie, eller hvad skal der til?
Er der evt. nogen der kender nogle hjemmesider fra folk, der beskæftiger sig med den slags, eller ved hvordan man på anden vis kan få fat i den slags oplysninger?

På forhånd mange tak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-07 18:14

http://images.google.dk/images?hl=da&q=br%C3%B8ndboring&btnG=S%C3%B8g+i+billeder

Eller prøv at henvende dig til et brøndboringsfirma, der kan du få det at vide, og se det udstyr der bruges.

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-01-07 18:43

Der findes et hverv som kaldes "Brøndborer", som borer efter vand og reparerer vandværker rundt omkring. Jeg er selv tilsluttet et lille vandværk som har boret 80 mtr. ned og henter vandet ca 75 nede.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-07 18:48
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-07 08:57

http://www.arkil.dk/Aktiviteter/Milj%C3%B8teknik/Oprensningsmetoder/Pumpning.aspx

De gør en del i sådan noget. En opringning dertil, burde give lidt viden.

I Hedehusene mener jeg de brugte almindelige jordbor for at komme ned til de forurede lag. Man borede en masse huller - pustede damp ned i de halv af dem - sugede det op i den anden halvdel. Dampen man sugede op kølede man af og trykkede igennem aktivt kul. På den måde "damprensede" man de forurenede jordlag for triklor.

se http://www.arkil.dk/Aktiviteter/Milj%C3%B8teknik/Boreudstyr.aspx