/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Bedst til at holde på varmen?
Fra : W3rzax
Vist : 911 gange
100 point
Dato : 09-01-07 22:16

Hvilket af disse tre metaller som bedst holdte på varmen. De tre metaller der bliver brugt er Bly, Aluminium og Messing.

Svaret : Messing

Hvorfor????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-07 22:35

Jeg kan ikke svarer dig helt præcist men dette link kan være en ledetråd

http://da.wikipedia.org/wiki/Kemisk_stof

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 110 point
Dato : 09-01-07 22:46

Måske på grund af struktur i metallet og ikke mindst smeltetidspunktet...? Det er åbenbart det højeste for messing iflg. http://da.wikipedia.org/wiki/Metal :

Messing er en legering, der fremkommer ved blanding af metallerne kobber og zink, eventuelt med et mindre indhold af andre metaller. Blandingsforholdet mellem kobber og zink kan variere, alt efter hvad messingen skal bruges til, da blandingsforholdet og indholdet af andre metaller har betydning for legeringens egenskaber som f.eks. smeltepunkt, hårdhed og modstandsdygtighed overfor kemiske påvirkninger.
·   Alm. gul messing: 62% Cu, 38% Zn: smeltepunkt ca. 900°
·   Rød messing: 90% Cu, 10% Zn: smeltepunkt 996°
Messing kan ikke hærdes.

Tin smelter ved 231,8° C og aluminium smelter ved 660,32° C.

Af de 3 nævnte metaller leder messing også bedst strøm, så mon ikke det er noget med modstand og struktur....?

Godkendelse af svar
Fra : W3rzax

Dato : 09-01-07 23:35

Tak for svaret Ysseven.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-01-07 23:41

Det har ikke noget med smeltepunkt at gøre.
Hvis du virkelig mener holde på varme og ikke holde på temperatur, har det at gøre med varmeovergangstal til omgivende medie( ofte luft) at gøre , samt emisionsevnen for varmestråling.

Hvis du mener holde på temperaturen skal disse tal sættes i relation til varmekapaciteten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-01-07 23:42

Det har ikke noget med smeltepunkt at gøre.
Hvis du virkelig mener holde på varme og ikke holde på temperatur, har det at gøre med varmeovergangstal til omgivende medie( ofte luft) at gøre , samt emisionsevnen for varmestråling.

Hvis du mener holde på temperaturen skal disse tal sættes i relation til varmekapaciteten.