/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Landsbykroens hestestald
Fra : Nitta
Vist : 974 gange
100 point
Dato : 07-01-07 15:21

Vi har i Fole en gæstgivergård, der ganske vist er forfalden, men den har endnu en staldbygning, som man ser det ved næsten alle landsbykroer i DK.
Stalden var selvsagt beregnet til heste, mens fatter var inde for at få sig en gewesen el. lign.
Men, - da jeg hørte navnet på stalden, forekom det mig, at der blev sagt gedestald eller gjejstald!
Enkelte mener, at ordet har noget med rast(hvil) at gøre, andre er helt sikre på, at det er et opsamlingssted for geder, der skal sælges. Men det forlyder også, at navnet er generelt for hele Danmark. Hvad er det rigtige, og hvordan staves det ? Folestalden kan ses på www.fole.dk

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 100 point
Dato : 07-01-07 21:01
Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 07-01-07 21:29

Der er vist ingen tvivl om, at det er IBM760's Gjæstståld, du har hørt omtalt.

Har du mon ikke hørt det udtalt på dialekt?

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 07-01-07 21:57

Jeg føler mig nødsaget til at lade IBM760 få acceptet; men jeg synes også, jeg skylder Balcanard en tak for en klar opfattelse af problemet.
Jeg er sikker på, at Gæstestald er blevet til æ gjæststål, og i dialekten er der sikkert sket, at den dobbelte "st"-lyd er blevet skåret (sjusket) væk, så resultatet er blevet til "æ gjæstål".
Nitta

Godkendelse af svar
Fra : Nitta

Dato : 08-01-07 00:55

Tak for svaret IBM760.
Jeg er nået til, at det er naturligt at sige "æ gjæststål", som så efterhånden bliver udtalt lidt sjusket, idet man sløjfer et af "st"-parrene. Det ender så med, at hestestalden hed "æ gjæstål".
Det har nogen af os hørt som gedestald.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-01-07 12:09

Mange tak Nitta
og tak til Balcanard (jeg har lagt lidt point til dig under lokalhistorie).

mvh
Ivan