/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
linde fæ
Fra : svendgiversen
Vist : 992 gange
100 point
Dato : 03-01-07 18:55

Efter juleferien kom jeg til at udveksle dialekt betegnelser med min kollega,
der også hedder Svend, men som er fra Thy. Selv er jeg fra Himmerland...

Under hans juleophold i Thy havde en slægtning bedt ham "linde døren";
han spørger så først om jeg kender udtrykket, og det gør jeg jo...

Dernæst kommer spørgsmålet om oprindelsen:

Jeg forbinder det med at spændingen i den lukkede dør bliver reduceret, lindret som smerte,
han opfatter det mere som tyndere, a ala lind grød, men hvordan kan det passe på en dør?

A: Hvorfra kommer betegnelsen at "linde" døren?

Selv gik jeg med lignende overvejelser om "danefæ" hvorfor "fæ"?
Ikke noget fjols der finder det, og det er jo heller ikke dyr??

Jeg tror "fæ" også i oldnordisk betød (personlige) ejendele?
eller er det mon af udenlandsk oprindelse, beslægtet med tro"fæ"??

B: Hvorfra kommer betegnelsen dane "fæ"?

En blød start på det nye år, siden bliver det sværere, Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-07 19:13

Citat
linde [ —len% ] verb. -r, -de, -t
1. linde på ngt åbne noget forsigtigt på klem. 2. linde på ngt løsne en knude, et bånd el.lign. en lille smule. · linde på ngt gøre krav, regler el.lign. mindre strenge. 3. linde på ngt gøre smerter el. ubehag mindre. ! sammenfald af to ord: (a) fællesgermansk *lin¬@n 'gøre bøjelig' afl. af adj. *lin¬a- (jf. lind) og (b) fællesgermansk *lin@n afl. af adj. *lina- 'mildne, blødgøre'

Citat
fæ [ —fæ’ ] subst. -et, fæ, -ene
1. = FJOLS 2. (ældre) (ikke plur.) større firbenede husdyr, især køer. ! af fællesgermansk *fe´u- 'kvæg, gods, ejendom' af indoeuropæisk *pekju- 'kvæg'; betydningen 'gods, ejendom' minder om den tid da kvæg var det vigtigste betalingsmiddel

Ovennævnte er fra Nudansk Leksikon.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 03-01-07 19:16

Citat
danefæ [ —da‹n%™fæ’ ] subst. -et
1. værdigenstande fra ældre tider som bliver fundet i jorden, og som ikke tilhører nogen. Det fundne skal afleveres til Nationalmuseet. ! med ny betydning fra ældre middeldansk el. oldislandsk dánarfé af dánar genitiv af adj. dán 'død' (jf. dåne, dø) + fé (jf. fæ); egl. 'dødegods, gods hvortil der ikke findes levende arvinger

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-07 20:46

Godt ans,
du har svaret på begge spørgsmål, men jeg lader det lige stå lidt.
hilsen og tak, Svend
andre må gerne supplere...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-07 18:38

Tak for svaret ans.

lidt overraskende at dane var død og ikke dansk...
linde og fæ var som forventet, Svend