/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Første Gang
Fra : Rytterknaegten
Vist : 840 gange
499 point
Dato : 30-12-06 15:58

Hej Derude.
Jeg er en "gammel" amatørfotograf der længe har haft lyst til at male. I første omgang ikke ude i naturen men hjemme, og motiver: mine fotografier.
I yngre dage var jeg rimelig til at" tegne efter". Men hvordan kommer jeg i gang? Lægger man en grundfarve på lærredet, og tegner saa? eller?
Findes der bøger der kan hjælpe mig i gang?
Mvh Rytterknægten

Kommentar
Fra : peter-hansen

Dato : 30-12-06 16:05

hej du.
ja masser af bøger,
men måske havde du mere ud af at starte med på et aftenskolehold, f. AOF,
de starter sikkert et hold her i januar.
det er godt nok at få startet maleriet med den rigtige vejledning,
og så bagefter udvikle din egen stil
God fornøjelse Peter
www.billedmaler.dk

Kommentar
Fra : peter-hansen

Dato : 30-12-06 16:05

hej du.
ja masser af bøger,
men måske havde du mere ud af at starte med på et aftenskolehold, f. AOF,
de starter sikkert et hold her i januar.
det er godt nok at få startet maleriet med den rigtige vejledning,
og så bagefter udvikle din egen stil
God fornøjelse Peter
www.billedmaler.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-06 16:49

Indrømmer blankt, at jeg ikke kan tegne/male, desværre har jeg ikke arvet de gener efter min mor.

Når min mor skal male efter et fotografi, harjeg set, hun tegnet streger på fotografiet, derefter på lærredet, så det fremstår som kvardrater, for at hun kan være sikker på, at nogle ting ikke bliver for store på lærredet i forhold til fotoet. Derefter laver hun en grovskitse med blyant.

Hun starter ikke med en grundfarve, men starter med at male ovenpå grovskitsen.

Der bliver også afholdt kurser her, men der pt ikke skrevet noget om hvornår det næste bliver afholdt

http://www.tegnebordet.dk/index.php?static=kursus.php

Der er også et chatforum på siden, hvor du helt sikkert kan få hjælp

Godt nytår

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-06 17:12

Det afhænger meget af hvilken slags farve man vil bruge og hvad man vil male på.
Med oliefarve på lætter er det almindelig at lægge en bund først.

Man kan så vælge at male med lyse farver på en mørk grund eller omvendt.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 499 point
Dato : 30-12-06 21:55

Hvor i landet bor du? Jeg starter et nyt hold op i januar, hvis der kommer nok, og ellers har jeg en fernisering lørdag d 13. januar på Brande Rådhus kl. 11-13. Ellers kan man sende en mail hvis du står med noget du mangler hjælp til.

Når du vil til at male, skal du tilføre billedet noget dit foto ikke kan give, ellers er du bedre tjent med fotografiet; og fotografering er også en accepteret kunstart.

I fotografiet har du 3 pigmenter at gøre godt med,; i maleriet har du langt flere. Det skal du tage og benytte dig af idet de forskellige pigmenter har forskellige egenskaber. Af sammegrund har jeg f.eks. flere hvide farver.

Find ud af hvad dit temperement er til. Skal tingene gå langsomt, er det måske olie. Fer er nogen der synes at akryl tørrer alt for hurtigt, andre har ikke tålmodighed på at vente 3 - 14 dage på, at en farve tørrer.

Når du har fundet ud af hvad du vil bruge , så køb nogle ordentlige farver. For dårlig kvallitet i farver kan ødelægge din lyst til at frembringe kunst.

Når du har det du skal bruge,tegner du en grovskitse direkte på lærredet. Derefter begynder du med det der er længst væk, og bevæger dig nu ud mod dig selv, på den måde får du de rigtige afskæringer.

.............. Og iøvrigt er Politikens Kunstnerhåndbog et must!!!!

Hvis du vil snakke projektet igennem, kan du sende en mail og få mit tlf.nr.

Mvh
A.C.Rosmon
a.c@rosmon.dk

her kan du se lidt af hvad jeg kan: http://www.rosmon.dk/rosmon/rg/index.php?cat=10002

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-06 23:27

Og her kan du se nogle af de ting min mor har malet ud fra fotos

http://www.tegnebordet.dk/index.php?vis=brugergalleri.php&id=25790&visning=

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 31-12-06 04:46

Hvis dette er udtryk for hvad du ønsker at male, og det slutresultat du ønsker, vil du og din mor, kunne have stor glæde af at bruge viftepensler til en del af arbejdet. I olie er det bedste mærke, efter min mening Artifix. Hvis du rigtigt skal udnytte oliens bedste egenskaber, så lad farven blive halvtør, og gnid da på den, så bliver den blank og dyb i farven. Når den så er tør kan du komme et tyndt lag farve på, hvor du tører overskudsfarven af, lader blive halvtør, gnider osv. osv. til du er tilfreds. brug forskellige farver fra lag til lag. på den måde laserer du og får nogle fantastiske farver. Der er stor forskel på om du maler fra lyst mod mørkt eller omvendt. Hvis du blander komplementær kontrastfarver, dør de, men laserer du med komplementær kontrastfarver, kan du lave nogle utrolige farver. Ofte bruges der en "blind farve" til tynding, eller lave usynlige lag når du laserer. Her kan du tage renset krit eller pulveriseret marmor og røre op i så lidt linolie som muligt, og derefter lugtfri petrolium, til det får den smidighed du ønsker. Den "blinde farve" gnides også.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 31-12-06 10:53

Det er bare om at komme igang, når du har lysten. Jeg er startet i år efter mange års ønske. Jeg havde det ønske IKKE at lade mig påvirke for meget af andre, og valgte ikke at lade mig undervise. Det har jeg aldrig fortrudt. Når man ikke ved, hvad der ikke kan lade sig gøre, er der ting der lykkes, da man ikke er bundet af viden. Jeg er startet med acryl på lærred, kombineret med pastelkridt. Det har givet mange spændende ting, og ros fra mange. Det er muligt de ikke holder i 100 år, men hvad så. Jeg har stor fornøjelse i mit arbejde med det. Jeg starter næsten altid med at lave en god bund. Prøv f.eks. at bruge en svamp istedet for en pensel. God fornøjelse

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 31-12-06 13:23

Når du bruger pastel, også på akryl, så husk at bruge fixativ, da pastel ikke har noget bindemiddel i sig. I starten er det godt nok bare at gå i gang, men viden har den fordel at du kan gøre en hel del ting bevidst, og det er lettere at nå den virkning du ønsker.

Der er også stor forskel på undervisere. Nogle vil have folk til at kopiere det de selv lave, andre gør som jeg, at folk selv skal finde ud af hvad de vil lave; og så fortæller jeg hvilken teknik de kan bruge for lettest muligt at opnå det resultat de ønsker. Jeg fortæller ikke hvad mine elever skal lave, men hvordan de kan lave et godt holdbart resultat der helst er lidt bedre end forventet, og ikke særligt svært at opnå.

Mange steder laves der Workshops for kunstnere. Det er et godt sted at lære nye teknikker. Jeg ved at der i Brnde plejer at være en international workshop i juli; i begyndelsen af maj bliver der noget i Thisted; der plejer også at være noget i Haderslev og Nykøbing Mors. En sådan workshop plejer at være en del kunstnere der arbejder med det de plejer, og som man kan spørge om alt der har med vedkommendes egne værker at gøre. Ingen er lærer; og alle er lærerere.

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 09-01-07 16:12

Hej Rosmon.
Tak for Dine indlæg, og for andres ligesaa. Vælger at lukke spørgsmålet nu, da jeg ikke tror der kommer flere.
Nu, har jeg da lidt at komme i gang på. Du skriver om kurser i det jyske, jeg bor i Vestsjællands Amt, nå nej det er Regioner nu, så jeg må kigge efter noget herovre når det bliver aktuelt.
Mvh Rytterknægten

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-01-07 17:21

Tak for pointene. Du kan jo gemme min mailadresse, og benytte dig af den, hvis der er nogle ting du vil have hjælp til. jeg er vant til at se billeder, og vil sikkert kunne hjælpe dig hvis der er noget der driller.jeg har iøvrigt lige uploaded nye billeder.

Sæt tid af i uge (28),29 eller 30 til at besøge det Internationale Remiseakademi i Brande Fet er et af de steder du kan lære aller mest på kortest tid. Sæt en dag af til det.