/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
hvor er folk onde???
Fra : MetteSørensen34
Vist : 596 gange
49 point
Dato : 19-12-06 21:57

Hej.....ville lige lægge et nyt debat ind.
Jeg har oplevet det mest grusomme idag mod et forsvarsløs dyr(hest)
Mine børn går på en rideskole i næstved.. Baunehøj. det er den mest mærkelig facon de behandler heste på...jeg vil bare lige advare folk og familier hvor deres børn vil ride på hest og pony hos dem.. LAD VÆR !!.. de slår og pisker deres dyr.. jeg og min var tage til ridning og bare fordi hesten var blevet bange for et eller andet .da han red på den. freaked den ud af bar angst.ridelæreren hev i tøjlen og slog med pisken op til omkring 3-4 gange på hesten. jeg har ALDRIG været udsat for sådan en grim og ubehagelig oplevelse... samtidigt med var der flere børn til stede....hmm
Man har hørt godt om rideskolen og dens ry. men efter den her oplevelse har jeg besluttet min søn ikke skal gå der mere... han græd og han græd fordi han kunne ikke forstå hvorfor de gjorde hesten fortræd...hvad sker for folk..
Jeg VAR som den eneste person som råbte op og sagde at hun var helt forkert på den...da hesten blir mere bange efter hun har pisket den.og hvad ligner det at sætte en rytter op på hesten igen. hvor hesten er skide angst og bange. og prøver at forsvarer sig selv.. så får den bare flere hug..hmm.nej nej..det går ikke.
Havde jeg haft en masse opbakning og støtte(som jeg ikke fik fra de andre...de turde ikke sige noget...de sagde bare jeg vil ikke blande mig....så havde jeg meldt det for dyrplageri.jeg fatter ikke man skal slå et dyr...der er jo en grund til at dyret blir bange eller forskrækket.hvorfor skal den så have straf for det.....

Og hvorfor er folk så onde.......mange syge mennesker øver vold og mishandling på dyr som ikke kan forsvarer sig selv.hvorfor ?
Jeg mener nogle gange at mennesket er skabt i vrede... men kun de mennesker som er onde mod både dyr og børn.

hvad mener i ???????????

Mvh

En forskrækket mor.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 22:04

Det er desværre utilstrækkelighed hos en ridelærer, som får dem til at slå.
Et godt forhold til dyr baseres på gensidig tillid...............ikke på afstraffelse, og slet ikke med pisk.
Ridelæreren kan være glad for at min svigerdatter ikke oplevde det.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-12-06 22:14

Citat
Havde jeg haft en masse opbakning og støtte(som jeg ikke fik fra de andre...de turde ikke sige noget...de sagde bare jeg vil ikke blande mig....så havde jeg meldt det for dyrplageri

Du kunne vel godt melde det selvom de andre tilstedeværende ikke sagde noget???????

Kommentar
Fra : Sibrijo

Dato : 19-12-06 22:20

jeg kan SLET IKKE forstå, at du ikke har anmeldt det. Jeg ville ha kontakt Dyreværnet og politiet lige på stedet...............

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 49 point
Dato : 19-12-06 23:27

Kontakt Dyrenes Beskyttelse.
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbkredse.nsf/kredse?openview&exp=ecdf953b5b695d3ac12570280029cfc5

De har bedre muligheder for at vurdere hvad der bør gøres og de har anmeldt mange professionelle hestefolk for vanrøgt og med god grund.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-12-06 11:50

Jeg er da også forarget over en sådan behandling af dyr.

Tænk at man kuer dyr ved at spærre dem inde og binde dem, kun for ind imellem at trække dem udenfor, tøjle dem med læderstopper og bindinger, udstyre dem med en pind i munden og sætte sig på dem ! Topmålet er dernæst at tæve dem med pisk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-06 12:10

Det er så den side af manglende dyrevelfærd i en interessegruppe, men hvad med at størstedelen af befolkningen spiser svinekød fra dyr der lever en kummerlig tilværelse for derefter at blive transporteret til slagteriet i fleretages transportvogne for derefter at blive drevet ind et sted hvor der stinker af angst og blod.
Er vi selv stort bedre når vi køber og spiser de slagtede dyr.
Prøv at se mit lille sommerminde:
http://www.bjarne-d.dk/griseri/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-12-06 16:29

Korrekt BjarneD -> Jeg er af den overbevisning at, skal man holde husdyr, det være sig til slagtning eller som 'kæle-'/'fritids-' dyr, så har man bare at behandle det, præcis som dyret ville have haft det i naturen. For mit vedkommende gælder det både: Hund, kat, fisk, høns, hest, gris, ko og får mm.

Heste ridning er i mine øjene dyreplageri i alle dets former: Skoleridt, ridebanespringning, dressur, military, gallop, trav og hvad det alt sammen hedder.

Selv har jeg akvariefisk i et SØ-asiatisk semi-lavvands akvarie og jeg kan garantere at fiskene ikke opdager 'forskellen' på fangenskab og fri natur. Jeg har haft WF fisk i akvariet. Nu har jeg en blanding af F1'ere til F5'ere, men der har absolut ingen ændring i adfærd været. Faktisk tror jeg de har det bedre hos mig, end i en afvandingskanal eller vandpyt i rismarken på Sumatra

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-06 16:47

Som du beskriver det med fiskene så behøver fangenskab ikke at være en plage selv om det er anderledes end i naturen.
Dyr der er opvokset med omsorg og pleje bliver bedre uanset hvilket formål de har.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-12-06 20:11

Jeps BjarneD -> Således udtalte fortalerne for slaveri sig også i debatten:
Citat
De nordamerikanske slaveejere udviklede derimod en paternalistisk ideologi, som kan kaldes et stykke kollektivt selvbedrag på linie med de herskende forestillinger i det hvide mindretal i Sydafrika frem til apartheids afskaffelse for få år siden.

http://www.leksikon.org/art.php?n=2338

Hvis slaven havde en god tid i kirken om søndagen, var det måske ik' så slemt, at han blev pisket til hverdag. Man ku' jo set at han var glad for ik' at sku' vær' i lænker hele tide og roste sine 'ejere' derfor.

..som hesten; der er 'glad' for at blive reddet på og hilser enhver lejlighed til 'frihed' velkommen

Jeg ved vi taler om 'dyr', men alligevel !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-12-06 18:12

En ridehest har trods alt nok et bedre liv end en gris eller en ko. Også selv om den bliver behandlet hårdt. Hvad der selvfølgelig er forkasteligt...

Jeg må indrømme, at det er MEGET sjældent at jeg spiser kød efterhånden... Selv om jeg både elsker flæskesteg og en god rød bøf.
Julestegen er fra en økologisk frilandsgris.... Men den var osse dyr... Kors, hvor jeg glæder mig..

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-12-06 21:08

Ja det er frygteligt så mange mennesker der mishandler deres dyr.

Den kat vi har nu var en hjemløs kat vi tog til os sidste sommer (1½ år siden) og dengang var den mishandlet, tynd og rædselsslagen for alt. Jeg havde en lang kamp med at vinde dens tillid og få den gjort fin igen. Idag har den et godt liv på landet, masser af marker og mus. Men den er stadig nervøs til tider. Jeg kan ikke holde ud at se dyr lide - kan blive så frygtelig ked af det.

Den ene morgen da jeg stod og ventede på toget holdt der en grisebil ikke langt derfra, kunne høre de stakkels grise "skrige" og nogle mænd der råbte af dem - ikke rart at høre på.

Men nej - ved ikke hvad der sker i hovedet på folk mere.

Godkendelse af svar
Fra : MetteSørensen34

Dato : 03-01-07 10:47

Tak for svaret BjarneD.