/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
klimaanlæg og W forburg/effekt
Fra : GlemSom
Vist : 644 gange
100 point
Dato : 17-12-06 11:38

Jeg har af ren interesse kigget på klimaanlæg til hus - og jeg kan ikke rigtigt finde noget egentligt svar på hvordan en klimaanlæg kan have et forbrug på f.eks. 2kW - og så have en varmeeffekt på f.eks. 3kW...
Jeg har altid lært at energi er ikke noget der pludselig kommer frem... Og at man ikke kan FÅ mere energi ud end man bruger...

Her er lige et par links:
http://vvsweb.dk/productdetails.aspx?productid=108957&category=422_30&gclid=CM_N_JOfmYkCFQkwXgod1Sy2Mg
http://vvsweb.dk/attachments/pictureviewer.htm?108957-2.jpg

Som det kan ses udfra billedet - så har det første anlæg en kølekapacitet på 2,5kW og et strømforbrug på 940w... Hvor kommer de sidste 1,6kW så fra?
Eller for den sags skyls så kan man kigge på varmekapaciteten som er på 2,75W og stadig et strømforbrug på 940W.

Jeg har spurt producenten og fået svaret at det er fordi den har en god ydnyttelse evne... Men - jeg kan sørme stadig ikke forstå at den kan være SÅ god at den ligerem tilfører mere energi?!?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-12-06 13:08

Det kan ikke væren producent, som svarer så dumt. Det må være en forhandler eller sædvanlig ukundig sælger.

Varmepumper følger naturligvis energisætningen.
Problemet er at de data, som brochurer angiver ikke er dem , som fysikkeren ser på.

Jeg skal prøve at give en korrekt forklaring uden at bruge de højtravende termodynamiske begreber.

Varme vil naturligt og af sig selv altid strømme fra et område med højere temperatur til et med lavere.Det gælder både ved stråling, ledning og konvektion. Derfor bliver der af sig selv for koldt i huset om vinteren og for varms om sommeren.

Varmepumpen formår at flytte varmestrømmen, så den i pumpen går den modsatte vej. Det er unaturligt , men kan lade sig gøre mod at man tilføjer noget mekanisk energi, som bliver til varme.
Jo større temperaturforskel, den pumper op mod, jo større mekanisk (elektrist ) energi skal tilføjes.

Den varmeenergi, som brochuren siger pumpen leverer består altså både af ,den der er fjernet fra det kolde sted, og den der er taget fra elforbruget. Men brochuren angiversom forbrug, kun den elektriske energi du skal betale for. Hvis du lægger den gratis varme den tager fra det kolde sted til så passer pengene.

Hvis du vil studere emnet nærmere, skal du finde en videregående fysikbog og se under Carnots kredsproces.

Den nødvendige andel mekaniske energi er teoretisk set lig med temperaturforskellen mellem det kolde og varme sted, divideret med temperaturen af det varme sted( +273° hvis du måler i celsiusgrader) .
I praksis kan en rigtig pumpe ikke nå så højt op i virkning, men du kan holde det reelle forbrug op mod den teoretiske, og på den måde finde ud af hvor godt pumpen udnytter energien.

Kommentar
Fra : GlemSom

Dato : 17-12-06 13:18

Ok, det med at flytte varmen (eller kulden for den sags skyld) kan jeg egentlig godt se...
Hvad så hvis der er +22 grader celcius indenfor OG udenfor...? Så er der jo ingen varmeforskel - og derved ingen varme/kulde at flytte på?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-12-06 15:56

Jo du kan pumpe varme hvad vej det skal være uanset temperaturerne- teoretisk altså.

Derimod kan man ikke flytte kulde. I fysikken er der ikke noget som hedder kulde. Det er bare en lavere varmegrad( temperatur) vi i daglig tale kalder kulde. Sel om der er - 20° ude kan du stadig pumpe varme derfra og ind i stuens +20°. Men det er ikke alle varmepumper som er gode nok til det i praksis. Se i brugsanvisningen for det pågældende anlæg.
Det koster ret meget el at pumpe mod så stor temperaturforskel. Men det betaler sig hvis alternativet er elvarme uden varmepumpe. Elforbruget kommer jo også ud som varme i stuen.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 17-12-06 20:10

Det er korrekt at man under optimale forhold kan få 3 gange så mange kW ud af en unit som man putter i den.
En varmepumpe fungerer jo ved at man tager varmen fra udeluften og putter ind i huset og hvis kølefladen kører på +1gr og udetemperaturen er +22gr er der jo 21gr. at tage af.

For samtlige køleanlæg og varmepumper gælder denne regel:

Man kan ikke lave kulde men fjerne varme

Det foregår ved at varmen fra enten varernei køleskabet, varmen i luften eller varme fra hvad det nu må være binder sig til fordamperfladen og bliver ført med ud til kondensatoren for at blive fjernet. Og så for varmepumpens side så istedet for at smide det væk blæses det så ud i stuen istedet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-06 21:54

Gå bare hen og kig på en fryser eller et køleskab. Der sker præcis det samme: Du fjerner varmeenergi fra inden i skabet ved at fordampe en væske ved lavt tryk - derfor lav temperatur. Uden for skabet bliver dampene kondenseret = fortættet til væske igen ved et højt tryk og derfor en højere temperatur, og derfor genvindes den varmeenergi, der blev brugt til fordampningen plus energien, som pumpen bruger.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-06 22:01

Tag bare sådan noget som kuldioxyd, CO2. I trykflasker ved stuetemperatur er det en væske. Man kan skvulpe med den så det kan høres og mærkes, det er flydende. Hvis du vender bunden i vejret på flasken og åbner ventilen, evt. holder en stofpose foran, fiser der væske ud, som øjeblikkelig dels slår sig ned i posen som sne, dels fordamper. Ved atmosfæretryk kan CO2 ikke være en væske, kun luftart over -80 grader C og fast stof, kulsyresne eller tøris under. Og ved at fordampe taber stoffet altså en masse temperatur, fordi der bruges energi til fordampning.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-12-06 22:58

pbp_et

som det da er fuldstændig korrekt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-06 23:15

Nåhjamen - jeg har undervist i det.

Godkendelse af svar
Fra : GlemSom

Dato : 22-12-06 09:12

Tak for svaret Fijala.