/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
matematik
Fra : asdfasdfasdfasd
Vist : 1445 gange
20 point
Dato : 12-12-06 16:56

plz hjælp!!
Jeg ved at rilleafstanden i en cd er 1,4 mikrometer, (dvs. 1,4 * 10^ -6)m . tror jeg ihvert fald. Hvordan kan jeg se hvor lang rillen er i alt.
Jeg skal vist finde arealet af cden? ved det ikke helt.. ville være dejligt hvis en af jer kunne hjælpe.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-06 17:12

afstanden + rille-bredden skal du kende!!!
.... og så skal du vide hvor langt der er fra dér hvor sporet starter til det slutter...

let me know the answer...

det lyder som en viden jeg ikke kan leve uden.

Kommentar
Fra : asdfasdfasdfasd

Dato : 12-12-06 17:15

jeg burde ku' regne det ud.. altså cden har jo omkreds på 6cm.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-06 17:24

ahhh det tror jeg nu ikke på ...., måske nærme en diameter ... for med 6 cm rundt om den ville du ku nå hele vejen rundt med en hånd......

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-06 19:46

hvad er du kommet frem til ????

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 12-12-06 20:56

find dog ud af hvad det er du vil vide, er det længden på sporet, eller er det arealet af skiven..

Det regnestykke jeg linkede til igår er temmelig kompliceret og jeg tvivler på at i skal løse den slags.. Hvis jeres andre regnestykker ikke er sværer end dette : http://www.kandu.dk/Spg96263.aspx

Så tror jeg du har misforstået noget

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 20 point
Dato : 12-12-06 23:30

Ja....kunne du ikke være lidt mere omhyggelig med opgaveformuleringen....

Citat
Jeg ved at rilleafstande på en cd er 1,6µm.
hvordan finder jeg ud af hvor lang rillen er når jeg ved at cdens omkreds er 37,68m , og arealet er 113m. ville være stor hjælp.. Plz.

...???

Der er noget grueligt galt i din gengivelse af opgaveformuleringen....

Men OK, lad os ANTAGE at du mener:
Omkreds O=2·pi·R=37,68cm => R= 6cm. Det passer vist meget godt med en CD, uden at have målt efter.

Areal A=113cm² som er det areal hvor der er rille på (altså ca. hele skivens areal minus hullet i midten)
A=pi(R²-r²) hvor R=radius til yderste omkreds, og r er radius til inderste omkreds.
=>R²-r²=A/pi => r²=R²-A/pi => r=0,17cm ... hmm.... meget meget lille hul midt i CD'en....

Nå, vi fortsætter:

Da afstanden rilleafstanden er meget lille i forhold til radius, kan vi tilnærmelsesvis godt antage at hver omgang er cirkulær.

Vi kalder rilleafstanden for s, og rillelængden for L.

L=pi(R²-r²)/s , Arealet er A=pi(R²-r²), L=A/s

L=113cm²/(0,00016cm)=706250cm=7062,5m=7,063km

Vi kan også anskue det således, at arealet må være antallet af omgange ganget med middel-omkredsen.

n=antal omgange = (R-r)/s=36437,5
Middelradius M= ½(R+r)
Middelomkreds P=2·pi·M=2·pi·½(R+r)=pi(R+r)
L=n·P

L=n·pi(R+r)=36437,5·pi·(6+0,17)=706290cm=7,063km

Godkendelse af svar
Fra : asdfasdfasdfasd

Dato : 13-12-06 21:07

Tak for svaret berpox.