/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
drømmer
Fra : tronddk
Vist : 676 gange
20 point
Dato : 08-12-06 00:08

hva vel de sige hvis man er en drømmer eller en person siger at personen er en drømmer hva vel det helt sige har tænkt over det da der var en der sage i en profil at "Kvaliteter en drømmer" hva vel det sige når det står i en profil ? ved godt det ikke hel høre under pyskologi og så aligevel gør det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-12-06 00:24

det siger vel egentlig sig selv - det handler jo ikke om drømme som man drømmer når man sover - men drømme om alt muligt - fremtid - fantasi - håb osv osv

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-12-06 00:27

'En drømmer' i denne forbindelse må vel siges at være en person, som stiller for store forventninger til 'det gennemførlige' i forhold til virkeligheden.

Eks.

1.) At afskaffe sult.
2.) At afskaffe krig.
3.) Gøre alle mennesker glade og tilfredse.

Fine intensioner, men næppe realistisk!

Dermed kan 'drømmeren' opfattes positivt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-12-06 00:37

En negativ fortolkning af 'drømmeren' er da en person, som ligeledes er ude af trit med virkeligheden.

Eks.

1.) Jeg vinder garanteret den store gevindst i Lotto en dag.
2.) Hvis jeg beder nok til Gud, så løser han alle mine problemer for mig.
3.) Hvis jeg træner rigtig meget, vil jeg en dag kunne løbe 100 km/t.

Personer som sætter sig disse mål er dømt til at tabe.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 08-12-06 01:27

Hej molokyle

Jeg er uenig med dig når du skriver:
'En drømmer' i denne forbindelse må vel siges at være en person, som stiller for store forventninger til 'det gennemførlige' i forhold til virkeligheden.

Eks.

1.) At afskaffe sult.
2.) At afskaffe krig.
3.) Gøre alle mennesker glade og tilfredse.

Fine intensioner, men næppe realistisk!

Jeg mener at det er lidt afhængig af hvad du mener med 1.)

Jeg mener at 2.) og 3.) er realistiske mål at sætte, selvom det sandsynligvis vil tage en del år
at komme frem til målene.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 08-12-06 07:08

Godmorgen, jeg er ikke enig - en drømmer er en person med en stor fantasiverden, det er tegn på et kreativt og følsomt menneske.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-12-06 09:04

Jeg opfatter en drømmer, som en person med virklighedsflugt. Måske et ensomt menneske, der fantasere om hvor dejligt alt kunne blive hvis............. Men samtidig en person, der ikke har det store overskud til og gøre noget ved flugten, måske pg.a mindreværdsføelser. "jeg er ikke god nok, men i mine fantasier/drømme, kan ingen gøre mig fortræd, så der bliver jeg".
Sådan var det med mig, dengang jeg var aktiv i mit alkohol og pille misbrug.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-12-06 10:02

dkwM327 -> Du har ret i at det er 'gennemførlige' ting i et større perspektiv. Det er jo heller ikke dét jeg benægter, men at de hver især skulle kunne gennemføres af én person; drømmeren, finder jeg stærkt usandsynligt.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 08-12-06 10:11

jomfruane -> Der findes også drømmere, som ønsker sig Verdensherredømmet. Temmelig kreativt og fantasifuldt måske, men næppe nogen særlig 'positiv' egenskab.

En Verdensherre kan tænkes ,at ville alle det bedste (...i forhold til egne værdier/normer). Det gør blot ikke 'tanken' mere positiv.

Derfor må man, som i mine 2 oprindelige indlæg, skelne mellem positive og negative drømmere, hvilket godt kan udvikle sig en temmelig lang etisk og moralsk diskussion.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 08-12-06 21:09

Tak for svaret molokyle. og du har altid et godt svar