/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Nyt akvarium...
Fra : thetof91
Vist : 605 gange
10 point
Dato : 03-12-06 19:05

Hey...

Er der nogle der har et forslag til hvilke fisk jeg sku ha til et 190 liter akvarium, som jeg har fået af mine venner som ikke gad ha mere(de havde ikke tid til det)... Nå men nogle der har nogle forslag har tænk på en stime af rødnæser og nogle scalara...

Hilsen Søren.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 03-12-06 19:12

Jamen det lyder slet ikke så tosset med de små rødnæser og nogen scalarer, det er bedre at holde sig til et par enkelte arter end blande en hel masse sammen.

måske 20 rødnæser og så 4-6 scalarer (flere bør der ikke være), og godt med høje slanke planter til scalarerne.

rødnæserne kan bedst lide at svømme rundt i den nederste del af akvariet og scalarerne bevæger sig lidt over det hele.

mvh dova

Kommentar
Fra : thetof91

Dato : 03-12-06 19:16

I mit gammel akvarium har jeg os nogle Albino pansermaller, de er rimlig sød de her er lyserrøde i enden... Tænke på hvis de stadig har dem i Ribe(hvor jeg køber fisk).. Tror jeg vil ha en folk af dem, hvor mange forslår du jeg sku ha af dem??

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-12-06 11:12

Din ide er sådan set god nok, og hvis du vil udvide sortimentet vil jeg (hvis du er begynder) foreslå nogle levendefødende tandkarper, det skærper interessen hvis man relativt hurtigt får lidt yngel.
Et akvarie af den størrelse kan kun bære eet par scalarer, og vil man være sikker på at få et par er tommelfingerregelen at anskaffe 5 stk.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : thetof91

Dato : 04-12-06 15:56

Jeg har haft mit 54 liter i et år.... Så jeg er ikke begynder har gerne vil ha et nyt akvarium i lang tid så jeg kun få scalare...

Kommentar
Fra : thetof91

Dato : 04-12-06 16:11

Min nabo har os 5 scalare i et 124 liter akvarium, og der er nogle af dem som har lagt æg flere gange, men der var aldrig nogle unger der overlevede han tror de spiste dem eller os gjorder mallerene der...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-12-06 21:19

Problemet med scalarer er, at når de bliver store nok til at yngle, vil andre scalarer forsøge at æde æggene, så derfor kun eet yngledygtig par i et akvarie.
Med hensyn til rødnæser er 10-15 stk vel nogenlunde passende.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : thetof91

Dato : 06-12-06 19:19

De har lige nu et tilbud på scalare ude i Ribe... 5 for noget... De er ca. 4 cm i højden, vil de nemt kunne overleve? Der går noget tid før jeg skal købe dem skal jo først ha mit akvarium oppe og køre.... Det er noget om når man har fået planter i skal man venter 2-3 uger før man får fisk...

Godkendelse af svar
Fra : thetof91

Dato : 08-12-06 13:47

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : aalborg_fisk

Dato : 18-04-07 13:32

nu skal det lige siges at scalare fisken er ret følsom overfor nitrit osv i vandet så du skal nok lade dit akvarie stå og køre uden fisk i, i omkring en 7 til 14 dage og der nææst tage en test af vandet...