/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
Gode Javascript bøger søges
Fra : mega
Vist : 800 gange
115 point
Dato : 05-01-03 10:06

Nu har jeg tyggede mig igennem tusindtals sider tunge ASP bøger, fra databaser til XML. Men jeg mangler en meget vigtig del af web programmeringen, nemlig JavaScript. Jeg har kig på Professional JavaScript fra WROX press, men kan ikke finde anmeldelser som lyder troværdige. En god JavaScript bog vil være en bog med en rimelig høj indlærings kurve, men må ikke blive overfladisk. Jeg vil gerne i dybden men ikke kede mig, hvis i forstår

Hvis nogen lige har læst eller kan anbefale mig en god JavaScript bog så skriv endelig - også gerne dårlige anmeldelser, jeg vil helst ikke købe en dårlig bog...

Med venlig hilsen

Jon Ege Ronnenberg

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-01-03 10:35

prøv her:www.biblotek.dk

Kommentar
Fra : mega

Dato : 05-01-03 10:43

...xou

Det jeg har brug for er en uafhængig anmeldelse eller en anbefaling.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 11:28

Hej Jon

mega wrote:
> En god JavaScript bog vil være en bog med en rimelig høj
> indlærings kurve, men må ikke blive overfladisk. Jeg vil gerne i dybden
> men ikke kede mig, hvis i forstår

4. udgave af David Flanagan's "JavaScript - The Definitive Guide" er en
rigtig god bog i mine øjne. Det er en seriøs bog som lærer dig tingene
"rigtigt". Altså en bog af den "akademiske" type om man så må sige.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk
http://www.rockland.dk/
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Kommentar
Fra : mega

Dato : 05-01-03 11:49

Hej Stig.

Tak for tippet.
Jeg har hørt at "The Definitive Guide" faktisk bedre egner sig som opslagsbog en egentlig lærebog.
Det er helt sikkert en bog af denne type jeg leder efter, men jeg er stadig ikke helt overbevist.

Kommentar
Fra : mega

Dato : 05-01-03 11:54

"Stig Nygaard" skrev d. 05-01-03 11:28 dette indlæg :
> 4. udgave af David Flanagan's "JavaScript - The Definitive Guide" er en
> rigtig god bog i mine øjne. Det er en seriøs bog som lærer dig tingene
> "rigtigt". Altså en bog af den "akademiske" type om man så må sige.
Hej Stig.

Tak for tippet.
Jeg har hørt at "The Definitive Guide" faktisk bedre egner sig som opslagsbog en egentlig lærebog.
Det er helt sikkert en bog af denne type jeg leder efter, men jeg er stadig ikke helt overbevist.
Den skal helst indeholde et appendix om selve javascriptcore'en, men en hel bog...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 12:07

mega wrote:

> Nu har jeg tyggede mig igennem tusindtals sider tunge ASP bøger, fra
> databaser til XML. Men jeg mangler en meget vigtig del af web
> programmeringen, nemlig JavaScript. Jeg har kig på Professional
> JavaScript fra WROX press, men kan ikke finde anmeldelser som lyder
> troværdige. En god JavaScript bog vil være en bog med en rimelig høj
> indlærings kurve, men må ikke blive overfladisk. Jeg vil gerne i dybden
> men ikke kede mig, hvis i forstår
>
> Hvis nogen lige har læst eller kan anbefale mig en god JavaScript bog så
> skriv endelig - også gerne dårlige anmeldelser, jeg vil helst ikke købe
> en dårlig bog...

Jeg vil lige gøre dig opmærksom på at JavaScript ikke er et rigtigt programerings sprog

men består af nogen ret få eksemper, måske 200 JavaScripts, som virker.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 12:29

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:

> Jeg vil lige gøre dig opmærksom på at JavaScript ikke er et rigtigt
> programerings sprog

> men består af nogen ret få eksemper, måske 200 JavaScripts, som
> virker.

Her mangler jeg så din definition af hvornår noget er et rigtigt
programmeringssprog. Er Delphi et programmeringssprog. Er Visual
Basic? VB-Script?

Hvis problemet er, at Javascript ikke er et fast, defineret sprog, så
brug ECMAScript istedet. Det er så godt som sammenfaldende med
Javascript. Hvis problemet er at ikke alle browsere implementerer
Javascript rigtigt, så er det korrekt, men det ændrer ikke ved
*sproget* at implementationerne suger.

Jeg kan godt programmere Javascript uden at stykke sammen af de 200
scripts du siger virker. Det er ikke Javascript der er problemet.
Problemet er browsernes understøttelse af DOM, som ligger et sted
mellem meget dårlig (IE) og acceptabel (Mozilla, Opera 7).

Det er der problemerne opstår, når man forsøger at følge en standard
(som findes) i et sprog (som er rigtigt), men implementationen af
standarden er så dårlig og spredt at man må kode uden om fejlene
konstant. IE er rigtig slem til at gøre ting på deres egen måde
istedet for at implementere DOM rigtigt. Det gælder specielt events,
men også ting som document.all og element.innerHTML har været med til
at forvirre billedet, og få folk til at lave ting der kun virker i IE.
Det kan man godt undgå, det kræver bare at man ved hvad man laver.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-01-03 13:28

undskyld hvis jeg iretere men her er der flere bøger du evt kan løne på bibloteket:
http://www.arnoldbusck.dk/product.asp?catalog%5Fname=ArnoldBusck&product%5Fid=87%2D7843%2D449%2D1

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 19:43

Advanced JavaScript Techniques
Insights and Innovation.

Forfatter Dan Livingston
Prentice Hall
ISBN 0-13-047891-1

Pris 495- (IDG)

Omhandler det meste såsom DOM, Regular Expressions, dropdown menus,
folder tree og har også noget om CSS og et appendiks om XML.
Det er ikke noget for en der lige begynder på JavaScript men øvede vil
ikke have problemer med den.
Indeholder en del eksempler.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Sun, 05 Jan 2003 09:05:42 GMT, "mega" <mega.news@kandu.dk> wrote:

>Nu har jeg tyggede mig igennem tusindtals sider tunge ASP bøger, fra
>databaser til XML. Men jeg mangler en meget vigtig del af web
>programmeringen, nemlig JavaScript. Jeg har kig på Professional
>JavaScript fra WROX press, men kan ikke finde anmeldelser som lyder
>troværdige. En god JavaScript bog vil være en bog med en rimelig høj
>indlærings kurve, men må ikke blive overfladisk. Jeg vil gerne i dybden
>men ikke kede mig, hvis i forstår

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 23:58

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:
>
> > Jeg vil lige gøre dig opmærksom på at JavaScript ikke er et rigtigt
> > programerings sprog
>
> > men består af nogen ret få eksemper, måske 200 JavaScripts, som
> > virker.
>
> Her mangler jeg så din definition af hvornår noget er et rigtigt
> programmeringssprog. Er Delphi et programmeringssprog. Er Visual
> Basic? VB-Script?

JavaScript er udvalgte kodestumper som nærmest tilfældigt har en
ønsket effekt i nogen browser.

>
> Hvis problemet er, at Javascript ikke er et fast, defineret sprog, så
> brug ECMAScript istedet. Det er så godt som sammenfaldende med
> Javascript. Hvis problemet er at ikke alle browsere implementerer
> Javascript rigtigt, så er det korrekt, men det ændrer ikke ved
> *sproget* at implementationerne suger.
>
> Jeg kan godt programmere Javascript uden at stykke sammen af de 200
> scripts du siger virker. Det er ikke Javascript der er problemet.
> Problemet er browsernes understøttelse af DOM, som ligger et sted
> mellem meget dårlig (IE) og acceptabel (Mozilla, Opera 7).
>
> Det er der problemerne opstår, når man forsøger at følge en standard
> (som findes) i et sprog (som er rigtigt), men implementationen af
> standarden er så dårlig og spredt at man må kode uden om fejlene
> konstant. IE er rigtig slem til at gøre ting på deres egen måde
> istedet for at implementere DOM rigtigt. Det gælder specielt events,
> men også ting som document.all og element.innerHTML har været med til
> at forvirre billedet, og få folk til at lave ting der kun virker i IE.
> Det kan man godt undgå, det kræver bare at man ved hvad man laver.

Det vil sige at du kan lave noget, som bare virker?

Hvad tager du i timen?

Kan du lave et kompakt Javascript, som kan flytte
billeder med musen, i næste alle browser (ikke Nescape4) uden
at IE5 tegner et sort Ø når man griber et billede første gang.
Det er vigtig at der ikke skal så meget script i hver billede kode.

Det er meninge at alle private skal kunne bruge Javascripte gratis.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 09:23

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:

> JavaScript er udvalgte kodestumper som nærmest tilfældigt har en
> ønsket effekt i nogen browser.

Javascript er et sprog. Det virker ens i alle nyere browsere, og
næsten ligesådan i NS4. DOM er et objektorienteret interface til
hierarkiske dokumenter, fx HTML-sider. Man kan tilføje DOM til
Javascript for at lade det kontrollere web-dokumenter. DOM er ikke
implementeret særlig godt i ret mange browsere. Det betyder blot
at man skal vide hvilke browsere man skriver til, og hvilke ting der
virker i dem. Trælst, men muligt.

> Det vil sige at du kan lave noget, som bare virker?

Simple ting, ja. Komplicerede ting tager længere tid og kræver mere
hensyn til browserne.

> Hvad tager du i timen?

Hmm, jeg mangler godt nok arbejde ..., men det er ikke lige
javascript-programmør jeg sigter efter :)

> Kan du lave et kompakt Javascript, som kan flytte
> billeder med musen, i næste alle browser (ikke Nescape4) uden
> at IE5 tegner et sort Ø når man griber et billede første gang.

Ja (for passende definition af kompakt)
<URL:http://www.infimum.dk/privat/drag2.html>

Virker i IE4+, Opera 7 (og næsten i O6, men holder dog op med at virke
efter lidt tid ... meget underligt problem, som jeg vil kigge nærmere
på), Mozilla, Konquere 2.2.2 (men der kommer dog et Ø, som jeg ikke
lige kan fjerne).

Problemet med Ø'et er at man ikke har stoppet eventen fra blive
behandlet normalt. Derfor begynder IE også at dragge. Hvis browseren
forstår DOM, så bruger man event.preventDefault() til at forhindre
dette. IE forstår ikke DOM særlig godt, men man kan bruge
event.returnValue=false i stedet.

> Det er vigtig at der ikke skal så meget script i hver billede kode.

Ingen script i billederne, det bliver tilføjet senere

> Det er meninge at alle private skal kunne bruge Javascripte gratis.

Det afhænger af hvad du mener med "bruge".
Javascript er et programmeringssprog, og det er for optimistisk at tro
at enhver bare kan sætte sig ned og bruge det. Det kræver at man lærer
at programmerer, noget der er meget svært hvis man ikke har den rigtige
tankegang.

Planen med Javascript/ECMAScript + DOM er at browsere skal kunne
scriptes og lave DHTML. Planen er ikke gennemført endnu, da browserne
endnu ikke understøtter DOM (Mozilla og Opera7 er dem jeg kender der
er tættest på). Scriptet jeg har lavet bruger standard-DOM-metoder
først, og laver så fallback til browser-quirks hvis det fejler.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : mega

Dato : 06-01-03 15:23

Hej Jens.

Hvor øvet mener du man <b>skal</b> være? Jeg kan godt lidt JavaScript, men kender ikke alt det grundlæggende...
> Det er ikke noget for en der lige begynder på JavaScript men øvede vil
> ikke have problemer med den.
> Indeholder en del eksempler.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 21:09

Hvis du kan skrive en simpel billedswap selv skulle du være øvet nok.
Eller lignende simple scripts.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Mon, 06 Jan 2003 14:22:51 GMT, "mega" <mega.news@kandu.dk> wrote:

>Hej Jens.
>
>Hvor øvet mener du man <b>skal</b> være? Jeg kan godt lidt JavaScript,
>men kender ikke alt det grundlæggende...
>> Det er ikke noget for en der lige begynder på JavaScript men øvede vil
>> ikke have problemer med den.
>> Indeholder en del eksempler.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 22:56

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Hmm, jeg mangler godt nok arbejde ..., men det er ikke lige
> javascript-programmør jeg sigter efter :)
>
> > Kan du lave et kompakt Javascript, som kan flytte
> > billeder med musen, i næste alle browser (ikke Nescape4) uden
> > at IE5 tegner et sort Ø når man griber et billede første gang.
>
> Ja (for passende definition af kompakt)
> <URL:http://www.infimum.dk/privat/drag2.html>
>
> Virker i IE4+, Opera 7 (og næsten i O6, men holder dog op med at virke
> efter lidt tid ... meget underligt problem, som jeg vil kigge nærmere
> på), Mozilla, Konquere 2.2.2 (men der kommer dog et Ø, som jeg ikke
> lige kan fjerne).
>
> Problemet med Ø'et er at man ikke har stoppet eventen fra blive
> behandlet normalt. Derfor begynder IE også at dragge. Hvis browseren
> forstår DOM, så bruger man event.preventDefault() til at forhindre
> dette. IE forstår ikke DOM særlig godt, men man kan bruge
> event.returnValue=false i stedet.

Kunne du få java scriptet i filen
http://www.haabet.dk/dollz/slett.htm
til at virke unden at IE laver Ø og små rammer.
så var det nok det bedste jeg kunne opnå.

http://www.haabet.dk/dollz/

> > Det er meninge at alle private skal kunne bruge Javascripte gratis.
>
> Det afhænger af hvad du mener med "bruge".
> Javascript er et programmeringssprog, og det er for optimistisk at tro
> at enhver bare kan sætte sig ned og bruge det. Det kræver at man lærer
> at programmerer, noget der er meget svært hvis man ikke har den rigtige
> tankegang.

Jeg har lavet sne på min hjemme side unden at forstå koden.
Det er det jeg mener.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 23:41

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:

> Kunne du få java scriptet i filen
> http://www.haabet.dk/dollz/slett.htm
> til at virke unden at IE laver Ø og små rammer.
> så var det nok det bedste jeg kunne opnå.

De skulle jeg mene.
Tilføj noget i slutningen af drag-funktionen:

---
function drag(ereignis) {
//Wird aufgerufen, wenn die Maus bewegt wird und bewegt bei Bedarf das Objekt.
posx = document.all ? window.event.clientX : ereignis.pageX;
posy = document.all ? window.event.clientY : ereignis.pageY;
if(dragobjekt != null) {
dragobjekt.style.left = (posx - dragx) + "px";
dragobjekt.style.top = (posy - dragy) + "px";

//TILFØJELSE HER - KUN FOR IE!
ereignis = ereignis?ereignis:window.event; //IE overfører ikke events
if (ereignis.preventDefault) ereignis.preventDefault() //DOM-metode
else ereignis.returnValue=false; //IE-metode
//TILFØJELSE SLUT
}
---

Det ser ud til at virke.

Jeg kan umiddelbart se et lille problem med resten af koden (i IE og
andre browsere der forstår document.all). Hvis man kan scrolle skærmen
mens man dragger (fx med scrollwheel eller keyboard), så vil billedet
ikke længere følge med cursoren. Det er dog nok begrænset hvor ofte
det er et problem :).

> Jeg har lavet sne på min hjemme side unden at forstå koden.
> Det er det jeg mener.

Det er også smart at det kan gøres sådan, men jeg vil ikke ligefrem
påstå at det er formålet med javascript. At folk kan bruge det sådan
er blot en heldig sidegevinst, og skyldes programmører der skriver
så det kan genbruges.

Prøv at kigge på <URL:http://www.wam.umd.edu/~cadre/dd_spell/>. Det
hjælper hvis man kender til D&D, men det er helt klart ikke-triviel
brug af javascript. Det kan ikke bare laves ved at stykke
forprogrammerede blokke sammen.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : mega

Dato : 07-01-03 12:16

Tak for deltagelsen.

Jeg har fået et par foreslag om bøger med gode begrundelser og så fik vi en lille debat om hvad JavaScript egentlig er (lige for at minde alle om det: JavaScript er et sprog).

Desværre er der ingen som har læst 2 JavaScript bøger og derfor ingen samlignings muligheder. Hvis der nu skulle være en enkel eller to som har læst flere en 1 bog om emnet, så vil jeg gerne høre jeres mening.

Indtil videre er der anbefalet 3 forskellige JavaScript bøger:
Fra Stig Nygaard - 4. udgave af David Flanagan's "JavaScript - The Definitive Guide"
Fra Jens Peter Karlsen - "Advanced JavaScript Techniques Insights and Innovation"
Fra Daniel Bang - "Javascript Bible"

Hvis nogen har læst disse bøger, så skriv endelig.
Mange tak for hjælpen - Jon

Kommentar
Fra : mega

Dato : 07-01-03 12:28

[Fra min mail box]
Har selv "Javascript Bible" - bærer lidt præg af opslagsværk, men giver en hurtig introduktion (ca. 130 sider) til de forskellige browserobjekter og hvorledes de kan manipuleres, samt lidt om scriptet. Derefter ca. 600 sider med Object og Language reference med mange gode eksempler til hver og sidst det mere hardcore om sikkerhed og dhtml og så nogle appendixer.

/Daniel

Kommentar
Fra : mega

Dato : 07-01-03 14:06

[Fra min mail box]
Har selv "Javascript Bible" - bærer lidt præg af opslagsværk, men giver en hurtig introduktion (ca. 130 sider) til de forskellige browserobjekter og hvorledes de kan manipuleres, samt lidt om scriptet. Derefter ca. 600 sider med Object og Language reference med mange gode eksempler til hver og sidst det mere hardcore om sikkerhed og dhtml og så nogle appendixer.

/Daniel
****************************************************************************
Tak for deltagelsen.

Jeg har fået et par foreslag om bøger med gode begrundelser og så fik vi en lille debat om hvad JavaScript egentlig er (lige for at minde alle om det: JavaScript er et sprog).

Desværre er der ingen som har læst 2 JavaScript bøger og derfor ingen sammenlignings muligheder. Hvis der nu skulle være en enkel eller to som har læst flere en 1 bog om emnet, så vil jeg gerne høre jeres mening.

Indtil videre er der anbefalet 3 forskellige JavaScript bøger:
Fra Stig Nygaard - 4. udgave af David Flanagan's "JavaScript - The Definitive Guide"
Fra Jens Peter Karlsen - "Advanced JavaScript Techniques Insights and Innovation"
Fra Daniel Bang - "Javascript Bible"

Hvis nogen har læst disse bøger, så skriv endelig.
Mange tak for hjælpen - Jon

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 115 point
Dato : 07-01-03 14:33

Hej

mega wrote:
> Desværre er der ingen som har læst 2 JavaScript bøger og derfor ingen
> sammenlignings muligheder. Hvis der nu skulle være en enkel eller to som
> har læst flere en 1 bog om emnet, så vil jeg gerne høre jeres mening.
>
> Indtil videre er der anbefalet 3 forskellige JavaScript bøger:
> Fra Stig Nygaard - 4. udgave af David Flanagan's "JavaScript - The
> Definitive Guide"
> Fra Jens Peter Karlsen - "Advanced JavaScript Techniques Insights and
> Innovation"
> Fra Daniel Bang - "Javascript Bible"

Jo, jeg har rent faktisk læst *alle tre* nævnte, plus nogle stykker
mere! JavaScript Bible dog i Gold Edition hvor begynder-kapitlerne
er lagt på CDROM (Gold Edition koncentrerer sig i højere grad om de
videregående emner og om at være et opslagsværk. CDROM-kapitlerne i Gold
Edition har jeg ikke kigget på). I standard-udgaven er det tværtimod
nogle af de mere avancerede kapitler der er lagt på CDROM.

Mener stadig at David Flangans er den mest oplagte. Har selvfølgelig
lånt mit eksemplar ud, så jeg kan ikke lige nu sige hvor meget de
forskellige dele deri fylder, men der er stof både til tutorial og
reference deri. Jeg tror dog også at Javascript Bible er et godt bud på
det du søger, men har som sagt ikke læst "begynder-kapitlerne".

"Advanced JavaScript Techniques Insights and Innovation" tror jeg
derimod *ikke* lige er det du søger. Det er ikke en egentlig lærebog i
JavaScript, men mere en "tips og tricks" der kan bringe den mindre
avancerede og måske knap så erfarne JavaScript-programmør lidt videre
med nogle mere avancerede emner. Når det kommer til stykket, er der dog
ikke rigtig noget deri som du ikke også kan lære af de to andre, bortset
fra måske nogle lidt mere omfattende eksempler. Bogen indeholder også
nogle kapitler med vejledning i brug af HierMenus hvis du kender dem
(buyware).

Se evt. også bunden af siden jeg linker til i min signatur. Omtalerne
der går dog mest på deres værdi for DHTML-programmører (DOM-manipulation
med JavaScript).

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk
http://www.rockland.dk/
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Godkendelse af svar
Fra : mega

Dato : 08-01-03 16:42

Tak for svaret Stig Nygaard.

Det er en god artikel du har skrevet og var faktisk den som gjorde udslaget, men jeg tror først jeg vil læse "Teach Yourself DHTML in 24 Hours". Lige til at starte op på, inden jeg kaster mig over 4. udgave af David Flanagan's "JavaScript - The Definitive Guide".

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 21:06

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:
>
> > Kunne du få java scriptet i filen
> > http://www.haabet.dk/dollz/slett.htm
> > til at virke unden at IE laver Ø og små rammer.
> > så var det nok det bedste jeg kunne opnå.
>
> De skulle jeg mene.
> Tilføj noget i slutningen af drag-funktionen:
>
> ---
> function drag(ereignis) {
> //Wird aufgerufen, wenn die Maus bewegt wird und bewegt bei Bedarf das Objekt.
> posx = document.all ? window.event.clientX : ereignis.pageX;
> posy = document.all ? window.event.clientY : ereignis.pageY;
> if(dragobjekt != null) {
> dragobjekt.style.left = (posx - dragx) + "px";
> dragobjekt.style.top = (posy - dragy) + "px";
>
> //TILFØJELSE HER - KUN FOR IE!
> ereignis = ereignis?ereignis:window.event; //IE overfører ikke events
> if (ereignis.preventDefault) ereignis.preventDefault() //DOM-metode
> else ereignis.returnValue=false; //IE-metode
> //TILFØJELSE SLUT
> }
> ---
>
> Det ser ud til at virke.
>
> Jeg kan umiddelbart se et lille problem med resten af koden (i IE og
> andre browsere der forstår document.all). Hvis man kan scrolle skærmen
> mens man dragger (fx med scrollwheel eller keyboard), så vil billedet
> ikke længere følge med cursoren. Det er dog nok begrænset hvor ofte
> det er et problem :).

Tak skal du have, men men
Nej, det vil fore komme meget tit, at man scroller med skærmen.
Da der er så mange små tøj stykker.
Og ikke alle har en 1024x 768 og klikker på F11
Hyilket vil sige at det ikke kan bruges.

Det vil sige at koden ikke kan bruges. Åe suk! =

Tror du at denne kode er bedre?

http://www.haabet.dk/dollz/slet9.html
den virker i Netcape4 og IE5 og Opera6 men ikke i Mozilla 1.0 og Netcape6
Det er det enste som jeg til min overraskelse har set virke i Netcape4.

>
> Prøv at kigge på <URL:http://www.wam.umd.edu/~cadre/dd_spell/>. Det
> hjælper hvis man kender til D&D, men det er helt klart ikke-triviel
> brug af javascript. Det kan ikke bare laves ved at stykke
> forprogrammerede blokke sammen.

Det må havde været et meget stort arbejde.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 21:31

Hej

mega wrote:
> Det er en god artikel du har skrevet og var faktisk den som gjorde
> udslaget, men jeg tror først jeg vil læse "Teach Yourself DHTML in 24
> Hours". Lige til at starte op på, inden jeg kaster mig over 4. udgave af
> David Flanagan's "JavaScript - The Definitive Guide".

Teach Yourself... er også en ganske god appetitvækker, som det er svært
at sige noget meget negativt om. En lille ting man dog måske skal være
opmærksom på er at forfatteren konsekvent udelader enheder på sine
størrelser. Det betyder at programeksemplerne deri ikke virker hvis man
putter en !doctype på som sætter Mozilla/Netscape i "strict mode". Men
bortset fra det faktisk en ganske god bog at starte med, før man evt.
kaster sig over en af de mere "formelle" som David Flanagans.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk
http://www.rockland.dk/
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 11:05

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:

> Tak skal du have, men men Nej, det vil fore komme meget tit, at man
> scroller med skærmen. Da der er så mange små tøj stykker. Og ikke
> alle har en 1024x 768 og klikker på F11 Hyilket vil sige at det ikke
> kan bruges.

Det kan reddes. Man skal bare udskifte
window.event.clientX og window.event.clientY
med
window.event.clientX+document.body.scrollLeft
og
window.event.clientY+document.body.scrollTop
overalt.

> Det vil sige at koden ikke kan bruges. Åe suk! =
>
> Tror du at denne kode er bedre?
>
> http://www.haabet.dk/dollz/slet9.html
> den virker i Netcape4 og IE5 og Opera6 men ikke i Mozilla 1.0 og Netcape6
> Det er det enste som jeg til min overraskelse har set virke i Netcape4.

Den bruger event.clientX+body.scrollLeft, så den har ikke det problem.
Den er stadig skrevet til kun at virke i IE og NS4, og der skal arbejde
til at få den til at virker rigtigt.

Jeg tror <URL:http://www.infimum.dk/privat/drag3.html> virker også
(jep, jeg er stædig :). Har dog ikke testet i IE5 og IE4.

> Det må havde været et meget stort arbejde.

Det tror jeg også. Jeg har kigget lidt på hvad han har lavet, og det meste
er selvfølgelig tabeller, men der er en del kode også. Rigtig programmering
i et rigtigt programmeringssprog, ikke bare sammenstykning af sort bokse.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : mega

Dato : 09-01-03 13:13

Hvis du havde læst --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html fra Stig ville du ikke være overraskede...

> http://www.haabet.dk/dollz/slet9.html
> den virker i Netcape4 og IE5 og Opera6 men ikke i Mozilla 1.0 og Netcape6
> Det er det enste som jeg til min overraskelse har set virke i Netcape4.

Kommentar
Fra : mega

Dato : 09-01-03 13:25

"Stig Nygaard" skrev d. 08-01-03 21:31 dette indlæg :
> En lille ting man dog måske skal være
> opmærksom på er at forfatteren konsekvent udelader enheder på sine
> størrelser. Det betyder at programeksemplerne deri ikke virker hvis man
> putter en !doctype på som sætter Mozilla/Netscape i "strict mode".
>
Det med enheder af størelser forstår jeg ikke noget af, men det kommmer nok.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 13:56

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:
>
> > Tak skal du have, men men Nej, det vil fore komme meget tit, at man
> > scroller med skærmen. Da der er så mange små tøj stykker. Og ikke
> > alle har en 1024x 768 og klikker på F11 Hyilket vil sige at det ikke
> > kan bruges.
>
> Det kan reddes. Man skal bare udskifte
> window.event.clientX og window.event.clientY
> med
> window.event.clientX+document.body.scrollLeft
> og
> window.event.clientY+document.body.scrollTop
> overalt.
>
> > Det vil sige at koden ikke kan bruges. Åe suk! =
> >
> > Tror du at denne kode er bedre?
> >
> > http://www.haabet.dk/dollz/slet9.html
> > den virker i Netcape4 og IE5 og Opera6 men ikke i Mozilla 1.0 og Netcape6
> > Det er det enste som jeg til min overraskelse har set virke i Netcape4.
>
> Den bruger event.clientX+body.scrollLeft, så den har ikke det problem.
> Den er stadig skrevet til kun at virke i IE og NS4, og der skal arbejde
> til at få den til at virker rigtigt.
>
> Jeg tror <URL:http://www.infimum.dk/privat/drag3.html> virker også
> (jep, jeg er stædig :). Har dog ikke testet i IE5 og IE4.

http://www.infimum.dk/privat/drag3.html
dør efter kort tid i Opera6
virker i Netscape4, IE5, Mozilla
men slet ikke i Netscape6

Det er godt er være stædig, så bliver man ikke så fortvivlet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 14:05

mega wrote:

> Hvis du havde læst --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html fra Stig
> ville du ikke være overraskede...
>
> > http://www.haabet.dk/dollz/slet9.html
> > den virker i Netcape4 og IE5 og Opera6 men ikke i Mozilla 1.0 og
> Netcape6
> > Det er det enste som jeg til min overraskelse har set virke i
> Netcape4.

Kan man lave noget, som understøtter alle tre standarter
eller skal jeg lave tre forskelige sider?

Kommentar
Fra : mega

Dato : 10-01-03 12:07

> mega wrote:
>
> > Hvis du havde læst --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html fra Stig
> > ville du ikke være overraskede...
> "Peter Ole Kvint" skrev d. 09-01-03 14:05 dette indlæg :
> Kan man lave noget, som understøtter alle tre standarter
> eller skal jeg lave tre forskelige sider?
>

Nu ved jeg ikke hvor mange af de andre indlæg du har læst, men jeg er personen der ikke aner en bjælke om JavaScript. Stig har skrevet en god artikel, som du sikkert har læst, som jeg læste pga. boganmeldelserne han har lavet. Prøv at spørge Stig.
Ville ellers meget gerne hjælpe dig, men jeg kan p.t. kun hjælpe med ASP problemer...
mvh - Jon

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-01-03 18:47

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:

> > Jeg tror <URL:http://www.infimum.dk/privat/drag3.html> virker også
> > (jep, jeg er stædig :). Har dog ikke testet i IE5 og IE4.
>
> http://www.infimum.dk/privat/drag3.html

> dør efter kort tid i Opera6

Det *var* altså underligt. Det viste sig at have med z-index at gøre,
men jeg forstår stadig ikke hvad problemet var.

> virker i Netscape4, IE5, Mozilla
> men slet ikke i Netscape6

Også z-index, jeg har før haft problemer med Mozilla og z-index, men
det var åbenbart værre tidligere (Netscape 6 var vist baseret på
Mozilla 0.9.7 eller deromkring, i hvert fald før 1.0, og bør udskiftes
med noget nyere).

> Det er godt er være stædig, så bliver man ikke så fortvivlet.

Jep. Nægter at lade mig kue af en smule browserdumhed.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 01:44

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:
>
> > > Jeg tror <URL:http://www.infimum.dk/privat/drag3.html> virker også
> > > (jep, jeg er stædig :). Har dog ikke testet i IE5 og IE4.
> >
> > http://www.infimum.dk/privat/drag3.html
>
> > dør efter kort tid i Opera6
>
> Det *var* altså underligt. Det viste sig at have med z-index at gøre,
> men jeg forstår stadig ikke hvad problemet var.

Det er teksten, som kommer til at ligge foran billederne.
Da billederne jo ligger bag hinanden. i z-index-et.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 10:43

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:

> Det er teksten, som kommer til at ligge foran billederne.
> Da billederne jo ligger bag hinanden. i z-index-et.

Der er det jo nok, men det er stadig underligt. Jeg ændrer z-index til
noget højere mens der flyttes, men gemmer den gamle værdi og sætter
den igen bagefter. De burde have samme z-index som da de startede, men
åbenbart ikke :)

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'