/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Mariehøns!
Fra : Dittebo
Vist : 720 gange
20 point
Dato : 23-11-06 18:05

Hej!!!
dette er min første gang på kandu, så håber at I kan være mig behjælpelige!
I sensommeren/efteråret begyndte nogle mairehøns at "flytte ind" i min gardiner, jeg tænkte ikke videre over det. Men nu er der stadig mariehøns, jeg ser 2-3 stk om dagen og smider dem derefter ud af vinduet.
Vil blot forhøre mig om nogen af Jer har "et middel" til at komme dem til livs?
tak!
hilsen Ditte

Kommentar
Fra : Dittebo

Dato : 23-11-06 18:06

Mange tak for hjælpen!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-06 18:30

Hej Ditte. Og velkommen til kandu!

Jeg tror simpelthen at mariehønsene er blevet kulrede af det lune efterår. De kan ikke finde ud af at gå i hi eller dø eller hvad de nu plejer at gøre på denneher årstid.

Der skal nok komme andre bud fra andre brugere.
Så LAD VÆRE MED at acceptere nogen svar endnu... en fejl som nybegyndere tit begår. Vent f.eks. til i morgen ...eller mere.. Men vi vil gerne høre kommentarer fra dig..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-11-06 22:54
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-11-06 23:12

Marihønsenes farver signalerer at de er giftige, så du kan ikke finde nogle dyr eller fugle der vil spise dem for dig. Den eneste mulighed er gift men det synes jeg er noget skidt at bruge indendøre. Jeg synes at du skal blive ved med det du gør nu, nemlig at samle dem op og smide dem ud. De forsvinder af sig selv om kort tid. Hvis de har nået at lægge æg, vil du til foråret opdage at dine potteplanter indeholder Mariehønselarver. Dette skal du ikke være ked af, de spiser nemlig evt. Bladlus. Har du ikke bladlus i dine potteplanter så sæt larverne ud i rosenbedet eller et andet sted hvor du har bladlus, Mariehønselarver er den bedste måde at bekæmpe bladlus på på en organisk måde (altså uden gift). Held og lykke med det og velkommen til Kandu.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-11-06 23:45

P.S.: Vil man vide mere om Mariehøns, kan jeg anbefale Natur og Museums nr. 2 fra 2000.
Nummeret hedder Mariehøns og er skrevet af Cand. scient i biologi Jørgen Baungaard Hansen.
Det kan købes ved henvendelse på www.naturhistoriskmuseum.dk eller lånes på biblioteket.

Venlig hilsen Arne Jakobsen

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 20 point
Dato : 24-11-06 11:35

Hej,

mariehønsene dør snart - hvis du freskynder processen vil det ikke have
nogen betydning for næste års forekomster.
Til indendørs brug er der godkendt midler af pyrethroid-typen.
Midler er ugiftigt for mennesker og dyr.
Da det er et kontaktmiddel, dør insekterne med det samme.
Hvis du foretrækker at vente nogle dage, vil de dø en naturlig død.
Så vil jeg anbefale af undgå gule beklædningsgenstande, som de
tiltrækkes af.
Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-12-06 08:31

Hej Ditte! Du skal huske at acceptere er svar og dermed lukke dit spørgsmål. Hilsen AJ

Godkendelse af svar
Fra : Dittebo

Dato : 08-12-06 12:17

Tak for svaret 2603ph.