/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
jobskifte til vognmandsbranche
Fra : denevigeuheldige
Vist : 949 gange
100 point
Dato : 19-11-06 09:24

Jeg skal til at tage det store kørekort samt evt hængerkort med håb om job i vognmandsbranchen hvor jeg i første omgang kun satser på job inden for Danmarks grænser. Jeg har intet kendskab til branchen som sådan og ønsker derfor at høre om nogen kan linke mig info omkring lønmulighederne, muligheder for ekstra tillægskort (farlig gods - særtransporter osv), ja i princippet alt hvad der kan være nyttigt at vide når man skifter fra at være selvstændig erhvervsdrivende til ny branche. Jeg er 48 år, kører ca. 40.000 km årligt og er medlem hos ASE.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-06 10:42

Det får du altsammen at vide medens du tager det store kørekort......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-06 10:58

http://www.ekvchaufforklub.dk/e107/news.php

Der står lidt af hvert i linket.

At være chauffør i Danmark i dag er en "jungle"

Først og fremmest skulle der dog nu, i modsætning til tidligere, være mulighed for nemt at komme i gang som nystartet uerfaren chauffør......fordi der er mangel på chauffører (hos de vognmænd der endnu ikke har givet op) da så mange af de "gamle" flygter ud af branchen, fordi de nye stramme regler gør det næsten umuligt at tjene en ordentlig løn , plus at der næsten skal "ingenting" til, før en chauffør står med kanonhøje bøder (20-30000) og frakendelser af kørekortet , for små overtrædelser der for bare et par år siden blot ville have ´medført en bøde i 500-1000 kroners klassen

Inden for det seneste årstid, er antallet af danske vognmandsfirmaer gået ned med ca 25 %

Læs et godt eksempel her

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article232463.ece

mvh dova

Accepteret svar
Fra : frueyde

Modtaget 100 point
Dato : 19-11-06 15:49

min mand kører selv last med hænger, han har fået det hele betalt af arbejdskiver og fået farlig gods mod han blev et år efter, der er stormangel i øjeblikket så du kunne statre med alm lastbil i et firma med aftale om de betaler resten, det gør de hos danske fragtmænd.
lønnen starter ved ca. 112 i timen pkus overarbejde og tillæg

hilsen frueyde

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 16-12-06 13:49

Tak for svaret frueyde.