/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
HJÆLP!!!
Fra : guldager_mette
Vist : 342 gange
20 point
Dato : 17-11-06 17:56

Jeg har et 250 l akvarium, med ciklider 8 zebra, 2 gule med sort ryg finde ( kan ikke huske ders navn) 4 der hedder noget med solskind. Alle unger. og så har jeg også en underlig sugemalle som bare er der.
Det er desvære gået helt galt for mig da jeg ikk har haft tiden til at passe det.
Jeg har masser af nogen mærkelige alger, det ligner grums som bare ligger på bunden ca 10 cm s højte. Hvis jeg prøver at tage dem op manuelt flyver de bare rundt, og stopper pumpen.

Skal jeg pille det hele fra hinanden og starte forfra eller kan det redes?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-06 18:22

Ja, selvfølgelig flyver det rundt når du roder i vandet...egentligt underligt, at fiskene ikke er døde.

Men fang så meget som muligt i et fintmasket net, og bliv ved at rense pumpen hver gang den stopper til.

Så kan det være du kan være heldig og fjerne det.

Men det kommer selvfølgelig an på om det er alger eller om det er skidt fordi du har overfodret helt vildt og ikke gjort filteret rent ofte nok.

Hvilken farve har grumset?

mvh dova

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-11-06 22:58

Skift vandet med en sugeslange, en ca 1 meter lang slange som du fylder med vand, hold en finger for hver ende, indtil den ene ende er i akvariet og den anden ende over en spand på gulvet, vandet løber nu over i spanden mens du fører slangen rundt over alt det skidt og møg som skal fjernes, rolige bevægelser så skidtet ikke hvirvles op men bliver liggende hvor du kan fange det med sugeren, hæld ny vand på med samme temperatur som det du tapper af, du bør ikke skifte mere end en trediedel hver gang, løste det ikke hele problemet så gentag en gang om ugen til vandet er rent, og så ikke overfodre mere giv ikke mere end der spises på et par minutter og en fastedag om ugen er kun af det gode

Kommentar
Fra : guldager_mette

Dato : 17-11-06 22:58

Tak for svaret.

Det er ikke fordi jeg fodrer dem for meget eller for tit. Jeg fodrer ca. hver anden dag hvor de for en lille potion. har fået afvide at man som hovedregel skal tæle 5 min. frem og så skal maden være spist og det går fint nok med det.

Selve algerne på bunden ligner ikke almindelige alger da det meget grumset som slam, selven farven på det er grønbrunt.

Jeg har desværre også mistet 2 fisk men tror ikke det er pga. det, men fordi mine zebraciclider er meget aggresive som sådan nogle jo er.

Jeg har nu renset med et finmasket net og tænkte på om du kan anbefale nogle fisk (skrallemænd) som kan tage sig lidt af det? ( de skal selvfølgelig kunne gå sammen med ciclider.)

MHV. Mette

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-11-06 23:22

Jeg har nogle pansermaller, de er små, grå og rolige, futter rundt nede på bunden og spiser det foder som lægger sig på bunden, men skidtet er du nødt til at fjerne selv, jeg gør det ved vandskift som beskrevet ovenfor

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-06 10:38

Der er ikke mange fisk der kan gå sammen med zebraciclider

De slår som regel alt ihjel som er mindre, og kan lave temmelig meget skade på fisk der er meget større end dem selv.....og især når de danner par og begynder at yngle, så bliver de først rigtigt agressive.

Og det er når de skal passe på deres unger...de er fantastisk gode til at passe ungerne.....indtil de når en vis størrelse, så æder de også ungerne