/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
atomer mm.
Fra : hellobal1
Vist : 1296 gange
30 point
Dato : 16-11-06 10:39

Hej.. er der nogle der kan på en MEGET pædagogisk måde kan forklare mig hvordan man kan se hvordan man tegner et grundstof ud fra at ha set det i det periodiske system ? Jeg ville blive rigtig glad for jeg skal snart til eksamen...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-06 11:06

Hellobal1... jeg må indrømme, jeg ander ikke en lyd omkring dit spørgsmål, men er det sådan noget

http://www.jcrystal.com/steffenweber/JAVA/jpt/jpt.html

http://www.duda.dk/download/pdf/periodesys.pdf

http://www.dreamwv.com/primer/page/s_pertab.html

Der står en del på www.duda.dk og klik ind på fysik

Held og lykke med din eksamen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 16-11-06 11:10

Kig i din fysik grundbog.

Der er det beskrevet, hvor mange elektroner der skal være i de forskellige ringe.

http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/periode.html

Her kan du se det samme som i din grundbog, første ring kan max indeholde 2, næste ring max 8, næste max 18, så 32 osv osv.

Så er det bare at regne sig frem.

Natrium (Sodium) har nummer 11 i systemet, så derfor.
2 i første ring, 8 i næste og 1 i den sidste, læg tallene sammen så skal de gerne give 11 som er atom nummeret.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 16-11-06 11:11

Hej Hellobal1

Følgende side er godt nok under konstruktion, men skulle give en meget pædagogisk og visuel forklaring af atomet opbygning

www.ikemi.dk

mvh. Simon

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-11-06 14:45

Her er en god side med det periodiske system http://www.chemicalelements.com/index.html hvor du stort set kan se alt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-06 16:18

Ja, så er de tabeller da vist på plads?? er det ikke kun farven der har en anden lyd??

Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 30 point
Dato : 28-11-06 21:53

det er faktisk meget nemt. I det periodisske system er der nogle oplysninger der giver dig svaret:
1. Grundstofnummeret
Dette tal er identisk med antallet af protoner (+) i kernen

2. Grundstofvægten
Dette tal minus grundstofnummeret (eksempelvis ilt 16,00 - 8 = 8) svarer til det gennemsnitlige
antal netroner (neutrale)

3. elektronantallet i banerne
Denne søjle af tal fortæller hvor mange elektroner der er i de forskellige baner, fra banen tættest
på kernen til den yderste bane. Eksempelvis Kalium: 2, 8, 8, 1 betyder at der i inderste skal er 2
elektroner, i næste er 8 i 3. er 8 og i fjerde er 1.

Det højeste mulige antal elektroner i en given skal, kan du forøvrigt regne ud ved at sige 'skalnummeret * skalnummeret * 2' eksempelvis i tredje skal: 3*3*2=18, eller i fjerde skal 4*4*2=32

Med de oplysninger tegner du en cirkel hvori der står hvor mange protoner der er og hvor mange neutroner der er i kernen (cirklen) og udn om cirklen, tegner du så ligeså mange eksentriske cirkler som der er elektronbaner. I hver bane skriver du så 'e-' for hver elektron i den givne bane. Hvis der er mange elektroner i en bane, kan du også bare skrive eksempelvis '32 e-' i den givne bane.

Eksempel (forestil dig nogle cirkler som ovenfor beskrevet):
Oxygen:

8 + 2e- 6e-
8 o

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 29-11-06 08:37

Tak for svaret sipelip.

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 29-11-06 23:58

sipelip: det du skriver under punkt 2, er kun omtrentlig rigtigt

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 30-11-06 00:30

ja det kan man måske sige, men i kort og pædagogisk form ville jeg ikke komme ind på isotoperne. Jeg tror det ville forvirre mere end det ville afklare når det blot er den grundlæggende atomstruktur der skal forstås.