/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
LokalVuptiStropTang
Fra : svendgiversen
Vist : 790 gange
100 point
Dato : 14-11-06 18:24

Hej I med lokalt kendskab, jeg har før fået hjælp her, når det kneb...

Efter at der er kommet en ny net udbyder wupti.com,
spurgte jeg under smalltalk hvad en vupti ellers betyder?
Og jeg blev nærmest jordet af nogle Øst-Danskere, med et begrænset ordforråd...

Det er naturligvis en strop-tang, til rør eller udskiftning af olie filtre i biler,
det ved enhver rigtig håndværker på Nordals...

Men kendes ordet "vupti" for rem-rør-tang også andre steder i landet?
På Als, i Sønderjylland, (Syd)Jylland eller også på Øerne...

Alle positive tilkendegivelser om kendskabet til en "vupti" modtages gerne;
jo længere væk fra Nordals. jo bedre, Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 19:31

Tvivler på det hjælper at spørge EN GANG TIL

Der er IKKE noget værktøj der hedder/kaldes vupti

Det må være noget HELT lokalt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 19:42

Er det ikke sådan en du vil have til at være en "vupti" - måske blot med læderstrop i stedet for kæde

http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=139904&pno=59614&pointer=0

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 19:43
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-06 20:03

Måske refi, det er derfor jeg nu spørger lokalt...

Det må jo være muligt at afgrænse det, større eller mindre, område hvor "en vupti" kendes;
måske kun nogle fabriks bygninger på Nordals, måske hovedlandet? Næppe hovedstaden??

Og hvis du er Øst-Dansker?
Det med det "begrænsede" ordforråd, er naturligvis ment som rigsdansk + evt. dialektiske udvidelser
(eksempelvis kan "Har du været i Hobro" jo siges på 5 forskellige måder på jysk, med 5 betydninger)

Det gælder jo næppe "en vupti"??
Men jo mere man sprogligt adskiller sig fra rigsdansk, jo flere mulige sproglige varianter, Svend

,
næppe hovedstaden, som jeg først troede

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-06 20:09

og vupti blev jeg indviet i at det er en oliefilter tang -

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-06 20:09

Jo refi,
jeg, og mine naboer, er helt klar over hvad en vupti er; netop som du beskriver den...
Kun forstår vi ikke, at vi er de eneste med denne sole klare viden, Svend

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-06 20:13

Jammen jammen det var da ikke meningen at jorde nogen fra hovedlandet.

Google søgning på vupti............................... ca. 180.000 for vupti
Jeg har lagt et lille udpluk og vil da gerne hente resten

http://www.dcu.dk/campisterimellem/showPost.asp?forumPostGuid=94623&AreaGuid=2285
Citat
Hej...
Til jer alle med problemer med jeres grill der blæser ud ........?. TIP: klip en øl dåse eller sodavandsdåse op i begge ender, og sæt den over stangen hvor luftindtaget er..... Vupti ,så blæser den aldrig ud !!!

http://www.martialarts.dk/print_emne.asp?id=9437
Citat
engang, hvor jeg skulle til proevetime til TKD, skulle jeg rigtig vise de tkd-udoevere, hvor hoejt jeg kunne sparke, og vupti.. Der var et MEGA hul i mine bukser (ved skridtet)

http://www.klintoe.org/blog/2003_07_01_archive.html
Citat
Tester nu CD WOW!
Det er som bekendt ikke helt billigt at forøge sin CD-samling i dag - faktisk er det nærmest umuligt at finde nye CD'er til under 149 kr...... så det måtte da kunne gøres på nettet.....
Så først lidt på Amazon.co.uk - det ser umiddelbart så billigt ud med kun £ 8.49, men så kommer fragt og ikke mindst DANSK MOMS, og vupti så er vi på 130-140 kr. pr. stk.... hvad sker der for dem????

Ps. En stor del af min familie er fra hovedlandet, så dem vil jeg ikke genere.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-06 20:21

Og der var ikke noget "vupti" når vi spændte 4" plastrørsamlinger..........der skulle tages fat.

Det her ender nok med nogle sjove tegninger af jeres "vupti" og lidt ambasadeforviklinger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-06 20:41

Godt ord igen; min kone er født, næsten på landingsbanen i Kastrup...

Og "Jordet" er så meget sagt; snare lidt bedrevidende / næsten påståelige indlæg / her i uddrag:
(ligesom når en politiker hænges ud, med del citater...)
"
En vupti er bestemt ikke noget som helst, hvis noget kaldes for en vupti, er det et slangudtryk i stil med dims, dingenot o.lign. et udråbsord, kommer af det tyske wuppdich, beslægtet med "at vippe".

...hjemmebrygget udtryk.
Jeg har arbejdet som automekaniker i 3 forskellige landsdele og har aldrig nogensinde hørt ordet...

...for den "rigtige" har jeg brugt i over 25 år ....husk lige at tage "stroptangen" med.

...Jeg vil kalde det et amatørudtrykl på linie nmed dingenot...

Vupti er et begreb...............og ikke noget værktøj. Set med kjøwenhawnerøjne

...Så mon ikke en vupti er lokalt slang, jeg har aldrig efter 40 år i maskinbranchen
hørt udtrykket før.
"
Og jeg gentager min kære nabos ord:
Selvfølgelig kender jeg en vupti, der er jo en strop på en snor...

Goddag mand, Økse skaft, Svend

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-06 20:57

..og så skal man kaldes østdansker, det lyder næsten lige som østtysker

Jæ ær østjyjee! Har bare været deporteret i en kortere årrække, men med god opførsel kom jæ hjæm igen!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-06 21:09

Der er ikke noget forkert ved at være Øst-Dansker eller Vest-Jyde,
men nogen forstår bedre, eksempelvis svensk end andre, og nogen kender bedre en vupti ...

Men hvorfor er det de samme kandu medlemmer jeg møder her, som i går da jeg havde fri?
Hvor er mekanikeren i Broager, rørlæggeren i Tønder og maskinarbejderen i Vamdrup??

Svend, der er ved at indkredse vupti kendskabet, ikke Valby Bakke...

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 15-11-06 00:46

Jeg kender vupti som et begreb: Noget der ordnes i et snuptag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-06 06:56

Ja, det gør de fleste over hele landet, 123 vupti...

Men i det lokal område, hvor jeg bor, benyttes det også som betegnelse for en strop tang,
endnu har jeg ikke fundet nogen uden tilknytning til Danfoss eller Als, der kender denne.

Og makanikere og VVS folk er vist ikke de store lokal historikere, i hvert fald ikke her i kandu,
Svend, på vej til arbejde...

Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 100 point
Dato : 15-11-06 12:10

I Nordlylland har jeg kendt den siden 1970 som et værktøj til at øsne et sving hjul´s møtrik.
Lavet meget simpel, af en gammel Livrem, sømmet fast til et stykke træ.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 15-11-06 12:11

Citat
øsne

= løsne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-06 13:15

Det må vist være et knallert svinghjul og så brugt til at holde svinghjulet mens møtrikken løsnes.
Til det formål findes der noget der ligner en alm. olifiltertang med stålbånd, bare med et længere bånd der kan justeres og heller ikk enoget vupti der.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 15-11-06 13:25

Citat
som et værktøj til at øsne et sving hjul´s møtrik.

Ja såmænd, men gik ud fra at man kunne tænke så langt, at man selvfølgelig skulle bruge andet værktøj til at løsne møtrikken med.

Og den gang mener jeg ikke det var hver mands eje, med datidens priser, men mere forbeholdt værksteder, så derfor denne billige løsning.
Den jeg tænker på, var fra et knallertværksted, hvor der ikke blev brugt penge på ting og sager
der kunne laves selv.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-11-06 13:27

Jeg har løsningen.................................

[V]>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>[ ] ...........................og vupti - så man ikke flere mails.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-06 13:38

e.c

Din løsning virker

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-06 14:34

>I Nordlylland har jeg kendt den siden 1970 som et værktøj til at Løsne et sving hjul´s møtrik.

Er det værktøjet "strop tangen" du har kendt så længe, disken?
Eller er også betegnelsen for den "en vupti" ??

Hidtil et betegnelsen "vupti" kun fundet anvendt her på Als, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-06 15:19

Sidste nyt her fra Nordals...

Udtrykket "vupti" var kendt af flere af vore maskinarbejdere, før de kom på Danfoss,
altså ikke kun lokalt Danfoss slang.

Én var i lære helt nede på Syd-Als og der brugte man også untrykket "en vupti".
En anden tror også at have hørt betegnelsen anvendt på Broager, altså lidt uden for Als.

Hos hos vor Ford forhandler "Martin Iversen" i Sønderborg kender man naturligvis også udtrykket,
men en makaniker jeg talte med havde tidligere arbejdet i Fredericia, Randers og Frederikshavn.
I ingen af disse byer havde man anvendt betegnelsen "en vupti".

Min gamle køremakker, der var i mekanikerlære i nærheden af Åbenrå for over 40 år siden,
kender heller ikke betegnelsen...

Så nok et ret lokalt sønderjysk udtryk, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-06 14:41

Tak for svaret disken.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 24-11-06 18:21

Selv tak.

Om den lige gik under wupti, skal jeg ikke kunne sige, men mener at huske ordet FATTIG-TANG eller remmen/ livremmen
Altså den jeg skriver om, da den kan bruges til mere end bare EN```ting...

Mener endda, jeg har set den ibrug, for at tørne en motor også, men så er det tilbage i 1962

Men det er sevet langsomt ud af min hukommelse.