/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Svingningstid for fysiskpendul
Fra : deigaard2
Vist : 508 gange
100 point
Dato : 12-11-06 14:00

Hej folkens..

Jeg sidder herhjemme og kigger på en fysik rapport, som tydeligvis ikke har til hensigt at skrive sig selv.
Den handler om et fysisk pendul, hvor jeg skal udregne svingningstiden. Pendulet består af en lang stang, med et midtpunkt som er fastgjort, i begge ender er der så sat lodder på, med samme vægt, men med forskellige positioner.
De eneste oplysninger jeg har er: Masserne og placeringen af lodderne i forhold til midtpunktet.

Hvordan pokker kan jeg ud fra de oplysninger finde mig en svingningstid?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-06 20:59

Prøv at læse i din fysikpunkt.

ellers er trikket at bestemme massemidtpunkt inertimomentet og derudfra beregne svingningsgerne på sædvanlig vis.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 02-12-06 23:14

I og med massen ikke har betydning for svingingstiden, er det så ikke at beregne gennemsnitsafstanden fra omdrejningspunktet og bruge det i 2pi*(kvr(l/g))? Det er vel det Transor mener med massemidtpunktet, ikke?