/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varme fra stueetage til kælder
Fra : Klæstrup
Vist : 1737 gange
10 point
Dato : 11-11-06 16:02

Vi skal snart flytte ind i et hus, hvor jeg har tænkt mig at installere en brændeovn i stueetagen, og så udnytte noget af dens varme(ophobning under loftet) i kælderen.
Dette havde jeg tænkt mig at gøre vha. en krydsvarmeveksler (model Nilan Comfort 300), så vi samtidigt også opnår et bedre indeklima.

Vil indblæsningstemperaturen ikke stige i takt med udsugningstemperaturen?
Dette mente sælgeren i brændeovnsbutikken ikke...? Han mente der var en grænse, da luften bliver komprimeret i krydsvarmeveksleren... volapyk i mine øre - men nu ved jeg selvfølgelig heller ikke hvordan en krydsvarmeveksler præcist er opbygget.

Men det store spørgsmål er, om I vil tilråde eller fraråde købet af en krydsvarmeveksler til dette formål.?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-06 16:55

Selvfølgelig bliver afgangstemperaturen højere fra varmeveksleren, hvis indgangstemperaturen er højere - alle andre parametre lige. Men det er de nok ikke, eftersom I jo nok ikke vil fyre så hårdt i brændeovnen, hvis der ikke er så meget brug for ekstravarme. Rent energimæssigt er det nemlig sådan (hvis der er isolering omkring veksleren), at antallet af kilogram nedkølet luft gange temperaturfaldet bliver lig med antallet af kilogram opvarmet luft gange temperaturstigningen, Jeg ser bort fra en smule "numerisk snavs" bagest på tallene, som skyldes at luftens specifikke varme, "varmefylden" på gammelt dansk ikke er præcis den samme ved alle temperaturer. At jeg ikke bruger liter eller kubikmeter for luften skyldes, at dens vægtfylde, densitet, ikke er konstant, men omvendt proportional med den absolutte temperatur i Kelvin (forudsat samme tryk).
Dine fordomme er altså baseret både på god intuition og på fysiske grundbegreber.
Held og lykke med projektet
pbp

Kommentar
Fra : Klæstrup

Dato : 11-11-06 17:44

Tak for dit yderst tekniske svar pbp_et!
Men jeg er nu stadig i tvivl, om det er en fornuftig løsning til at få opvarmet kælderen med overskudsvarmen fra brændeovnen. Vil krydsvarmeveksleren f.eks. kunne blæse den opvarmede luft 2 etager ned uden der går noget tabt af det. Varmen har det jo med at søge opad, så det besværliggører måske turen ned i kælderen...?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-06 18:07

Det kommer i høj grad an på blæseren samt tværsnit og glathed på de luftkanaler, du bruger. Men du er måske så heldig at få en kommentar desangående fra "3773". Så vidt jeg kan vurdere, er han panelets EKSPERT med store bogstaver med hensyn til opvarmning, varmeveksling med videre, mens jeg bare er en forhenværende fysiklærer, som kan gennemskue fup og fakta vedrørende energiflow. Men umiddelbart ser det for mig ud som om den største modstand, blæseren skal overvinde, er friktion i kanalerne, idet trykforskellen mellem f. eks. 13 graders luft og 33 graders luft slumpmæssigt vil beløbe sig til 4-4½ Pascal eller cirka 43 milliontedele af en atmosfære. Tænk på, at et skorstenstræk skyldes temperaturforskel på nogen hundrede grader.
mvh

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-11-06 12:28

God ide, men med et forkert formål!

Umiddelbart læser jeg det sådan at du påtænker at udsuge i toppen af huset og indblæs i bunden. Dette er i og for sig en fornuftig nok løsning og ganske effektivt når det drejer sig om at bortskaffe varme. Men ved vekslingen kommer du uvilkårligt til at tabe noget og indblæsningstemperaturen bliver ikke så varmt som du kunne ønske dig. Nr to problem er: Ved udsugning i rum med brændeovn, kan du få stygge problemer med at skorstenens træk bliver forstyrret og i allerværste tilfælde kan du få bagslag af CO2 fra brændeovnen. Nr tre problem er at Nilan Comfort'ens veksler er af plastik. Nr fire problem er at vekslerens temperaturvirkningsgrad er vel optimistisk opgivet.

Mit bedste råd er:

Installaler et ventilationsanlæg med modstrømsveksler af et eller andet fabrikat. Sug fra vådrum og køkken, indblæs i sove og opholdsrum. Ved stratetisk placering af en indblæsning i rimelig nærhed af brændeovnen kan du forbedre fordelingen af den varme den producerer.

Købe en brændeovn med gris og brug radiatorsystemet til varmefordelingen. Luftbåret varmefordeling er ikke bare lige at lave. Det skal være rimelig stort og kraftigt for virkelig at have noget effekt - vi snakker 3 - 4 gange mere luft, end dit ventilationsbehov. Dvs prøver du at varme med ventilationsluft overventilerer du huset - og det koster penge.

Kommentar
Fra : Klæstrup

Dato : 13-11-06 17:39

3773 -> Nu er Nilan Comfort 300 med indbygget modstrømsveksler. Ihvertfald ifølge billigvvs.dk. Her er det direkte link: http://www.billigvvs.dk/produkter/5431380fd3f4a5e529f4db4f846acd7d.html

Men også at den er udført i aluminium, og ikke af plastik...?

Men jeg kan godt se logikken i, at der er risiko for, at luften trækkes "baglæns" og ud af brændeovnen.

Nu er det et lille hus på 74 kvm (med fuld kælder), og stue og køkken er samme rum, så jeg får vel ikke rigtigt noget ud af at suge luft i køkkenet...

Det kan da godt være det er en dårlig løsning, og jeg måske istedet bør installere radiatorer (tilsluttet gasfyret, der er nemlig kun én installeret) til opvarmning af kælderen. Men jeg er nu tilhænger af genvinding, da det jo må give et bedre indeklima!

Vi har mere eller mindre valgt en brændeovn vi kunne tænke os - en nibe Contura. Er der i det hele taget særlig mange mærker brændeovne man kan få med gris?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-11-06 10:44

Næh og brændeovnene med gris er horribelt dyre. Men skal du flytte varme rundt og kunne styre det sådan nogenlunde er vand det eneste fornuftige.

Om Nilan'en er begyndt at anvende alu-vekslere står der ikke noget om i linket, så vidt jeg kan se. Sidst jeg checkede, fik jeg oplyst at veksleren er pvc og af hollandsk oprindelse. Virkningsgraderne oplyser de meget morsomt til "op til 95%", hvilket kniber gevaldigt. Ved ens luftmængdeforhold er 80 - 85% mere reglen, men afhænger iøvrigt fælt af fugtilvæksten i huset.

At varme vha ventilationsluft har aldrig været nogen ubetinget god ide. Og et ventilationsanlæg optimeret til at ventilere er dårligt til at varme. Et luftvarmeanlæg der skal ventilere medfører næsten altid træk. Så enten skal det laves rimelig avanceret (og dermed dyrt), ellers er det kun godt til den ene af tingene.