/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Rapporter og Copyright
Fra : TheOsirisDK
Vist : 656 gange
25 point
Dato : 30-10-06 18:07

I en rapport, hvilken som helst, hvor man vil understrege en MENING, er det da ik på sin vis i orden at benyttte sig af andres fakta/erfaringer så længer man gør opmærksom på det i feks et billag?

Jeg mener det er da irrelavant hvem der har skrevet at der skete det og det i det og det årstal - så længe det blot er med for at underbygge MIN mening?

Jeg stiller dette spørgsmål fordi min lære blev yderst gnaven da hun havde fundet noget af min tekst på nettet, dvs faktaer fra Wiki, til at underbygge min konklusion af et emne som vi i en gruppe selv havde skrevet 8 sider til. Min lære havde i kommentarene beskrevet min del som "Plagerism" (da jeg går på IB) - ville jeg mene var lidt i overkanten. Selvfølgelig hvis jeg havde "stjålet" en andens mening/konklusion ville det have snyd. Men hvad er reglen egentlig?

Kommentar
Fra : Bettina78

Dato : 30-10-06 18:12

Jeg vil mene i en sådan rapport, bør du skrive at du har fundet dette materiale og hvorfra, læg det evt ved som bilag.
Jeg mener det er det rigtige at gøre, fordi det jo netop ikke er dig der har skrevet det, men du bruger materialet til at understøtte din mening/undersøgelse..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-10-06 18:17

Når du bruger andres materiale skal du altid oplyse kildeanvisning

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-06 18:21

alle plagiater/kopier etc SKAL referere til kildevisning. Mener for i øvrigt at lærere ofte selv bruger metoden og burde have oplyst om det

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 25 point
Dato : 30-10-06 19:15

Det er lov om ophavsret der skaber problemer:

1) Hvis du ordret citerer materiale (altså korte uddrag) er du ikke i konflikt med loven, når blot du angiver hvor du citerer fra.

2) Hvis du ordret gengiver materiale (altså den fulde ordlyd og/eller udseende) uden kildeangivelse, og uden tilladelse fra ophavsrettens indehaver, så er du i konflikt med lovgivningen.

3) Hvis du skriver din egen mening på baggrund af materialer du har læst/set/hørt, og disse lånte meninger let kan genkendes, selv med dine ord, så bør du klart angive det i din kildeliste/litteraturliste.

Du kan klippe,klistre,kopiere,citere osv. ALT det du lyster for at underbygge din mening/holdning/opfattelse - bare du husker kildeangivelsen! Så nej - det er bestemt ikke irrelevant hvem der skrev hvad hvornår og på hvilken baggrund.

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 30-10-06 19:23

huh? okey det satte det lidt i perspektiv
og jeg går ud fra at alle direkte/afskrevne materiale skal i gåseøjne/fodnote?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-10-06 22:35

Tja - i gåseøjne, kursiveret, fed skrift, eller på anden måde markeret; så går du ikke helt galt i byen