/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
Windows er i stykker
Fra : Kortoververden
Vist : 2703 gange
400 point
Dato : 28-10-06 12:48

Hjææææælp !!!

Min WIndows installation er i stykker og den eneste måde jeg kan reparere den på vil gå ud over mine data.

HVORDAN kan jeg i DOS flytte indholdet af min mappe Dokumenter til en anden partition på harddisken så de ikke bliver slettet ved en re installation

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-10-06 13:28

Prøv først:
Ved opstart trykker du på F8 - i menuen, der kommer vælger du "Fejlsikret tilstand med kommandoprompt"

Kan du ikke det, må du bruge en DOS boot diskette eller en windows 98 bootdiskette el. lign.

Ved prompten C:\> (bruger du diskette skrives først c: og derefter <enter>)
skriver du:
cd dokumenter <enter>
xcopy *.* D:\gemt /e <enter> {her er D:\gemt en mappe du laver på D-drevet}

Prøv det lige. Det er skrevet efterhukommelse, men det burde virke.

Eller skriv igen og fortæl hvad der går galt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-06 14:14

Kommer nok lige an på hvilken windows version du bruger. Hvis du kører med winxp og ntfs filsystem kan du ikke bruge dos

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 14:37

Har du een partition eller flere på din HD.
Har du en ekstra harddisk som er stor nok til alle dine filer.
Har du en USB harddisk.
Har du diskettedrev på din comp.
Hvor ligger dine dokumenter.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-10-06 16:59

tedd -> det er ikke helt korrekt.
Den fremgangsmetode, jeg nævner i et tidligere indlæg, virker rent faktisk (også uden boot-diskette). Jeg har lige prøvet det på 2 maskiner for at være sikker - og ja, der er ntfs-formateret!
Husk at trykke F8 inden winXP begynder at loade!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 17:08

Husker jeg forkert eller skal der være afstand mellem *.* og D:\

xcopy *.* D:\gemt /e <enter> {her er D:\gemt en mappe du laver på D-drevet}

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-10-06 17:14

Du får den lige med en underscore hvor der er mellemrum (den skal selvfølgelig ikke skrives)

c:\>xcopy_*.*_d:\gemher_/e

altså mellemrum 3 steder

Man behøver faktisk ikke lave gemmemappen først - DOS kommer selv og spørger om det skal være en mappe eller en fil man vil gemme i.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 17:18

Myg - det var ikke for at genere dig ...................men dos kan være svært.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-10-06 17:47

No offence - der skal sgu mere til at ryste mig
... men jeg er af en årgang, der har fået DOS ind med modermælken - og sågar undervist i det!
Og ja - DOS styrer - selv om jeg må erkende, at de nye operativsystemer på en del områder har gjort livet lidt lettere, men så er det jo godt, at man kan falde tilbage på DOS når alt andet kikser.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-10-06 17:50

... men var det egentlig ikke vores "verdensomspændende" ven, der havde et problem. Gad vide om han er immigreret?
Eller hører vi om tingene er lykkedes?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 18:48

Undskyld mit fravær har været nderswo engagiert.
Problemet består i at der er en defekt fil der forhindrer Windows i at køre, men den eneste måde den vil acceptere en reperation på, er ved at reinstallere udfra medfølgende recovery disk (Det er en Acer med Windows preinstalleret, jeg har forsøgt at installere en XP Pro, men den vil ikke acceptere cd'en, så nu vil je gforsøge at kopiere dokumenter og billeder til en anden partition på disken

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 18:51

Computeren kender tilsyneladende ikke Xcopy kommandoen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 19:04

Maskinen er preinstalled med XP Home og når jeg tænder får jeg følgende fejl:
Windows kan iikke starte fordi følgende fil er beskadiget eller mangler
\windows\system32\config\system

Hvis jeg booter maskinen op med den medfølgende recoevery disk, så er den eneste mulighed en fuld System recoevery og dermed sletning af alt hvad je gnogensinde har foretaget mig på maskinen.

Jeg har en XP Pro som jeg kan boote op fra, men når det er gjort og je gvælger at reparere så ka njeg ikke bruge kommandoer som eksempelvis Xcopy, jeg kan heller ikke lave en ny installation, da den så meddeler at det er en ugyldig cd-rom.

Hvad nu??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 19:08

verdenskort - har du diskettedrev på dine comp.

Du mangler nemlig en diskette med DOS - så du kan køre det "udefra".

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 19:10

Jeg kan boote op på Windows XP CD-rom og komme ind i Dos, men Xcopy er en ukendt kommando

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-10-06 19:39

OK - det er en PRO jeg bruger, så muligvis derfor. Det bedste er en rigtig DOS boot-diskette, som ec siger, men du kan godt bruge copy, det er bare mere besværligt, da du skal tage indholdet af hver mappe for sig.
Altså skal du gå ind i mapperne én ad gangen og skrive:
copy_*.*_D:\gemher {alle underscores skal ikke skrives - de viser et mellemrum}
Alle mapper og undermapper skal tømmes hver for sig, så kan du finde den rigtige DOS vil det være MEGET nemmere.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 20:13

Problemet er bare at copy kommando ikke accepterer joker (*)

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 400 point
Dato : 28-10-06 21:37

Har du diskette drev, både på den comp du skriver fra og den defekte.

Ellers er der en anden mulighed med en ultimativ bootCD som bl.a indeholder en Norton commander...........men det er en cd der skal hentes og brændes med
Nero Roxio ell. lign.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 21:43

JEg har diskette drev på den defekte og cd brænder på denne

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 21:44

NC er jo en klassiker troede ikke den eksisterede mere, hvor er den til at få fat i?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-10-06 21:45

Jeg ved ikke hvordan det er din maskine tér sig, for nu har jeg afprøvet fremgangsmåden også på en maskine med XP Home, og det virker perfekt.
Er du sikker på, at du skriver det helt som angivet?
Booter du op via F8?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 21:53

Kan ikke boote op via F8 da den så kommer med fejlmeldinger, kan kun boote op via Recover CD eller XP installationscd

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-10-06 21:59

Hvad står der i de fejlmeddelelser, der kommer ved boot?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 22:07

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows\system32\ntoskrnl.exe
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows\system32\hal.dll
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows\system32\KDCOM.DLL
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows\system32\BOOTVID.dll
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows\system32\config\system

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 22:17

http://www.ultimatebootcd.com/
Den skal du selv brænde.

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
A:\>dir .exe [enter]
Så kan du se hvad der er af programmer, men jeg mener den hedder nc

Med A:\>pm [enter] kan du se på din harddisk..........men gør ikke noget - exit

Du kan slukke for comp når den står ved A:\>

skift+æ er lig med dette tegn :

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 22:21

Men jeg har jo ikke diskettedrev på den computer der virker

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 22:25

Jeg ved det, men du kan heller ikke bruge den CD.
Så du må få nogen til lige at lave den CD for dig.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 22:28

Hvorfor kan jeg ikke bruge den CD?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 22:34

Fordi du har CD på den ene comp og diskettedrev på den anden comp.
Den utimative har også et NC lignende program

CD ell. diskette kan boote.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 22:36

JEg har CD på begge men intet diskdrev på den der virker

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 22:36

Så du må få nogen til lige at lave den CD for dig.

Det sådan jeg mente:
Så du må få nogen til lige at lave den diskette for dig.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 22:38

Er disketten OGSÅ nødvendig? JEg er ved at lave en CD lige nu, men skal jeg bruge begge dele?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 22:41

Ok så er det bare at hente den CD. og gem den et sted.
Og sætte i gang med at brænde en boot CD

Se dig nu godt for..........der mange programmer på den CD

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 22:45

Nu prøver vi og ser hvad der sker

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-10-06 23:25

Sorry - jeg var lige andet ærinde

De meldinger du får stammer fra Windows.
Du skal prøve at fange maskinen med F8 inden de meddelelser kommer.

Men prøv bare videre med den bootCD du er i gang med. Det burde også kunne bringes til at virke.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 23:38

Hvis jeg IKKE bruger F8 kommer denne medelelse:

Windows kan iikke starte fordi følgende fil er beskadiget eller mangler
\windows\system32\config\system

NÅR jeg bruger F8 kommer der en menu hvor jeg vælger Fejlsikret tilstand med kommandoprompt, og så fremkommer denne:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows\system32\ntoskrnl.exe
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows\system32\hal.dll
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows\system32\KDCOM.DLL
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows\system32\BOOTVID.dll
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows\system32\config\system

Efter et stykke tid kommer den anden nedenunder

Den foreslår at køre Windows installation og vælge R for reparer, men den medfølgende Windows CD er ikke bootabel og maskinen vil ikke læse fra den.

Derfor har jeg prøvet med en anden Windows CD men det virker HELLER ikke

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-10-06 23:45

Ok - hvis ikke du når frem til kommandoprompten, ser det ud til at Windows er totalt stået af, og så er der kun boot-udvejen.
Ved du lidt om indmaden i en computer kan du jo midlertidigt flytte diskettedrevet over i den skadede maskine, medens du booter, men kan du lave en bootCD er det da mindst lige så godt.
Der skal bare være en "rigtig" DOS på den - helst en 6.22 eller næsten lige så "ny".
Du har kun brug for diskette 1 af sættet på 3 DOS disketter.

Kører dit CD-projekt, eller skal vi være konstruktive omkring disketten?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-10-06 23:49

Det er to laptops der er tale om, så der er ikke mulighed for at flytte komponenter

Jeg er stadig ved at downloade UBCD

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-10-06 00:06

OK - står af nu, men er på igen i morgen formiddag. Så kan vi fortsætte, hvis ikke natten har bragt dig en løsning.

Kom lige til at tænke på følgende (som jeg ikke har afprøvet):
Hvis du laver en bootCD - f.eks. i Nero må den indeholde command.com. Copy-kommandoen er et internt kald, der er indbygget i command.com, og derfor må du kunne bruge den umiddelbart.
xcopy er derimod et externt kald, der kræver filen xcopy.exe på CD'en

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-10-06 11:02

Hmm, nu har jeg brændt UBCD men der er stadig ikke nogen mulighed for at kopiere filer over på en anden partition.. Og Xcopy er stadig en ukendt kommando

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-10-06 11:07

Har du startet comp med den CD

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-10-06 11:10

Jeps

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-10-06 11:19

så skulle du gerne se et grønt område med muligheder.
Har du det

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-10-06 11:26

Ja

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-10-06 11:32

Jeg har den faktisk kørende på en bærbar lige nu men kan heller ikke finde den NC

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-10-06 11:33

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-10-06 11:41

Hmm - jeg tor det er en anden CD jeg blandede sammen med denne.
Jeg har nemlig også en der hedder Hirens boot CD hvor der er en del "værktøjer".

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-10-06 11:44

Så er det bare den je gskal brænde istedet????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-10-06 11:44

Du kan hente NC her....

Jeg kan IKKE gennemskue om det er lovligt

http://www.abandonia.com/main.php?nav=programs&country=dk

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-10-06 11:48

Synes ikke linket virker??

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-10-06 11:49

Installer på ny, og brug dette til at hente dine tabte data tilbage med.
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-10-06 11:50

Ok, nu er den hentet, men hvad gør je gså.. hvis je gbrænder det over på en cd vil det så kunne køre direkte??

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-10-06 11:54

Har du prøvet den løsning, jeg tænkte på i nat kl. 00:06 ?

Prøv at lave en sådan boot-CD, hvor du kopier den fil, der mangler (\windows\system32\config\system) over på CD'en.
Når den booter op på den skadede maskine, kopierer du den manglende fil ind på rette sted. Så kan du måske starte maskinen og retablere den.

Xcopy kunne også lægges på CD'en hvis der var én, der mailede den til din mailadresse - men den kendes jo ikke

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-10-06 11:55

Den der File Recovery .. Hvor sikker er den??

Og lad mig se om jeg forstår det ret.. Jeg reinstallerer maskinen, og tilslutter en eksteren harddisk hvorpå je ghar installeret File Recovery og så kan den skaffe billeder, tekster og andre data tilbage???

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-10-06 11:57

Synes det lyder som noget langhåret nørderi.

Ved snart ikke om jeg tør beskæftige mig med det, er der en der ka ngive mig en trin for trin til hvad der skal være på den cd der kan løse alle problemer i verden for mig?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-10-06 12:01

En komplet installeret dosversion på en cd

Kan vel laves på den maskline der virker

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-10-06 12:03

refi's løsning er den optimale, men problemet er vel, at du ikke har en DOS, ikke?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-10-06 12:04

File recovery er meget sikkert, den henter al data den kan genkende og gemmer i en mappe.
Så hvis ikke du har slettet det med et krypterings program, kan du stort set redde alt.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-10-06 12:07

Der er da ingen der har en Dos mere

Men den der Norton Commander, hvordan ka njeg få den til at køre på den anden maskine, kan jeg kopiere de udpakkede filer over på en CD og køre installation fra den?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-10-06 12:12

Selvfølgelig er vi nogle der stadig har og bruger DOS !!!!!

Havde du haft den, var du køreklar med en retableret maskine lige nu, i stedet for stadig at lede efter NC og hvad ved jeg

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-10-06 12:13

Det kan tage en dag eller 2 at finde ud af alt det DOS, men et par timer at installere og genskabe dine data, har selv brugt det, og det virker.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-10-06 12:14

du kunne jo tage den harddisk ud af "smadrede" pc og flytte den over som slave på en anden pc. Så ville du kunne gemme og flytte de filer du vil have gemt.

File Recovery er rimelig sikkert på at kunne gendanne. Eller skan jeg da sagtens sende dig enregistreret version af købeprogrammet File Scavenger hvis du lige smider din mail til mig i private indlæg

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-10-06 12:14

AL hjælp er velkommen, og filer modtages gerne på

ulrik(snabel-a)kortoververden.dk

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-10-06 12:15

Fijala.. Der er tale om to laptops. så det er ikek lige ti lat flytte disks

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-10-06 12:23

undskyld det overså jeg lige

Kig lige din mail

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-10-06 12:25

Se din mail

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-10-06 12:26

ahh den kunne ikke sendes jeg prøver lige at pakke den lidt ned

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-10-06 12:29

Jeg har sendt dig NC til dos

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-10-06 14:15

Hele problemet er meget kendt, og skyldes kun den beskadigede fil "System" som jp ligger i mapperne: windows\system32\config\system

Hvis du bruger denne løsning, kan nogle af indstillingerne gå tabt, men du kan opstarte og overføre dine dokumenter, men det kan du jo også ved at tage harddisken over i en anden computer, men det er måske for besværlig?

LØSNING:

Filen "SYSTEM" som ligger i mappen "CONFIG" ligger også i mappen "REPAIR"

Det man så kan gøre er:

1: Boot op på XP CD'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i de fleste tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
5: Genstart computeren
6: Vuptiii XP starter op igen

ELLER:

skrevet på en lidt anden måde:
Boot op på cdrom
Vælg repair i første konsolmode.
Find C:\Windows med mindre du kører dual boot og derfor har lagt din xp på et andet drev.
Skriv nu kommandoen: COPY ?:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM ?:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
hvor ? er navnet på det drev hvor din XP ligger.

Den helt nøjagtige måde som microsoft foreslår, gælder heller ikke en OEM-version
http://support.microsoft.com/kb/307545/da
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-10-06 09:12

Et mekanisk forslag.
Tag harddisken ud og sæt den til en ekstern harddiskholder (stadig som master)
http://www.sandberg.it/worldwide/ > produkter > kabler > interne kabler > (503-51)
Du kan få oplyst hvor den købes ca. 99 kr.
Så kan du snakke med din harddisk.

Godkendelse af svar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-10-06 09:15

I har alle været yderst hjælpsomme, og jeg takker mange gange, pointene går til den første der nævnte Norton Commander, da det var det der løste mit problem.

MASKINEN ER I ORDEN OG DET KAN ATTER BLIVE JUL

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-10-06 09:29

Selv tak.

( nok også fra alle os som var lidt bekymrede, på dine vejne)

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 28-01-08 21:58

tag harddisken ud og flyt den over i en anden computer eller extern box.. og kopier så de vigtigste ting over på den anden computer.. ??

Simpelt, nemt og bekvemt