/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
En stiplet linie - hvordan??
Fra : vixen
Vist : 795 gange
100 point
Dato : 26-10-06 13:53

Hej, jeg vil prøve at lave en stiplet linie, hvor hver "stipel" er ca ½ cm gange 1/4 cm, de ligger på en meget buet linie.
Jeg har prøvet frihånd og skabelon samt tape. men intet sytnes at virke! Er det nogle der har en god ide?? Jeg maler forresten med acrylmaling.
Ellers må udvejen jo være at bruge en tusch eller ligende??
Sådanne nogle skal jo helst ikke se "håndmalede" ud synes jeg.
På forhånd tak

Vixen

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 26-10-06 14:06

skær/klip en pensel til i målene og sørg for det er en rimelig hård- men ikke FOR hård - pensel - så vil virkningen være der og du kan manipulere den i buen

alternativt kan du købe eller selv lave (tilskære) et skumstempel

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 26-10-06 16:20

Hvad med at tage et stykke pap, der kan dække buen - eller en given procendel af den., og så tegne stiplerne med en blyant og derefter skære dem ud og bruge pappet som "stencil", altså male gennem hullerne. Bagefter kan du altid rette det, der er kommet uden for ved at duppe med den underliggende farve. Det er jo det skønne ved akryl i forhold til akvarel, at man kan dække sine fejl.

Men du kan da også bare tegne to buer op med tegnekul, lave streger mellem dem med passende mellemrum og så male i "hullerne" og bagefter børste det resterende kul af.

Hvorfor må de forresten ikke se håndmalede ud? Det er da et maleri, du laver, ik´?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-10-06 21:33

Du kan få tegnetusch på akrylbasis, eller med schellak. Brug en stålpen i penneskaft¨. Mal dit maleri færdigt, og tegn bagefter med tusch.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-10-06 21:36

Du kan godt bruge lineal eller skabelon, men der skal være luft under linealen/skabelonen, da tuschen ellers pludseligt splatter ud mellem lineal og papir.

Godkendelse af svar
Fra : vixen

Dato : 28-10-06 13:52

Tak for svaret miritdk.

Det er forresten ikke et maleri jeg laver men kanten på en ramme, derfor måtte de helst ikke se "håndmalede" ud.

Vixen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-10-06 14:41

lyder spændende - håber det lykkes

Kommentar
Fra : jannimus

Dato : 22-10-07 21:59

Du kan bestille en skabelon hos en skiltemaler.
Det er en slags klæber som er til at tage af igen. Den lukker helt tæk så malingen ikke løber ind under som den tit gør hvis du f.eks. bruger pap.

se evt. på www.fusion-copenhagen.dk

det koster 72,50 kr/m. og så et beløb for at få skåret det.

Jeg bruger det på mange af mine malerier, som du kan se under samme hjemmesideadresse!

Knus