/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
bios liveupdate driller
Fra : jeanette18
Vist : 891 gange
100 point
Dato : 20-10-06 13:30

Hjæææælp:) Jeg kan ikke få asus liveupdaten til at virke på min nyformaterede windows installation. Jeg har FØR kunne få den til at virke på min gamle installation men nu ser det helt håbløst ud. Har ikke kunne få nøden knækket via denne her tråd: http://www.eksperten.dk/spm/739404

Har også prøvet at gå tilbage i mit nuværende bios setup program og indstille til: LOADUP = DEFAULT.

Har ikke kunne finde løsningen her ej heller: http://support.asus.com/faq/faq.aspx?model=P4C800

Mit bundkort er et: asus P4c800 deluxe.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-06 13:51

Har du prøvet at nulstille din Bios, før du begynder.
Tag batteriet ud et par minutter, eller se efter om der skulle sidde nogle JUMPERE, 3 stk med jumper på de 2 af de 3 PINS der findes, så prøv at skifte mellem disse.
Og hvis der kun er 2 pins, uden jumper, så kortslut dem med et stykke metal.
Disse jumpere skal sidde meget TÆT på batteriet, ellers lad være, så nøjes med at fjerne batteriet, og der skal selvfølgelig IKKE være strøm på maskinen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-10-06 14:02

Har du installeret noget nyt for nyligt Hardware/software som du ikke havde tidligere.
Jeg ved at nogle creative driver/hardware produkter vil blockere for programmet.
F.eks. før jeg installerer mit pci lydkort(creative) så virker live update men efter instalationen så virker det ikke(kendt problem med creative drivere)
Det er også let at opdaterer bios via diskette.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 20-10-06 14:11

Ok lyder interessant. Jeg tør slet ikke gå igang med dit forslag disken men ellers tak for tilbuddet. Det er min fars virksomhedscomputer så den skal bare kunne køre i døgndrift:)

Manse9933> Ja jeg har lige sat yderlige 2 x 512 ram i, så nu viser systemet at der er 2500 GB ram i maskinen selvom der reelt kun er 4 x 512 MB i alt.
Ja der er også installeret sidste nye creative lydkortdriver på maskinen. Jeg har lavet det sådan at acronis har taget løbende backup af de forskellige handlinger jeg har foretaget siden formateringen: F.eks backup 1 er af windows installation incl. aktivering + installation af acronis samt winrar. samt kaspersky 6.0 Backup 2 = her er koblet flere handlinger på, f.eks. aktivering af lan, indstillinger i kontrolpanelerne, installation af office 2003, opsætning af mailkonto, benyttelse af den gamle guiden for filer og indstillinger og ditto for office indstillingerne osv osv.

Mit spørgsmål er så mon om jeg ikke bare kan gå tilbage til backup 2 og prøve at installerede liveupdate herfra? og så bagefter gå tilbage til backup 8 hvor alt er 100% tiptop (undtaget det aktuelle problem). Ville I turde gøre det?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-10-06 14:31

Det tror jeg ikke vil virke,fordi det er creative lys kort/driverne der blockerer for noget der hedder bios.bin i
window root(bios.bin bruges til at programmer i systemet kan komunikerer med bios)
Jeg har selv prøvet at få det til at funktionerer med creative drivere men ikke lykkedes med det,der er mange gode foreslag på nette om hvordan man får det til at virke,men jeg har ikke kunne bruge disse foreslag til noget og andre heller ikke.
Jeg kører ikke med creative's driver nu(kører KX Drivere)
men disse drivere hjælper hellere ikke på problemet.
Et fore slag kunne være at fjerne alt der handler om creative drivere, og fjerne kortet også prøve at installere live update men problemet er at når du installere drivere/kortet igen så er du lige vidt(det er enormt besværligt at fjerne alt som creative drivere efterlader)
Så gør som jeg>
Hent bios fra Asus,omdøb den til det der står i din manual(de plejer at skulle omdøbes til nøjaktikt Mobo navn)
Læg den på en nyformateret diskette lad den siddet i drevet genstart pc'en og tast Alt+F2) under første bib
så vil det hele gå automatisk,man behøver ikke engang at lave en boot diskette(kun bios på disketten bin/rom)
Nu ved jeg ikke hvor gammelt dit bundkort er og om det
understøtter denne funktion,læs manual.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-10-06 14:45

Her er funktionen beskrevet i min manual(uden billeder)
4.1.4 ASUS EZ Flash utility
The ASUS EZ Flash feature allows you to update the BIOS without having to
go through the long process of booting from a floppy disk and using a
DOS-based utility. The EZ Flash utility is built-in the BIOS chip so it is
accessible by pressing <Alt> + <F2> during the Power-On Self Tests
(POST).
To update the BIOS using EZ Flash:
1. Visit the ASUS website (www.asus.com) to download the latest BIOS
file for the motherboard and rename the same to A8N32SLI.ROM.
2. Save the BIOS file to a floppy disk, then restart the system.
3. Press <Alt> + <F2> during POST to display the following.
EZFlash starting BIOS update
Checking for floppy...
4. Insert the floppy disk that contains the BIOS file to the floppy disk
drive. When the correct BIOS file is found, EZ Flash performs the BIOS
update process and automatically reboots the system when done.
EZFlash starting BIOS update
Checking for floppy...
Floppy found!
Reading file “A8N32SLI.rom”. Completed.
Start erasing.......|
Start programming...|
Flashed successfully. Rebooting.
• Do not shut down or reset the system while updating the BIOS to
prevent system boot failure!
• A “Floppy not found!” error message appears if there is no floppy
disk in the drive. A “A8N32SLI.ROM not found!” error message
appears if the correct BIOS file is not found in the floppy disk. Make
sure that you rename the BIOS file to A8N32SLI.ROM.

Dit bundkort>

Downloade side>
P4c800 deluxe

http://support.asus.com/download/download.aspx?modelname=P4C800%20Deluxe&SLanguage=en-us

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-10-06 14:48

efter første bib(hurtigt)

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 20-10-06 15:10

Jeg bliver nød til at vente med at afprøve metoden da jeg ikke tør gøre noget i de næste 4 dage hvor pc`eren bare SKAL køre hele tiden, men der kommer et par dage i næste uge hvor pc`eren i princippet kan undværes et par døgn hvis noget skulle gå helt galt. Så jeg håber at vi snakkes ved. Indtil da vil jeg lige prøve at afinstallere samt lige creative symptomer incl. check af regeditoren og herefter prøve at pille lydkortet ud.

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 100 point
Dato : 20-10-06 15:17

Okay,tjek lige i din manual om dit bundkort understøtter

ASUS EZ Flash utility funktionen,du vil grine bagefter
når du ser hvor let det er.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-10-06 15:20

med den fremgange måde så skal du jo afinstallere creative hver gang du skal flashe din bios og det kan da ikke være holdbart i længden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-10-06 17:57

Hvorfor skal man dog flashe en bios. Se på fabrikantens hjemmeside. Han fraråder det , med mindre man har et problem, som den nye version angiver at den kan løse. Nye versioner er i almindelighed ikke bedre, måske ovenikøbet langsommere for at kunne klare en eller anden spidfindig kombination i systemet. Så der er ingen grund til at opdatere hvis alt virker tilfredsstillende. tværtimod.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-06 18:13

Citat
Hvorfor skal man dog flashe en bios.

Kan kun give dig ret, bare for at ''muligvis'' ødelægge en ellers godt virkende maskine, for at få lidt flere kræfter.
Men når du lukker ned næste gang, så prøv mit råd, og ryd Bios og begynd forfra.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-10-06 18:42

Hvorfor skal man dog flashe en bios>
Fordi maskinen får rettet børne sygedomme og
så kan din maskine pludselig understøtte en masse hardware som den ikke kunne før>flere RAM mærker/nyere grafik kort/net kort/SATA funktioner o.s.v o.s.v o.s.v
Manse køber f.eks. hardware som de ikke kan kører med fordi de ikke har opdateret deres bios.
Der er en årsag til at de laver opdateringer,hvorfor de advare folk mod at flashe deres bios(Selv)er fordi der er mange der ikke læser på på sine lektier og gør det forkert og dermed ødelægger Eprom chipset,dermed overbelaster de bundkorts producentens support og de kan ikke gøre noget,derfor advare de folk.
Det sammme gælder for nye drivere,der ville være en drastisk nedgang i de problemer som folk spørger om herinde vis de holder deres drivere opdateret og installere/afinstallere dem rigtigt(veligeholdelse af pc'en)ud over den normale veligeholdese defrag/scandisk/regcleaning o.s.v

Rigtige mænd redigerer ikke

Manse Som altid har alt opdateret og aldrig har fejl på sin pc 9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-10-06 18:44

bundkortet>får rettet børne sygedomme

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-10-06 18:58

Hvorfor skal man dog flashe en bios
Mindre fejl(stabilitet) inde i styre systemet blå skærm o.s.v,mindre hvorfor vil min maskine ikke starte.

Jeg har bygget tonsvis af pc'er og set foreskællene på hvordan de pludselig pludselig fra at have været et problem for for folk er blevet en duksedreng pc
bare på grund af en bios opdatering,man kan bare se i alle de forskællige forums på bundkorts producenternes HP'ER hvordan folk har problemer med deres nye bundkort,dette fisker produceterne og laver bios opdateringer for at løse folks problemer og spare penge(support/klager) og have et godt rygte,det er næsten bedst at købe et bundkort der er et til halvanden år gammle og så hente den sidste nye bios,med splinter nye bundkort har folk en masse problemer de kan løbe ind i indtil den
finale bios opdatering er udkommet det kan tage et til to år før de har løst alle børnesygedommene.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-10-06 19:29

Ganske enig med manse, men for der er et men ikke alle er lige så flinke som asus til at opdatere deres bios når de opdager fejl, så jo har du asus, så opgrader når der er nyere ver. De gør det for vores skyld, og Jeanette du har selvfølgelig den nyeste autoopdate for ellers ville den melde dette.

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-10-06 19:40

Men F.eks. hr og fru jensen som køber en færdig maskine og aldrig har tænkt sig at opgradere deres hardware betyder det ikke noget,fordi den færdige maskine er testet med det hardware der kommer med den så den
bios revision de har er tilstrækelig,men maskinen vil
hurtigere blive forældet end dem der opdaterer deres bios og drivere,de kan få /bruge bedre og nyere hardware så deres maskine kan følge med lidt længere uden
at skulle købe ny pc.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-06 20:14

Manse9933 og frostys
OK, jeg troede sikkert som andre, at vedkommende ville have sin CPU op på et total umuligt hastighed, derfor !!! men kan så forstå, at det ikke er derfor.
Har da selv flashet mit bundkort, samme kort som dit, og det er så simpelt, som andre skriver, bare husk en backup, der ikke ligger på din disk.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 20-10-06 23:03

Jeg har nu prøvet at afinstallere lydkortet fra creative samt ryddet op med regsupreme pro samt Ccleaner.
Desværre hjalp dette ikke, så jeg venter og ser tiden an indtil engang i næste uge.
Tak foreløbig til jer.

Godkendelse af svar
Fra : jeanette18

Dato : 21-10-06 22:33

Manse9933:) Du havde jo helt ret. Det var mere simpelt end jeg troede. Nyeste bios er nu på plads. Tak for jeres gode indlæg alle:)