/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
koldrøgning af ørred
Fra : Helle10
Vist : 5094 gange
200 point
Dato : 17-10-06 17:01

Er der én som kan hjælpe os. Min mand har taget to meget store ørreder ud af fryseren i den tro at han kunne aflevere dem til røgning imorgen, nu er de ved at tø og det viser sig at fiskemanden holder efterårsferie.
Kender I adressen på en som koldrøger og vacumpakker fisk?
Vi bor i Haslev på Sjælland så det skal være inden for en rimelig radius derfra
Fisken er stadig næsten frossen på det stor stykke men helt optøet på halestykket, så vi tør ikke genfryse den.
Håber at I kan hjælpe

Kommentar
Fra : josga

Dato : 17-10-06 17:10

Har i prøver telefonbogen eller kraks,der må stå noget.
Men det kan være svært, at finde en på denne årstid, det er jo næsten udenfor sæson.
Kender i ikke nogen lystfiskere der ryger selv, eller kender andre der evt. gør det. Håber det kan give jer en inspiration.
Det er de eneste jeg kan hjælpe jer med, så held og lykke med søgningen
Mvh. Josga

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 17-10-06 17:32

Ifølge dette link http://home18.inet.tele.dk/kalle/startside.htm er der en Fiskemand i Køge. Mon ikke han kan hjælpe jer: Fiskemanden, Nørre Boulevard 62, 4600 Køge, Tlf. 56 66 08 88.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-06 17:36

Skulle det gå helt galt, sker der ikke noget ved at fryse den igen nu, når det kun er halestykket der er tøet helt op

mvh dova

Kommentar
Fra : janing

Dato : 17-10-06 17:36

Hejsa Helle10

Hvis du ikke kan få dem røget, så kog dem med lidt kryderier og frys dem ned i det vand du har kogt dem i, så kan du altid bruge dem senere. De kan sagtens holde sig i et par måneder på denne måde.

Hilsen Jan

Kommentar
Fra : janing

Dato : 17-10-06 17:37

Hejsa Helle10

Hvis du ikke kan få dem røget, så kog dem med lidt kryderier og frys dem ned i det vand du har kogt dem i, så kan du altid bruge dem senere. De kan sagtens holde sig i et par måneder på denne måde.

Hilsen Jan

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-10-06 18:00

Jeg tror osse, jeg ville putte dem tilbage i fryseren...
Hellere det end at skulle til at panikkoge eller satse på fremmede koldrøgere...

Kommentar
Fra : Helle10

Dato : 17-10-06 18:36

det er netop fiskemanden på Nørre B. vi plejer at bruge

Accepteret svar
Fra : hanfli

Modtaget 200 point
Dato : 29-10-06 11:41

Hvad med at gøre det selv ?

500 - 1000 gram ørredfillet.
3/4 kop salt ( groft )
Rå træeddike ( købes på apoteket)

Salt og råtræeddike blandes, ikke for tørt og ikke for vådt,
skal trække ca. 10 min.
Blandinden smørres i et tyndt lag på alle fire sider af fisken.
Kødstykkerne lægges sammen, pakkes godt ind i pergament
og plastpose.
Lægges 1½ døgn i køleskab.
Vandes ud ca. 2 - 3 timer ( efter smag )

Kommentar
Fra : Helle10

Dato : 29-10-06 19:40

hej, lyder interessant, men bliver de ikke nærmere gravet på den måde? kunne være at man skulle prøve. Tak

Godkendelse af svar
Fra : Helle10

Dato : 29-10-06 19:43

Tak for svaret hanfli. Prøver nok en dag