/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Fluer i frugt mv :-(
Fra : ampere
Vist : 765 gange
200 point
Dato : 17-10-06 14:40

På mit arbejde er der nogle der havde smidt frugt i en kasse istedet for i skraldespanden. Dette medførte at vi nu har en masse fluer selvom der er gjort rent mv. Mit spørgsmål er hvorledes vi kommer af med fluerne - er der nogle gode husråd eller lignende?

På forhånd tak!

Ampere

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 17-10-06 14:44

Hvis det er de små "bananfluer" forsvinder de af sig selv.... Ret hurtigt

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-10-06 14:52

Jeg tror at det er "Bananfluer", men der er bare RIGTIG mange - derfor har jeg ikke den store tålmodighed med dem - håber at der er et eller andet at gøre der kan speede processen.

Ampere

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 17-10-06 15:04

Har samme problem derhjemme og har købt en elektrisk insektdræber (formet som en ketcher og købt i Bilka). Så eksploder de og det er sjovt for børnene

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-10-06 15:05

Lav gennemtræk..

Og ja, gå på jagt. De kan smækkes ligesom alle andre fluer. Men I skal være helt sikre på, at der slet ikke er mere frugt nogen steder. For de kan lynhurtigt formere sig i den mindste lille stump at et æbleskrog.
Jeg formoder, at du med "skraldespanden" mener en udendørs en af slagsen? For hvis det er en indendørs skraldepose eller en papirkurv, så kan fluerne snildt finde ud af at hygge sig med de frugtrester, der er smidt ud.

Jeg har studeret dem her i "eget hjem".. For jeg spiser meget frugt.
Og jeg tror, at det er sådan, at de fornemmer den mindste duft af frugt. Det søger de hen imod og så parrer de sig og er klar til en ny generation.

Så man skal dels have al frugtlugt væk, og så skal man have tyndet ud i bestanden ved hjælp af udluftning og en avis.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-06 15:07

Du kan købe insektmiddel på spray....

Giv det lidt når i går hjem - så er de væk dagen efter (incl. alle andre insekter)

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-10-06 15:41

Vi har en frugtordning så der altid er frugt på kontoret, så det er svært at få dem ryddet af vejen med insektspray. Skraldespandene er indendørs og bliver tømt jævnligt i modsætning til papkasserne der bliver stablet indtil de "skal ud" - har ikke mulighed for andre ordninger.

Tror at jeg prøver "legetøjet" til at starte med - selvom de er noget hurtigere end spyfluer...

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-10-06 15:59

Hej hej... Vi har lige haft et mega-angreb af bananfluer, og min far, der lige har været på besøg spottede resterne af angrebet. Og han fortalte så, at også han lige havde haft besøg af en stor mængde af disse dyr.

Da vi havde "angrebet" handlede det ikke om frugt, men om at vi havde haft et åbent vindue med lys i rummet. De var simpelthen kommet udefra og ind... Min teori er, at noget i årstiden/vejret har fået bananfluer til at yngle som kaniner (eller det, der er værre )

Fluerne er i øvrigt forsvundet både fra mit hus og fra min fars - begge dele under et døgn efter besøget.

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-10-06 16:00

Jeg har også problemer med at slippe af med dem. I må som minimum opbevare al frugt i lufttætte plastikposer indtil I har fået aflivet dyrene...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-10-06 18:57

birgittas råd om poser der er tætte til de er væk er fint

Men.... når i nu har frugt liggende til daglig er det nok klogest at gennemgå frugtig hver dag en eller to gange - de bananfluer tiltrækkes af let rådnende frugt som bare den og forsvinder faktisk når frugten efterses og vaskes osv.

som vaxen tror jeg også de kommer udefra - jeg havde et lille angreb - men ikke i forbindelse med køkkenet - men her i kontoret - de var vilde med skærmlyset og kontorlampen - - de er væk nu hvor jeg simpelthen ikke åbner vinduet når der skal tændes nogen former for lys herinde.

Godkendelse af svar
Fra : ampere

Dato : 23-10-06 15:41

Tak for svaret refi. Fredag tog vi og smed alt ud af frugt mv. og her til morgen har der ingen været overhovedet, ikke engang i planter - krydser fingre for at det fortsætter nu hvor der er kommet frugt igen.

Fluerne tiltrækkes ikke af lyset - opholdte sig gerne i mørke - så tror ikke at de kom ude fra som sådan...bare irriterende bananfluer...

Tak for kommentarerne,

Ampere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-06 15:59

Det sker så snart frugt begynder at blive for "gammelt"....

Så er der kun et at gøre - smide det HELE ud - ikke blot det dårlige.....

Så sætter de sig bare og venter på at resten bliver dårlig