/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Bør man vide?
Fra : Musling26
Vist : 575 gange
100 point
Dato : 09-10-06 07:53

Hvilken betydning har ordene burde og skulle (bør og skal) rent juridisk? Dvs. at burde er det det samme som at skulle?
F.eks. Man bør vide, at det er sådan - kan man hæfte for ikke at vide det? Eller hvis man siger : Man skal vide, at det er sådan - hvad hæfter man så for?
mvh.
Musling26

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-10-06 08:30

ord der kan dække alverdens ting - vel udfra at uvidenhed fritager ikke for ansvar ( dom/straf)

Kommentar
Fra : myanne

Dato : 09-10-06 09:51

skal vide: så hæfter man. At man så rent faktisk ikke vidste, bliver der ikke set til.

Kommentar
Fra : ferdinan1

Dato : 09-10-06 10:02

Der er stor forskel på burde og skal. Ved ordet "burde" bliver der taget udgangspunkt i en "Bonus Pater familias" - dvs. hvad en gennemsnitsperson med gennemsnits begavelse mv. kan forventes at vide. Ved ordet "skal" er der ingen vej udenom - hvor imod "kan" giver en valgmulighed.

Mvh. ferdinan

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-10-06 11:17

Bør kan og skal bruges på dansk i love og andre regelværker ofte lidt i flæng, eller sådan at man kun af sammen hængen fremgår hvad det betyder.

Når der står at man bør vide så vil det normalt betyde at der kan man ikke undskylde sig med manglende viden.
Et eksempel:
Man bør vide at man ikke må køre over for rødt.
Med andre ord betyder det at det skal man vide.

Men man kan ikke sige "at man bør kende fangstkvoterne for sild i østersøen for oktober" med mindre man beskæftiger sig med den slags fiskeri.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-06 11:28

Citat
Man bør vide, at det er sådan - kan man hæfte for ikke at vide det

Ja, det kan man.

I en evt. sag skelnes der ikke om det er noget man bør eller skal vide, idet det er meget individuelt hvad folk ved.

Systemet bygger ikke på skønsvurderinger af hvad det forventes, at folk har sat sig ind i af gældende regler og love.

Der forholder man sig KUN til de paragraffer som er overtrådt af en eller anden given lov.

Så kan der komme formildende omstændigheder, hvor der muligvis tages hensyn til hvad der forventes at "menigmand" ved.....altså, om en given overtrædelse er begået med forsat, altså med vilje, eller om det drejer sig om uvidenhed eller uheld.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Musling26

Dato : 10-10-06 16:45

Tak for svaret dova.
mvh. Musling