/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lakere bilen selv
Fra : jacoblauvring
Vist : 19888 gange
100 point
Dato : 04-10-06 09:55

Hej
Jeg har en varevogn som vi har skilt ad og slebet ned.
Vi har nu slebet alt rust væk, givet det zink spray og primer og ellers gjort alt forarbejdet med svejsninger, spartling slibning mm.
Vi er nu kommet til det punkt hvor vi skal lakere bilen og vi vil gøre det selv, ikke fordi vi er nærige, men nærmere fordi vi er fattige og fordi at det altid er dejligt at prøve og lære noget nyt
Vi har fået fat på originallakken med den rigtige farvekode og vi maler hele bilen undtaget taget.
Vi har pillet alt af bilen også alle døre.
Vi har tænkt os at male den af to omgange, da vi ikke kan komme til begge sider af bilen på en gang.
Vi maler op til tagrenden af bilen på begge sider og så maler vi alle døre og kølerhjelm for sig selv.
Vi maler den i min garage som bliver dækket helt til af plastik og presenninger og vi maler den med en kompressor og en sprøjtepistol.
Jeg har selv det man kalder hænderne skruet rigtigt på, men jeg har aldrig prøvet at lakere en bil før. Min kammerat har prøvet det så småt og har set det gjort et par gange. Nu ville jeg bare lige høre om der var nogen som har nogle gode råd inden vi går i gang. Så resultatet bliver så godt som muligt.
Med venlig hilsen
Jacob

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 04-10-06 10:34

Hej igen
Jeg har overvejet denne sprøjtepistol, en Wagner W640, er der nogen der ved om den er god, eller der har nogle andre forslag uden at det koster flere tusinde.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6861&n=10
Det er kun en hobby kompressor jeg har til under 1000 kroner, så jeg håber denne sprøjte kan bruges.
Med venlig hilsen
Jacob

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 04-10-06 10:36

Ja, et godt råd er at lade helt være....for hvis nogen får ondt i R.... af det og melder dig, får du en bøde på 10000,- for miljøforurening.

Man må ikke lakere biler i lokaler der ikke er miljøgodkendt til det

Nogen steder kan man for rimelige penge leje sprøjtekabiner til "gør-det-selv-folk", ved ikke om noget sådant findes i dit område.

Det var den alvorlige side af sagen.

Det er lakeringen sådan set også, når du ikke har prøvet det før

Det er meget,meget svært at få et pænt resultat.

Sørg for at tørre bilen godt over med affedtningsklude og noget der skal fjerne alle evt. spor af silicone. (Du kan også få siliconeneutralisering til at blande i malingen, men så bliver det så "levende" og ikke nemt at styre uden det løber) Spørg forhandleren hvad han vil anbefale.

Der skal være en rimelig høj temperatur og især ved denne årstid med kulde og fugt i luften.

Rigtig indstilling af malersprøjten er noget af det vigtigste, og der må du prøve dig frem på noget andet plade.

Malingen skal ikke "spules" på med højt tryk, men forstøves og lægges i et pænt jævnt lag på bilen, hvor det så, hvis det gøres rigtigt, "flyder" sammen og laver et pænt jævnt lag.
Pas på ikke at gi for meget, det kan se så skideflot ud.......i ca 2 minutter, og så begynder det at løbe

Det med at male af to omgange er noget skidt.
Det skal helst være så du kan komme omkring hele bilen i samme arbejdsgang, for ellers kan du se overgangene.

Husk nogen ordentlige beskyttelsesmasker, det er skrappe sager.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-06 11:04

Miljømæssigt mener jeg godt du må hjemme i garagen.Du er som engangsamatør ikke underlagt samme regler som professionelle.
Men du kan ikke skabe den nødvendige ventilation og temperatur. Så et godt råd er at lade være. Nogle malerværksteder gør det billigt for "selvslibere" . Den rigtige maling er dyr og du kan næsten være sikker på et dårligt resultat med uøvede under forhold hvor en trænet, heller ikke kan gøre det ordentligt.

Bare den lille ting at lakkens viskositet afhænger meget af temperaturen gør det svært.
enden af bilenop mod en kold port , kan ikke sprøjtes med samme lakblanding som resten.

Uden en kragtig nedadgående lufrstrøm , vil der uvægerligt lande havvtør sprøjetåge på afstand fra sprøjtestedet. Det alene giver et nubret resultat.

Jeg har engang set en fyr som malede varebil med en malerrulle. Det blev selvfølgelig ikke som de andre lakdåser på gaden, men egentlig ganske pænt og passende til vognens stil.

Du skriver at du har brugt zinkmaling. Det skal man passe på med fordi der ikke er mange malerprodukter, som i længden kan holde i kontakt med zink. Det skal være forseglet med et produkt, som fabrikanten skriver kan bruges på zink. Zink virker katalytisk nedbrydende på de almindeligt anvendte bindere i mange grundere og malinger.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 04-10-06 11:55

Nu skal du ikke helt tabe modet.
Hvis du bruger sanding og sliber er det nok bedre. Man kan se alle ujævnheder gennem lakken.
Jeg har malet nogle biler, den sidste var med metallic, det gik nu meget godt.
Pas på med løbere. Overgangen skal du nok være lidt omhyggelig med.
Hvorfor bruger du ikke en almindelig sprøjtepistol?
Det er meget vigtigt med viskositeten, hvis det ikke står på emballagen må du spørge hvor du har købt lakken.
Jes

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-10-06 12:31

Citat
.Du er som engangsamatør ikke underlagt samme regler som professionelle.

Det har ikke noget med amatør eller prof at gøre

Men at miljøloven foreskriver, at der ikke må males biler i egen garage, men kun i dertil indrettede lokaler.

Du må heller ikke lade en prof autolakerer male din bil i din garage.......der må ikke engang males biler i et autoværksted, medmindre det er etableret speciel sprøjtekabine med filtre og udluftning o.s.v..

mvh dova

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 04-10-06 13:34

Hej

>Det med at male af to omgange er noget skidt.
>Det skal helst være så du kan komme omkring hele bilen i samme arbejdsgang, for ellers kan du >se overgangene.

Det med at kunne se overgangene er jeg godt klar over, men selv om vi maler af to omgange, så bliver der ikke nogen overgange.
Det er en gammel VW Transporter fra 1991, når man piller kølerhjelmen af, så er der en naturlig "kant" at stoppe ved og ligesådan i bagenden, når dørene er pillet af, så bliver den eneste overgang sådan set hvor tagrenderne går på taget. Dette kan man ikke se medmindre man er et stykke over 2 meter høj, plus der jo er en naturlig kant.

>Men du kan ikke skabe den nødvendige ventilation og temperatur. Så et godt råd er at lade være. >Nogle malerværksteder gør det billigt for "selvslibere" . Den rigtige maling er dyr og du kan >næsten være sikker på et dårligt resultat med uøvede under forhold hvor en trænet, heller ikke >kan gøre det ordentligt.

Den rigtige maling koster ca. 1200,- inklusiv hærder (for 2 liter maling + 1 liter hærder), som jeg har fået at vide skulle være nok til hele bilen.
Det kan godt være nogle malerværksteder gør det billigt, men nok ikke så billigt at det kan svare sig i mit tilfælde. Bilen kostede 14.000, så jeg gider ikke at give yderligere 10.000 eller mere for at få den malet. Desuden kunne det være sjovt at prøve selv.

>Uden en kragtig nedadgående lufrstrøm , vil der uvægerligt lande havvtør sprøjetåge på afstand >fra sprøjtestedet. Det alene giver et nubret resultat.

Jeg har en polermaskine og vi har købt noget godt polermiddel, tror du ikke at det kan klare det værste?

>Du skriver at du har brugt zinkmaling. Det skal man passe på med fordi der ikke er mange >malerprodukter, som i længden kan holde i kontakt med zink. Det skal være forseglet med et >produkt, som fabrikanten skriver kan bruges på zink. Zink virker katalytisk nedbrydende på de >almindeligt anvendte bindere i mange grundere og malinger

Jeg har fået noget primer, som jeg fik at vide skulle bruges oven på zink malingen inden vi lakerer den, dette fik jeg at vide samme sted som vi købte malingen, så jeg går ud fra at det skulle være i orden.

>Nu skal du ikke helt tabe modet.
>Hvis du bruger sanding og sliber er det nok bedre. Man kan se alle ujævnheder gennem lakken.
>Jeg har malet nogle biler, den sidste var med metallic, det gik nu meget godt.
>Pas på med løbere. Overgangen skal du nok være lidt omhyggelig med.
>Hvorfor bruger du ikke en almindelig sprøjtepistol?
>Det er meget vigtigt med viskositeten, hvis det ikke står på emballagen må du spørge hvor du har >købt lakken.
>Jes

Vi har slebet alle ujævnheder og sandspartlet alle steder hvor der var noget. Resten af lakken har vi slebet så det ikke er helt glat. det hele skulle gerne være rene overflader uden ridser eller hakker, så jeg håber det er ok.

Hvad mener du med almindelig sprøjtepistol? Vi har en sprøjtepistol vi kan sætte på kompressoren, den kostede vist kun 400, så jeg ved ikke hvor god den er. Men det er jo kun en alm. kompressor og jeg har hørt noget om at de ikke kan følge med.
Den wagner sprøjtepistol jeg har nævnt troede jeg var bedre, men jeg ved heller ikke så meget om malerpistoler, jeg har bare hørt at Wagner skulle være gode.

Hvad skal jeg bruge viskositeten til? Det er noget med hvor flydende det er eller hvad? Og hvad kan jeg gøre ved dette, skal det indstilles på sprøjtepistolen og hvordan?

Jeg regner med at vi giver det meget hurtige og tynde lag, og så i stedet for giver det en del gange (4-6 gange eller sådan noget), så går jeg ud fra at resultatet bliver bedre og forhåbentlig uden løbere, hvad synes i om den ide?

Med venlig hilsen
Jacob

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 04-10-06 13:46

Den sprøjtepistol du har er sandsynligvis udmærket.
Viskositeten er hvor tyndt det er, det er vigtigt for resultatet om det er rigtigt.
Kompressoren skal ikke levere ret meget tryk men skal have lidt beholderkapacitet, så din er sikkert god nok.
På med vanten, det er ikke så svært.
Jes

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-06 14:36

Wagner laver godt sprøjte udstyr så den pistol er sikker god nok.
Øv dig på noget andet plade indtil du har fundet den rigtige indstilling af sprøjten .

Det er bedst hvid der mellem kompressorbeholderen og pistolen er en trykregulator (reduktionsventil) så i kan indstille til det rigtige tryk, som sprøjten er beregnet til og som holder det konstant. Kompresserens rå tryk varierer og er formentlig for stort.

Når man har sprøjtet et lag skal lakken have tid til at dampe det meste fortynderen af inden man fortsætter ( det er ikke det samme som at hærde). Ellers ender det med løbere, men dem får i nok alligevel. Man har det jo med at blive overmodig, når det er går godt og lige er ved at være rigtig flot.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 05-10-06 01:06

Det nubrede kan IKKE tages med en polermaskine, og det er næppe klogt, at maskinpolere de første 3-6 måneder efter en lakering

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 05-10-06 14:14

Hej
Jeg har fået at vide at man bare lige skulle vente et døgn eller to, så kunne man godt polere bilen, men det er måske helt galt?
Jeg har desuden fundet denne sprøjtepistol på tilbud i Stark (se side 3):

http://www.stark.dk/templates/DT_Handout.aspx?id=14505

En Earlex HV3900

Jeg har aldrig hørt om dette mærke før, men er heller ikke så meget "inde i" sprøjtepistoler, men måske nogen der havde prøvet den og syntes det var super, ellers tror jeg at jeg køber den Wagner og håber den er ok.

Godkendelse af svar
Fra : jacoblauvring

Dato : 06-10-06 11:22

Tak for svaret dova og alle Jer andre.
Jeg har noteret mig de vigtigste ting og tror jeg forsøger på noget plade eller indvendigt i varerummet med den sprøjtepistol jeg har i forvejen.
Så giver jeg det hurtigt et meget tyndt lag og så af 5-6 omgange i stedet, og så må jeg lige holde lidt igen, så ikke jeg bliver for ivrig og får lavet for mange løbere.
Et par dage efter satser jeg på at polere det hele, evt. i hånden og så skulle det forhåbentlig blive et ok resultat (bedre end før ihvertfald og rusten er holdt væk et stykke tid).
Jeg satser på at få det gjort på søndag, inden det bliver alt for koldt i vejret, for efteråret og vinteren er jo lige om hjørnet.
Med venlig hilsen
Jacob

Kommentar
Fra : mah69

Dato : 19-10-06 02:15

hej

hvordan kan blandt mailing , mat farve hvor meget percent harder
og fortynd skal burg

tak

Kommentar
Fra : mong21

Dato : 02-11-06 02:18

Er der nogle der ved, hvor man kan få malet en bil rigtigt billigt.