/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
chips til undulat
Fra : alicia13
Vist : 1502 gange
50 point
Dato : 28-09-06 08:23

Min undulat elsker chips, det er først og fremmest saltet/krydderierne, den går efter, men når det er væk, napper den også lidt af selve chipsen. Det er nu ikke så tit, den får lov til at få een - ca. 1 gang om ugen - men vil det være forkert af mig , hvis jeg giver den een lidt oftere? M.v.h. Alicia

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-06 09:40

Jeg ville slet ikke give min undulat chips. Jeg ville gå til dyrehandleren og snakke med ham om det, for jeg tror der er noget din fugl mangler, f.eks har mine dyr sådan en mineralsten de slikker/bider af, så mon ikke også der er noget til din fugl??

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 25 point
Dato : 28-09-06 09:52

undulater er de fugle der desværre ofte får struma der kan være dødelig for dem. Nu ikke nervøs det kan afhjælpes hvis det opdages i tide.
At din undulat er så glad for salt kan være instinkt der søger efter jod i salt - dyr er nu slet ikke så dumme - dog er det ikke lige den løsning der er den bedste - tal med en dyrlæge der har speciale i fugle om det og få en blok der afhjælper denne salttrang.

kig for eks her (der er masser link hvis du søger)

http://www.undulatsiderne.dk/undulatselect.asp?ID=47

ps.. i sin tid reddede vi adskillige af vores undulater netop ved at få hvad de havde brug for i kosten - den almindelig kost i form at tørt frø er helt utilstrækkelig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-06 13:33

Det er misforstået godhed, at man fodrer dyrene med noget som helst der er unaturlig føde for dem, f.eks. kage og slik, chips, cola o.s.v.

Uanset om det er fugle, hunde , katte , marsvin o.lign. bør man kun give dem foder som de er "beregnet" til at spise og kunne fordøje.

Og for undulaters vedkommende er det frø og grøntfoder i små mængder, evt lidt frugt en gang imellem.
Og så kan man give dem salt, mineraler og vitaminer som tilskud hvis man er i tvivl om de får nok af det via kosten.

mvh dova

Kommentar
Fra : alicia13

Dato : 28-09-06 13:42

Jeg siger tak for svarene, men min fugl har 2 mineralblokke i buret ligesom den hver dag får frugt, den er især glad for agurker, men lige så snart, jeg skal have noget i skabet, hvor chipsene bliver opbevaret, så hænger den i burets tremmer og følger nøje med i om det er chipsposer, der kommer frem, og hvis det er, gør den tydeligt opmærksom på, at den forventer at smage. Det er ellers en glad, håndtam fugl med god appetit og hver dag er den ude og flyve frit. Jeg vil dog følge jeres råd og finde ud af om den mangler noget i kosten.

Godkendelse af svar
Fra : alicia13

Dato : 28-09-06 13:44

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-09-06 13:48

selvtak - pas godt på din fugl

ps.. hvis den absolut skal have en godbid - for det er jo hvad den er ude efter - så giv den noget der er godt for den