/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Temperaturproblemer
Fra : batman1
Vist : 904 gange
500 point
Dato : 27-09-06 23:56

som nystartet med et begynder akvarie på 54 L. har jeg dette problem: temperaturen vises i akvariet til 27-28 grader og varmelegemet er efterhånden skruet ned til 16 grader men jeg kan ikke få temp. under de 27-28 grader. er der nogle foreslag til hvad der kan være galt ?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-09-06 00:01

Hvor har du akvariet stående

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 28-09-06 00:04

det står i et værelse på 15 m2 temp. ca 21 grader det står på et medfølgende bord. ikke i sollys

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-09-06 00:07

Hvis akvariet ikke står oven på en radiator eller lignende varmekilde, er der noget galt med termostaten i varmelegemet--køb et nyt varmelegeme--koster under 100,-

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-09-06 00:08

Glemte at sige--kunstlys varmer altså også, især hvis du bruger glødelamper

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 28-09-06 00:12

akvarie og alt udstyret er nyt, datterens og sønnens er købt samtidigt, vi har alle 3 det samme problem, og vi er anbefalet en temp. på ca. 25 grader.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-09-06 00:20

Så er der noget galt--hvor stort er varmelegemet?? omkring 100W skulle være nok til 54 ltr.
Du kan jo prøve at slukke for varmen og så aflæse temperaturen i morgen, så ved du i hvert fald om det afbryder.
Hvilken type termometer har du?? og det sidder vel ikke lige over varmelegemet??

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 28-09-06 00:25

det medfølgende termometer var sådan et der er klæbet på glasset, de er i alle 3 akvarier nu udkiftet med 3 alm. termometre der er monteret indv. i akvariet da vi mente at de var mere pålidelige. ang varmelegemet ved jeg ikke noget om dataene, men akvariet er et Juwel med varmelegeme, filter, pumpe osv. så det burde jo passe sammen?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-09-06 00:25

Hvis der er kontrollampe i varmelegemet, skruer du ned på temperaturen til lampen går ud--gør den ikke det er er termostaten defekt.

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 28-09-06 00:26

der er ikke nogen kontrollampe.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-09-06 00:28

Glastermometeret er helt klart det bedste men det skal sidde så langt fra varmelegemet som muligt

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 28-09-06 00:33

det gør det også

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-09-06 00:37

Okay---nogle pumper afgiver altså også varme.
Prøv at slukke for varmelegemet i nat og kontroller temperaturen i morgen, men lad resten af udstyret køre, så ved du i hvert fald hvor varmen kommer fra.
Da udstyret er nyt kan du jo altid klage til leverandøren.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-06 01:04

Der er sikkert det galt, at det som oftest slet ikke er nødvendigt med varmelegeme i de små akvarier, og 27-28 grader er alt for meget, uanset næsten hvilke fisk du har, det er vildt overdrevet, at fisk skal ha' så høje temperaturer...ofte er det derfor de bliver syge og dør.

Jeg har haft akvarier i mange forskellige størrelser gennem de seneste 30 år, og det eneste akvarie det nogensinde var nødvendigt med varme i, var et på 200 liter, da jeg boede i et hus hvor der ikke var varme om natten, og der svingede temperaturen for meget om vinteren uden varmelegeme.

Min datter har en del akvarier og hendes fisk trives og yngler i stor stil, også mere vanskelige arter som f.eks. ancistrusmaller, slørhaler o.s.v. og der er ingen af hendes akvarier hvor temperaturen er højere end 22 grader.

Så prøv du bare at fjerne det varmelegeme og se om ikke temperaturen kommer ned på et mere normalt niveau.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-09-06 09:14

Med hensyn til temperaturer:
Da alle fisk ikke kommer fra samme biotop kræver de også forskellig temperatur for at have det optimalt.
Det kan vi ikke klare, da vi som regel har flere arter i samme akvarie, derfor vælger vi en gennemsnitstemperatur som er omkring 25 gr.
27-28 gr. er for meget til de fleste arter, men til gengæld er 22 gr. og derunder for lidt, til langt flere arter.
F.eks har guppyer, sværdragere, slørhaler det udmærket i "koldt" vand (de kan overleve sommeren i havebassinet) medens arter som neon,gurami og scalarer absolut ikke har det godt i "koldt" vand.
Derfor vælger man 25 gr. til de fleste akvarier med et udsving på helst ikke mere end 1 gr.
Håber du får klaret problemet.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 500 point
Dato : 28-09-06 12:59

Altså. Dit oprindelige spørgsmål om varmelegemet.

Du kan selvfølgelig ikke få varmeleget/termostaten til at få temperaturen ned under rummets/omgivelsernes temperatur.

Du kan hurtigt tjekke varmelegemet/termostaten ved at sætte det i 1 liter vand og indstille temperaturen til en temperatur der er lidt højere end omgivelserne. Det skal den kunne gøre forholdsvist hurtigt. Og temperaturen må selvfølgelig ikke komme væsentlig over det du har stillet den til, da den er beregnet til et akvarium, hvor store udsving er uacceptable

Hvis dit varmelegem ikke kan klare denne test skal du bare se at få den byttet - den er behæftet med en væsentlig mangel / er defekt. Der må være garanti (du skriver du er nystartet)

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 28-09-06 13:36

Hvor mange timer pr. dag har i lyset tændt?
Jeg har haft akvarie i mange år, og mit står til 10 timer pr. dag. Flere timer giver problemer med alger, og det giver meget varme til akvariet......

Kan det være her i har problemet?

Hilsen tukols

Godkendelse af svar
Fra : batman1

Dato : 28-09-06 21:45

Tak for svaret pirt03.

Problemet var at alle 3 varmelegemer var behæftet med fabrikationsfejl og er nu ombyttet, tak for jeres svar.