/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Tam fugl !??!
Fra : hellobal1
Vist : 5212 gange
100 point
Dato : 23-09-06 18:09

Hej. Min familie og jeg har for nylig anskaffet os en nymfe parakit, den er rigtig sød og kun ca. 14 uger gammel. Vi vil gerne gøre den tam og lære den at fløjte en lille strofe af en melidi. Men hvordan får man bedst mulig sådan en størrelse tam så man kan tage den på fingeren, nusse den i nakken uden den bliver bange og bider os og hvor længe skal man typisk regne med at det tar` ???? håber på et godt pip eller tip .

P.s. Vi ved ikke om det er en ham el. hun.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-06 18:16

I skal blive ved og ved og ved med at snakke til den og fløjte den melodi som i vil lærer den, der er
ikke andet i kan gøre. Jo mere fortrolig den bliver med sine nye omgivelser, jo mere tam og lærevillig bliver den

Rigtig god fornøjelse med fuglen

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-09-06 19:22

Jeg plejer at kunne tæmme en FUGL på 14 dage.
Først lukker du fuglen ud, ALTSÅ så den ikke kan flyve ud i naturen eller andre steder end, hvor den skal tilbringe sit liv/ eller, de næste par Mdr.

Dette skal kun gøres med småfugle, IKKE efter 3 Mdr.

Du sidder tæt på mad og vand, og flytter det tætttere og tættere på dig.
Indtil, du sidder med *madbægeret i hånden*. Og den sidder og spiser fra hånden.
Prøv også at lokke med andet end diverse, fuglefrø/godbider.
Fugle kan have de mest mærkelige sult, efter lækkerbisken.

Kan sige, at alle mine gamle, elskede at nippe til en Gin, *hvilket i sig selv gav et et meget skægt resultat* da den ikke kunne flyve/gå LIGE, men den den var SGU så kærlig, den sad altid og ventede til jeg kom hjem, før den gik i buret, og jeg så lukkede......
Og så var de tilfredse, med at have været ude hele dagen, og husk at lege med dem.

Næste skridt, er så at forklare, til pipfuglen, at du ikke gør den noget, det plejer jeg at sætte den helt op til mit øje, hvilket kan være tegn på at HVIS den vil, så kan den gøre dig blind, eller elske dig.

Derefter er det såmæn bare følge fuglen, da den selv viser dig, hvad den godt kan lide.
Dette kræver, at der ikke er meget uro eller små unger, der forstyrrer.
Hvilket sikkert ikke er tilfældet, hos dig.

Men har du først FANGET fuglens tillid*** kan du gøre med den som det passer dig.
Men du skriver, at du har familie, en fugl, tager den nærmeste, som sin egen *partner*
så der kan være mange problemer der, da fuglen sikker kun kan lide dig, og ikke din kæreste/børn.

Og husk, en fugl bider IKKE sin *mage* men forsvarer den / din mand, eller andet.

Men held med projectet, tror bare du får problemer, når der er flere om opdragelsen.
De fugle jeg har haft, har det kun været MIG, der har snakket med.
Senere, kan de altid sammenføres med anddre mennesker.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-09-06 19:32

Glemte vist, at en MEGET god lokkemad er en æggeskal, gerne med hinden på.
Eller når det er en Parakiy, en muslingeskal, eller andet, bare du husker at vaske det.
Men det burde vel sige sig selv.
Sender gerne et par billeder af min GAMLE tamme undulat, der kan det hele.
Den !!! har den ikke mere, sad på halsen/håret/skægget af mig og så TV sammen.
Og så sad der ellers og rensede hår/fjer på mig, og var den tøstig, hakkede den, IKKE BED mig på læben, og den fik vand fra min tunge.
Men det er JO op til hvert Menneske, at afgøre hvor grænsen er.
Nu kom min kat, den elsker at se på fugle.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-09-06 20:01

Skal lige i den forbindelse sige, at jeg har prøvet med diverse godbider, af FRUGT,
hvilket dyret elskede, men de kan altså ikke tåle skidtet, da de får tynd mave, og på Dansk ? nærmest skider sig ihjel.
Men jeg tror alle herinde har en mening om at opdrage DYR som sådan.

Men husk 1 ting, aldrig gør dyret ondt, eller STORE ord, bare fordi, du ikke ved hvordan du skal gøre.

Dyret ved ikke bedre, og reagerer KUN på gamle instinktet, intet andet.
Så får du et bid, og det kan gøre ONDT, fra en Parakit/Papagøje, aldrig sig noget, bare VIFT den VÆK, og lad være med på noget tidspunkt, at jage fuglen, for at den skal i buret.
Den kan gå hen of tro, at det er en NY LEG, hvor FUGLEN altid vinder, da den altid kan finde
et sted, der skal en stige til, eller også mister du alle dine pæne vægting.

Men håber du får opdraget DYRET, uden alle disse problemer.
Her stopper jeg, skal lige se Matador, for ??? gang.
Hej

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-09-06 20:02

den nemmeste måde at få den helt tam på , er at få den udstoppet , så er der enda garanti på at du kan nusse den og at den ikke bider

ellers er der lidt om det her
http://zoocity.dk/Fugle/Pasning/Nymfeparakit.aspx

http://zoocity.dk/Fugle/T%C3%A6m%20undulaten.aspx

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 23-09-06 21:46

Min datter har en nymfeparakit.

Den kan sige flere forskellige ord, fløjte melodier, efterligner en masse lyde, kan lave kunster, vinke o.s.v.

Hvordan du får den tam er så lige, om det er en fugl der vil gøres tam eller ikke.

Der er himmelvid forskel på de nymfeparakitter, nogen bliver aldrig tamme, og andre behøver man ikke de store anstrengelser. Og ikke alle nymfeparakitter kan lære at tale.

Det er vigtigt at have fuglen fra den er så ung som overhovedet muligt, og at den har været i tæt kontakt med mennesker fra den blev klækket, altså det er sværere med volierefugle da de er mere vilde.

Men tid, oceaner af tid sammen med fuglen, gentagelser af det man gerne vil ha' den til at sige.
Som regel hvis de først lærer en enkelt ting, så begynder de selv at sige flere ting.

Man skal ikke fange efter fuglen inde i buret.
Ham vi har hakker ud efter fingrene og vil ikke holdes fast, men hvis man bare holder hånden stille inde i buret, hopper han selv op på den.
Og han bliver også gal hvis man stiukker fingre ind gennem tremmerne i buret

Og når han er uden for buret kommer han selv hen og så er han meget kælen og kærlig.

De knytter sig som regel mest til en person og værdiger ofte ikke andre familiemedlemmer et blik.

Da min datter fik sin parakit var han ca 6 uger, han ville slet ikke røres ved de første dage og flaksede rundt i buret når nogen forsøgte at få fat i ham, og når det lykkedes bed han så blodet flød.

Indtil nogen få dage efter, så fandt datteren ud af, at sidde lige så stille og tale til fuglen, da den så var rolig satte hun hånden ind i buret og bare sad stille.
Efter få minutter gik fuglen selv over på hånden og tilbage på pinden, så over på hånden igen o.s.v.
Da han så var fortrolig med det, kunne hun begynde at løfte hånden op og ned mens fuglen blev siddende, og efter at have prøvet det nogen gange, kunne hun uden problemer løfte fuglen ud af buret mens han blev siddende på hånden...og så var han faktisk tam.

mvh dova

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 24-09-06 01:29

Jeg holder på dovas forslag.

Da min søn fik en parakit da han var ca 12 år, sad han med sin hånd inde i buret til den fandt ud af at hånden ikke var noget farligt. Der gik vel 2-3 dage til den blev siddende på hånden. Hånden skal bare ligge helt stille på den pind som fuglen sidder mest på. Hvis fuglen ikke flyver, kan i rykke hånden en lille smule tættere på med jævne mellemrum.

Det med lydene.....fløjt lyden så tit som muligt, så aflytter den og begynder at efterabe.

Jeg vil ikke anbefale at lade en fugl flyve rundt i hjemmet når den er alene. Den kan sidde fast i noget stof eller et gardin, hvor den ikke selv kan komme fri af igen. Man bør kunne holde øje med den hele tiden.

Kommentar
Fra : names

Dato : 24-09-06 10:38

hellobal1 høre her min ven. Den bedste måde at gøre dem tamme på, et par dage eller en lille uge er: 1. Fjern alt der hedder af mad fra buret. 2. Efter 4 timer ind med maden i 10 min. og ud igen. Sådan gøre du hele dagen. Prøv nu at holde skållen i hånden mens den spiser, husk i 10 min. og ud igen og vent 4 timer. Når den begynder at spise fra skållen mens du holder den er det tegn på den rigtig vej. Og så til sidst, prøv på slutning af dagen efter 4 timers "non food", mad i hånden og ind med den i buret, vil den ikke, giv den mere tid. Så være gang du kommer med skållen til buret så ved den du er dens mad butik .
Og tro mig det virker, selv min gamle han her inde vil ikke flyve væk fra haven når jeg har ham i hånden.

Bar husk 2 ting. 4 timer uden mad og 10 min. mad.

P.S. Det med få den til at fløjte eller sige ting er slet ikke noget problem.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-09-06 12:09

Da vi havde fugl gjorde vi det at vi tog maden ud af buret og så tålmodigt sad med en hånd inde hos fuglen. med mad i hånden selvf. her sidder man stille og roligt og snakker med fuglen - og på et tidspunkt, måske ikke den dag, men så dagen efter, vil den spise af hånden. Det har altid virket hurtigt for mig....

Men husk nu at sætte maden ind igen når man er færdig. Man kan også holde noget andet i sin flade hånd - noget som den er helt vild med. For min fugl var det agurk.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-06 12:26

Citat
Og tro mig det virker, selv min gamle han her inde vil ikke flyve væk fra haven når jeg har ham i hånden

Næ, og det er der bare sådan ca 50 andre papegøje- og parakitejere der heller ikke har troet de ville...bare her i sommer....har man kunnet læse i diverse efterlysninger og fremlysninger af fugle.

Burfugle kan være nok så tamme indendøre, men man skal aldrig stole på, at de ikke flyver væk såsnart de får muligheden. De kan pludselig blive forskrækket over et eller andet....

Og ofte er en lille sprække i et åbent vindue nok til at fuglen er væk og går en sørgelig død i møde fordi de ikke kan klare sig i naturen

Og Klojs har ret, man skal ikke lade fugle fryve frit når man ikke er der.
Der er så mange ting de kan komme til skade med.

Giftige potteplanter, ledninger, de kan falde ned bag møbler, radiatorer o.l.

mvh dova

Kommentar
Fra : names

Dato : 24-09-06 16:21

Citat
Næ, og det er der bare sådan ca 50 andre papegøje- og parakitejere der heller ikke har troet de ville

ALDRIG sket hos mig i al de over 20 år jeg har avlet på dem. Det gælder bar om at gøre tingende på den rigtig måde og tid.

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 26-09-06 09:32

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : tibah

Dato : 17-06-08 16:28

Jeg ville rigtig gerne have en nymfeparakit men den tæteste dyrebutik har IKKE så mange slags fugle æv!

Kommentar
Fra : miejoey

Dato : 14-07-11 21:30

Rigtig gode råd ..

Jeg har anskaffet mig en nymfe , den er dog 1 ½ år gammel . Jeg viste ikke meget om fuglen da jeg købte den, andet end jeg jeg altid har ønsket mig en. Jeg lukkede den ud efter nogle dage og der er ikke de store problemer med at få ham ind. Men jeg er bange for at jeg fra starten har gjort ham utryg ved mig, og prøver nu at håndmade og sidde med hånden inde i buret, læææge ! men så snart jeg røre på mig hvæser han ..

Mit største ønske er at han bliver tam og at man kan nusse med ham , men er det helt umuligt ?? Er der en der har et råd til hvad man kan forsøge sig med når han nu ikke er unge ?????

Mie & en ikke så tam Joey