/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
sol måne jord drejemaskine
Fra : lham
Vist : 1698 gange
200 point
Dato : 23-09-06 16:40

22-9 så jeg i TV 2 vejret en mekanisk model af hvordan jorden og månen drejer rundt om solen når man drejer på et håndsving. Hvad hedder sådan en "maskine" og hvor kan man købe den

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-09-06 16:42

gad vide om det ikke er noget de selv har designet - mekanisk drejemaskine dækker vist ganske fint

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-09-06 16:47

BTW - kig lige her - den er endda teknologisk

http://www.cecm.sfu.ca/~scharein/astro/SolSysEx/phases/Phases.html

husker godt indslaget i forbindelse med måneformørkelsen - ikke sandt ?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-09-06 17:09

miritdk
Nej det er ikke noget de selv har designet-og det er en fysisk model og ikke et 2-dim skærmbillede jeg er ude efter ,men tak

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-09-06 17:24

http://www.tycho.dk/ har Ole Rømers udgave hængende i loftet,
de har også en butik der sælger mange spænnende ting, bla. en jordklode med planeter, og et håndsving. jeg kan dog ikke finde den på deres side.
Bor du i nærheden af kbh er stedet 100% et besøg værd !

Butikken
http://www.starshop.dk/

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-09-06 17:25

er jeg klar over - synes bare den var god aner ikke hvad sådan en dim hedder - men husker den fra flere steder hvor der blev forklaret omkring emnet - sorry

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-09-06 17:58

Jeg kunne godt lide dit link MIR [trøstesmiley]
Lidt uden for emnet.
Den Internationale Rumstation http://www.kandu.dk/tip14795.aspx

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 200 point
Dato : 23-09-06 19:08

Det hedder en tellurium.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 23-09-06 19:56

Du kan købe sådan en model i firmaer, der sælger udstyr til fysiklokaler. Fx Søren Frederiksen, Ølgod.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-09-06 07:25

Tak til hqfha og pirt 03 de klarede tilsammen problemet

mvh lham

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-09-06 08:11

Der er en sang der hedder "tak er kun et fatigt ord"

lham har 45 ulukkede spørgsmål ud af 57 og helt tilbage til 2003
Nå men vi prøvede da Miritdk. Og jeg takker for dit link.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-09-06 09:57

haha natmaden - det er da heller ikke altid nemt at finde ud af hvad dimser hedder

BTW havde vi faktisk i sin tid sådan en stående på den skole jeg gik i - jeg husker faktisk kun den blev brugt en enkelt gang

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-09-06 10:04

Nå gik den så let i stykker !
Ak ja os børn af den årgang

10-4

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-09-06 10:07

næ du - jeg tror bare ikke den blev brugt ret meget i det hele taget.

Til gengæld gik filmfremviseren uafbrudt i stykker (aaaaaaaaaner altså ikke hvorfor )

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 24-09-06 14:07

Tak for svaret qfha.