/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Oliemaling og terpentin
Fra : vixen
Vist : 5969 gange
200 point
Dato : 17-09-06 12:52

Jeg diskuterede dette med min venninde for nogle dage siden. Hun satte "bare" sine pensler i terpentin hver gang hun ikke brugte dem. Jeg plejer at rense dem i terpentin og vaske dem med sæbe.
Hviklen metode er bedst? Det er jo lidt lettere "bare" at sætte dem i terpentin end at rense og vaske hver gang man har brugt sine pensler, så hvis metoderne er lige gode har jeg da tænkt mig at gå over til min vennindes metode!!!!

Også er lugtfri terpentin lige så godt som alm terpentin til at rense oliefarver af med??
På forhånd tak
Vixen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 13:44

Hvis du bruger dine pensler jævnligt er der ingen grund til at vaske dem.....

Hvis du kun bruger dem et par gange om året er det da en udmærket ide at rengøre dem fuldstændig.

Så det kommer helt an på hvor tit du bruger dem.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-09-06 13:51

Hvor ofte bruger du dine pensler?

Men en miljøvenlig måde at rense sine pensler på er at bruge brun sæbe

Citat
3. Rens pensler, der har været brugt til oliemaling, med brun sæbe i stedet for terpentin. Penslen er ren efter et par dage med brun sæbe under plast.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-09-06 13:52
Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-09-06 14:07

Du kan også læse dette tip http://cando.dk/Tip10818.aspx

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 17-09-06 14:21

Tak for svar.
Jeg bruger mine pensler ca hver anden dag!
Vixen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 14:28

Så er der ingen grund til at rense dem mere end at sætte dem i terpentin

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 200 point
Dato : 17-09-06 17:51

Så vil det være en god ide at have flere glas med lugtfri petrolium. et til beskidte pensler, og et til næsten rene pensler. Lugtfri petrolium, fordi den ikke udtører farven så meget som alm. mineralsk terpentin, og fransk terpentin lugter, så den ikke er til at holde ud. Lugtfri terpentin er nok bedre end alm terpentin. Selv om der går 14 dage, kan du bare lade penslerne stå i petrolium. er der nogle få farvegrupper du bruger meget, så hav et glas til dem. er en pensel ved at være meget beskidr, så rens den i cellulosefortynder, og lad den tørre. Når der er ved at være bundfald i den til næsten rene pensler, er et tid at hælde det beskidte petrolium fra bundfaldet. brug gamle aviser ved rengøring af penslerne, og smid dem i til forbrændingen.

Godkendelse af svar
Fra : vixen

Dato : 18-09-06 10:27

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-09-06 13:31

Det kan være en god ide, en gang imellem at hælde den beskidte petrolium over på et rent glas, og hvor du efter glasset har stået stille længe, så at hælde den væske der ikke indeholder bundfald over. Resten slemmes op og ryger gennem et kaffefilter. På den måde kan du bruge den ikke rene peteolium til at rense de beskidte pensler i mange måneder. en del forsvinder ved rengøring af pensler på gamle aviser. det supleres af den petrolium der benyttes til sidste rengøring af penslerne, som i princippet er en helt ren lugtfri petrolium.Lad penslerne tørre efter rengøringen.

Synes du ikke penslerne ikke er rigtigt rene, kan du afslutte i Cellulosefortynder. Husk låg på når det ikke bruges, og udluftning i forbindelse med brug. Hvis du føler den mindste optræk til svimmelhed eller hovedpine, så drik mælk; meget gerne sødmælk!