/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Dreamweaver / Spørgsmål
10  basil28 320
Ændret opløsning=Layer flytter
Fra : Jaffe123
Vist : 603 gange
130 point
Dato : 14-09-06 16:37

Er det ikke muligt at placere layers midt på siden så de stadig ligger korrekt i forhold til resten af siden, selvom den ses med en anden skærmopløsning end den er lavet med? Når jeg har lagt dem der og prøver med en anden opløsning ligger de oven i den anden tekst. Det ser ud som om de placerer sig i forhold til venstre side af skærmen, hvor resten placerer sig i forhold til midten.
Jaffe

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-09-06 21:15

Kan du ikke uddybe dit spørgsm¨ål lidt mere.
Jeg forstår det ikke.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-09-06 23:03

Jeg kunne forestille mig at løsningen på dit problem kunne være at lægge dine layers ind i en tabel.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 16-09-06 08:54

Er det noget med at lave en tabel på 1x1 og så lægge layers derind? Kan man så fastlåse tabellen til midten af siden?
Jaffe

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 16-09-06 10:21

kan du ikke lægge koden, det gør det lidt lettere

//anne

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 16-09-06 18:22

Det forstår jeg ikke Anne. Hvad mener du? Hvad gør i selv?
Jaffe

Kommentar
Fra : Pivili

Dato : 23-09-06 17:31

En layer kan ikke ligges ind i en tabel, da det er en overliggende ting.
det nærmeste du kan komme med at din layer ligger sig der hvor du gerne vil have den er ved at du laver din plasering om fra pixel (px) til procent (%)
din layers plasering er sat fra venstre side og fra toppen.

du finder nok noget i denne stil et sted i din html

#Layer1 {
   position:absolute;
   width:200px;
   height:115px;
   z-index:1;
   left: 230px; ret denne til % husk også at rette tallet
   top: 33px; ret også denne til % hvis du ikke vil have den fast defineret

håber det er svar nok

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 130 point
Dato : 24-09-06 09:39

Pivilis løsning vil give dig det ønskede resultat.

Den vil placere dine layers samme sted på skærmen i alle opløsninger, men resten af indholdet vil stadig flytte sig i forhold til dine layers. Derfor vil dine layers stadig se ud som om de er placeret et 'andet' sted i forhold til resten af sidens indhold i forskellige opløsninger. Med mindre at dette indholds placering også er angivet i %.

Både px, % og em er 'faste' mål i CSS. Holder du dig til én og kun én af disse typer vil indholdet overordnet være konsistent og placeret ens i forhold til hinanden, men siden som sådan vil præsentere sig forskelligt.

Det er altså HELE sidens layout du skal tænke på, hvis du vil have at indholdet skal 'stå' samme sted i alle opløsninger.

Derudover er <layer> ... </layer> markøren ikke standard (X-)HTML, hvis det er denne du benytter? Denne markør findes hverken i HTML 4.01 strict DTD eller XHTML 1.0. For at lave et 'layer' skal du bruge CSS egenskabem z-index:

http://www.w3schools.com/css/pr_pos_z-index.asp

eks.1 : http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_zindex2
eks.2 : http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_zindex1

Ønsker du sider som ser ens ud i alle opløsninger bevæger du dig ud i avancerede layouts som de lærde stadig higer efter at finde en fornuftig løsning på

En af de modeller der kan bruges til at 'simulere' dette er Gelé ..eller Gummi layoutet:

http://webdesign101.dk/csslayout/jello.php

Du kan dog også vælge at 'floate' indholdet:

http://webdesign101.dk/csslayout/float_layout.php

Du finder meget mere om layouts, browserhacks mm. hos: http://www.positioniseverything.net/

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Jaffe123

Dato : 24-09-06 10:30

Tak for svaret molokyle (og pivilis)
Jeg prøver at se om jeg kan få det til at fungere.
Jaffe