/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Erfaring som avisbud i Kbh?
Fra : Zigarlos
Vist : 4794 gange
100 point
Dato : 14-09-06 12:40

Jeg går og overvejer at droppe mit nuværende job for at blive avisbud, for at kunne få mere tid med mine børn i dagtimerne og måske deltage i nogle kurser for at få mig en uddannelse.

Spørgsmålet er bare: hvad kan man tjene? Jeg har været inde på en distributørs hjemmeside(www. komdis.eu) og her står at man kan tjene fra 500 - 30.000 om måneden. Jeg går ud fra at de 30.000 er skrevet for at friste/lokke nye bude, men hvad er realistisk?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-09-06 13:17

http://avisbud.jp.dk/files/pdf/overenskomst_2004-2207.pdf#search=%22overenskomst%20avisbud%22

Ovenstående link er til overenskomsten mellem 3F og DDFF, så kan du se deres regler - gælder selvfølgelig kun hvis virksomheden aflønner efter overenskomst.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 14-09-06 17:30

Hej
Det kommer an på hvor mange ruter du kan klare pr. dag.
Der var en artikel for et par år siden om en der lever af det.
Jeg kan ikke huske hvor mange ruter det var, men han sled en knallert op hvert år og tjente fuld løn.

Kommentar
Fra : Zigarlos

Dato : 15-09-06 00:18

Tak for svarene til både ampere og Tikker.

Men jeg var mere på jagt efter én der har erfaring med jobbet - som overskriften siger - for at høre hvad man reelt kan tjene. Tallene fra 3F er mere vejledende end oplysende, og oplyser kun om en gennemsnitlig minimumstimeløn på kr. 101,60. Med en arbejdsuge på 37 timer bliver det svært at opnå noget der svarer til en løn man kan leve af. Distributøren nævner noget med diverse tillæg, men ikke noget om satserne.
Så derfor kunne jeg som nævnt godt tænke mig at høre fra én der har arbejdet som avisbud for at høre hvad hans eller hendes erfaringer er.
Jeg har også hørt om folk der lever ganske godt af at være fuldtidsavisbud, men så må deres leveomkostninger enten være lave eller også må der være mere i lønnen end det man kan finde i overenskomsten.

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 100 point
Dato : 15-09-06 06:27

Du har ret, det er ikke så nemt som det umiddelbart lyder ved at læse fra Komdis.
Jeg kender til en andet område BSDistribution der dækker Frederiksberg C, Amager og København K.
Der er nogle faste tillæg, som nattillæg søn og helligdage tillæg, genetillæg(cykel, smuds m.m) som med timelønnen får en op på cirka 125-kr. Derudover er der tillæg for særomdelinger dvs overarbejde, hvis en af aviserne ikke kunne blive færdig til tiden så skal de andre ud som normalt og den avis, der er særomdeling på skal gåes bagefter hvis den da er kommet ellers skal der ventes, der gives ventepenge og særomdeling er 50-70% af distriktes pris afhængig af om antallet af særomdelingsaviserne er over eller under 50% af det samlede antal aviser.
I gamle dage var der 4 slags aviser nu er der mange flere plus diverse magasiner ialt circa 25 publikationer.
Du er forpligtiet til at tage særomdelinger,- og magasiner.
Det er svært at være avisbud i starten fordi du kun kan få de dårlige distrikter ingen andre gider gå, og det kan gå med et eller to per nat, men som fuldtids med mindst tre eller flere er det for hårdt for de fleste ikke mindst når man er ny, alene det at skulle vende sig til at arbejde om natten.
Arbejdet er akkord, defor kan en person med medium til lette distrikter sikkert nå mere og tjene 25.000, efter skat, kun en ud af 100 tjener 30.000, efter skat på fast basis. Distrikterne er opmålt og der er taget hensyn til om det er villa eller by med trappeopgange eller postkasser eller elevator om der skal bruges meget tid på at låse døre op ,hvor langt du skal køre for at nå ud til distiktet. . Alt dette gør et udslag i de enkelte distrikters minutantal som er fastfrosset i en gennemsnitlig uge og har dannet basis for overenskomstens. Der er til er der til- og afgang efter fastfrysningen som der gives afhængig af distributør et vist beløb(øre) for+/-.
Dette var betalingaviserne, med gratisaviser, regnes lønnen ud efter samme paragraf(4§) men med et styktillægoveni også afhængig af distibutør.
At lønnen kan komme deropaf skyldes også at der er en 6dages arbejdsuge for de faste, hos Komdis er man så vidt jeg ved tvangsindlagt til også at tage søndagsarbejde overenskomst sikre ret til een ugentligfridag . her vil nogle virksomheder gerne bestemme, hvor andre tager mere hensyn og samarbejder med den enkeltes ønske. Hos Bsd kan man også vælge at arbejde fre-lør-søn eller ma-tors,eller kun søndag, hvis man fx har skole, børn eller andet at tage hensyn til, men det er også eet af de få steder der tillader det. Komdis gør ikke.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 15-09-06 06:33

Tempoet er sat til gang 100, som er en 40 årig dame der går distriktet, det er det samme som postvæsnet måler efter. Kan du være hurtigere kan du tjene mere end den oplyste timeløn.

Godkendelse af svar
Fra : Zigarlos

Dato : 19-09-06 01:21

Tak for svaret mulberry.

Det gav mig et lidt større indblik i det hele. Jeg forventer nu heller ikke at kunne tjene 30.000. Tror som nævnt mere på at det er et tal Komdis har sat ind for at få jobbet til at lyde mere attraktivt end det måske er.

Kommentar
Fra : kaminski

Dato : 02-10-06 23:50

På Hjemmesiden www.avisbude.dk kan du finde overenskomster for avisbude i hovedstaden, Jen kan ike anbefale at arbejde for KOMDIS eller JC Disreibution. Men hvis du ønsker at starte som avisbud så prøv BS Distribution eller Kuhl Distribution