/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
skudår
Fra : anton72
Vist : 892 gange
50 point
Dato : 10-09-06 11:42

hvornår er det kvinden må fri til manden i et skudår, mener selv det er d.21-02 eller d.24-02.
min kæreste og jeg er ikke helt enige da hun siger det er d.29-02

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-09-06 11:44

Er det det rigtige spørgsmål nu?

Svaret er 24. februar, altså på skuddagen

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 10-09-06 11:44

Selvom det oftest er mandens lod at skulle fri, findes der dog én dag hvert fjerde år, hvor kvinden har lov til at fri, og det er på skuddagen den 24. februar. Han kan dog sige nej, men det indebærer, at han skal give en gave. Den traditionelle gave er 12 par handsker, 12 par silkestrømper eller en fin kjole. Traditionen menes at have sine rødder tilbage i 1200-tallet, hvor Margaret af Skotland lod befolkningen vide, at:

"?i de saakaldte Skudaar skal hver Pige af baade høj og lav Byrd have Frihed til at bejle til den Mand, som hun vil, og hvis han nægter at tage hende til sin retmæssige Hustru, skal han bøde den Sum af en Dundis eller mindre, som hans Ejendom monne være; dog undtagen han kan bevise, at han er trolovet med en anden Kvinde, for da skal han være fri?" "

fra dette link http://www.voresborn.dk/siab.jsp?o_id=4038&d_id=106760

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-09-06 12:02

Så næste gang kvinden kan fri er den 24.02.08 hvis hun ønsker alle de handsker, silkestrømper eller en fin kjole

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-09-06 12:09

Men hun ønsker sikkert at kæresten siger ja, han vil måske være mere værd end handskerne.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 10-09-06 23:12

godt at det ikke er mig....men det er en fin tradition.......
er der mon egentlig nogen der overhovedet gør det..altså frier til manden..?
det kunne da være interessant at høre fra nogen der er blevet friet til eller er blevet behandsket....
jeg får dog fine kjoler, handsker og silkestrømper uden at fri til min kæreste....jeg har sørme fået mange.....
og vi skal altså ikke giftes aldrig nogensinde....
datoen er korrekt.....den 24 februar....på skuddagen.
held og lykke
ciao miss.j

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 10-09-06 23:13

godt at det ikke er mig....men det er en fin tradition.......
er der mon egentlig nogen der overhovedet gør det..altså frier til manden..?
det kunne da være interessant at høre fra nogen der er blevet friet til eller er blevet behandsket....
jeg får dog fine kjoler, handsker og silkestrømper uden at fri til min kæreste....jeg har sørme fået mange.....
og vi skal altså ikke giftes, aldrig nogensinde....
datoen er korrekt.....den 24 februar....på skuddagen.
held og lykke
ciao miss.j

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 10-09-06 23:13

godt at det ikke er mig....men det er en fin tradition.......
er der mon egentlig nogen der overhovedet gør det..altså frier til manden..?
det kunne da være interessant at høre fra nogen der er blevet friet til eller er blevet behandsket....
jeg får dog fine kjoler, handsker og silkestrømper uden at fri til min kæreste....jeg har sørme fået mange.....
og vi skal altså ikke giftes, aldrig nogensinde....
datoen er korrekt.....den 24 februar....på skuddagen.
held og lykke
ciao miss.j

Godkendelse af svar
Fra : anton72

Dato : 12-09-06 09:57

Tak for svaret Nordsted1.