/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kat: Øjne der løber i vand?
Fra : acilia
Vist : 11141 gange
100 point
Dato : 07-09-06 23:13

Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af min venindes gamle hankat som skulle herud på landet og nyde sit otium.
Han befinder sig faktisk udelukkende i skoven og kommer kun lige ind sent om aftenen.
Hans øjne ser meget røde og løbende ud. Jeg har været hos dyrlægen hvor jeg fik noget antibiotika og det hjalp da det var helt galt (der var betændelse i også).
Nu er der imidlertid ingen betændelse men det ser bare lidt irriteret ud.
Tror I det hjælper med at bade det i kamillete sådan en 2-3 gange om dagen?
Eller skal jeg punge 650 kr ud for et (5 minutters) dyrlægebesøg igen?
Nogle gode råd - kan sådan noget gå væk af sig selv?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 07-09-06 23:26

Du må ikke bruge kamillete, for det kan forværre det.
Der er stoffer i kamillete der kan medføre allergi og høfeber og samtidig irritere slimhinderne i øjnene.

Men hvis det er noget betændelse/øjenkatar, kan du bade dens øjne med en saltvandsopløsning (kan købes på apoteket).

Hvis det er øjenbetændelse forsvinder det ikke bare af sig selv, men der er jo også andre muligheder, f.eks. allergi og overfølsomhed.

mvh dova

Kommentar
Fra : dior

Dato : 07-09-06 23:46

Hej Acilla.
Jeg har 5 katte,hvoraf de 4 er persere,og deres øjne løber altid i vand,pga. små flade næser.Jeg fik det råd af min dyrlæge,at det var rigtig godt at bade øjnene i camillete.Så jeg gør det,at jeg tager en vatrondel,og gør fugtig med lunken camillete.
Jeg syntes du skal prøve det et par dage endnu,og hvis det så ikke har hjulpet,er det nok en god idé at kontakte din dyrlæge igen.
Held og lykke med det
Hej fra dior.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 07-09-06 23:53

Her giver jeg Dova helt ret! Du må helst ikke bruge kamille til dens eller nogens øjne, da der altid vil komme en smule grums med, når du laver teen, og ved det, kan du risikere at gøre det hele meget værre... Sidst jeg havde killinger, fik nogle af dem også betændelse i øjnene, og der fik jeg at vide, at jeg bare skulle skylle deres øjne med lunktent vand.
Tror forresten også du må se at få dig en anden dyrlæge, hvis han er så dyr som du siger. Jeg giver ikke nær så meget, når mine skal afsted, og så er det ikke en gang sort. Hvis jeg var dig, så ville jeg ringe til nogle forskellige i dit område og spørge om priser. Det er der ikke noget flovt i, og så kan det godt betale sig. Især, hvis du har fået dig en gammel kat. Det er jo somregl i de sidste år af deres levetid, hvor de er dyrest i dyrlægeregninger... Jeg har selv sparet mange tusinde kroner efterhånden ved at høre de forskellige ad. Men prøv med vandet, og hvis der ikke sker nogen bedring ret hurtigt, så må du afsted med ham igen, for det er da også synd for ham, hvis det generer ham, med de røde øjne...

Held og lykke med ham, og selvfølgelig tillykke også

V. H.

Carina

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 08-09-06 00:03

Hejsa

Et lille råd..... Jeg er hundeejer med 2 hunde. Når de om vinteren får øjenbetændelse (hvilket de jo desværre gør) snyder jeg lidt for at spare penge.

Hvis jeg ringer til min egen læge og beder om øjendråber (fordi JEG har er øjenbetændelse....) udskriver han en recept. Derved sparer jeg dyrlægebesøget og regningen. Men men, du skal jo være helt sikker på at det bare er almindelig øjenbetændelse.

I dit tilfælde ville jeg gå på apoteket og købe noget øjenbadevand i stedet for kamillethe. Produktet er ikke så dyrt, til gengæld ved du er det ikke er skadeligt. Måske det kan hjælpe din kat.

Pøj pøj med det. Husk at kontakte dyrlægen hvis ikke det bliver bedre....!

Kommentar
Fra : dior

Dato : 08-09-06 00:07

Ps.En lille tilføjelse:For at der ikke skal komme grums i vandet,er det en god idé at bruge breve.Men det siger jo næsten sig selv.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-09-06 01:51

Menneskeøjne, hundeøjne og katteøjne er ret forskelligt konstrueret. Det der er godt for den ene er ikke nødvendigvis godt for den anden art.

Hvis øjnene skal bades mon så ikke en kogt og afkølet fysiologisk saltvandsopløsning er bedst. Man bruger 9 g salt til 1 liter vand.
Kan købes på apoteket, hvis man ikke magter at lave den selv. Husk at den ikke må gemmes for længe.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 08-09-06 07:56

Når jeg skriver rådet om camillete,er det fordi jeg selv fik rådet af min dygtige dyrlæge.Stedet her,er jo netop for folk der ønsker hjælp,eller gode råd,og det er jo en dejlig ting,syntes jegSå er det jo op til den enkelte,om vedkommende vil bruge hjælpen/rådet.Jeg ville aldrig komme med et råd,med mindre jeg er helt sikker på at det ikke skader.Og når en dyrlæge siger at camillete er godt,så tror jeg på ham.Han véd jo en del om den slags.
Jeg må løbe for nu.Min lille dronning Bella har blærebetændelse,så jeg skal af sted til dyrlægen.Hun har fået medicin 10 dage nu,så jeg skal op med en tisseprøve.Det værste ved det er at hun skal have specielkost de næste 3 uger,og hun kan ikke lide det,så hun spiser ikke ret meget.Hun skal nok have nogle piller for at sætte appetitten i vejret.Kan i have det godt allesammen,og rigtig god weekend
Hilsen fra dior.

Kommentar
Fra : BaileyPige

Dato : 08-09-06 10:33

jeg har altid brugt kamillethe når kattene har haft øjenbetændelse og det har altid hjulpet, jeg synes du skal prøve det og hvis det ikke hjælper ville jeg gå til dyrlægen, og som cjaab skriver synes jeg du skal ringe og høre hvad dyrlægerne tar for det, for det lyder helt hen i vejret at du skal give så meget, da jeg første gang havde min kat til dyrlæge og tjekkes gav jeg ikke engang 800 kr. og der fik han både pencilin, ormekur, medicin for øremider og sprøjtet for lus (han var staldkat, så han fejlede næsten det hele hehe) derfor synes jeg det er ret dyrt bare for et tjeck af din kat.

mvh baileypigen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-09-06 11:46

Jeg tror faktisk, at det er er godt i kamilletheen er det lunkne kogte vand. Så måske, det er en ide bare at koge noget vand og rense øjnene i det en gang i mellem.
Saltvandsopløsning fra apoteket er altid en god ide - og det kan jo også bruges til at rense småskrammer, hvis man ikke lige har klorhexidin i huset. (Som selvfølgelig ikke må bruges i øjnene!! )

Angående menneske-øjendråber til dyr... Det var ca. det dårligeste råd, der kunne gives. En øjenbetændelse hos dyr kan være symptom på langt værre ting end hos et menneske. Det kan være en rift i hornhinden, klamydia eller anden luftvejsinfektion, det kan være hår, der vender indad, det kan være allergi og sikkert en bunke andet.
Øjendråber er ikke bare øjendråber. Nogle indeholder binyrebarkhormon, nogen indeholder antibiotika, andre er stort set bare saltvand. Og de skal altså bruges i rette mængde til rette tid.
I mine øjne er det dybt uansvarligt ikke at kontakte en dyrlæge i forbindelse med medicinering af dyr.
(I øvrigt synes jeg også, det er uansvarligt af menneskelægen, at han/hun udskriver medicin uden at skæve til årsagen)

Vaxen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-09-06 12:09

prøv med varmt vand, ikke for varmt, men stadig kogt, eller saltvands skylning fra apoteket. Hjælper det ikke så søg dyrlæge igen.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 08-09-06 13:29

Som Dior skriver, vil jeg heller aldrig anbefale noget, som jeg ikke er sikker på!

Sidst jeg fik ordineret medicin for øjenbetændelse til mig hund fra dyrlægen var NØJAGTIG det samme som jeg allerede havde til mig selv! Meget medicin deler vi faktisk med dyrene og omvendt. Børneorm fx. fjernes med samme ormekur som nogle dyrlæger udskriver til vores dyr!

Spørg din dyrlæge, han vil helt sikkert give dig ret!

Til Vaxen= Jeg tror næppe at du i håndkøb kan købe øjenbadevand der indeholder binyrebarkhormoner, antibiotika m.m. Derfor synes jeg din kommentar er meget upassende!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-06 13:45

Citat
Og når en dyrlæge siger at camillete er godt,så tror jeg på ham.Han véd jo en del om den slags.

Eller også har han ikke hørt de seneste anbefalinger......som slet ikke er nye, men nogen år gamle:

Man anbefaler ikke længere, men fraråder, at bruge kamillete til at skylle øjne med, både hos dyr og mennesker Netop fordi man har fundet ud af, at stoffer i kamilleteen kan irritere slimhinderne i øjnene og gøre "ondt værre".

mvh dova

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 08-09-06 13:54

hvis en dyrlæge tager 650 kr. for 5 min så er det da dælme en dyr læge.....
min dyrlæge bruger en masse tid når jeg er hos hende og det betaler jeg da ikke så meget for...og det er oven i købet både helbredstjæk og vaccinationer.....
så mon ikke du skulle skifte dyrlæge.....
miau fra missens mor miss.j.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-06 13:54

Citat
Et almindeligt husråd er behandling med kamillete, men det er ingen særlig god behandling. Opløs i stedet 1 teskefuld salt i et glas vand og rens øjet med det

http://www.netdoktor.dk/vagtlaegen/fakta/oejenbetaendelse.htm

Citat
Til gengæld tyder undersøgelser på at de bakterier der findes i kamillete kan have en uheldig effekt på øjets egen bakterieflora og i værste fald forværre tilstanden

http://www.barneguiden.dk/default.asp?thdid=1269&bid=676

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-09-06 22:08

Citat
Til Vaxen= Jeg tror næppe at du i håndkøb kan købe øjenbadevand der indeholder binyrebarkhormoner, antibiotika m.m. Derfor synes jeg din kommentar er meget upassende!

MissXX - jeg taler bestemt ikke om øjenbadevand, men din anbefaling om, at ringe til en menneskelæge og få udskrevet medicin til dit dyr. Det synes jeg er meget uansvarligt. Du skriver det faktisk selv - man skal være sikker på, det er almindelig øjenbetændelse. Hvad det så end er, du mener det er for en type - for alle former er forholdsvis typiske og det kan ligeså godt være den ene, som den anden....

Vaxen

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 09-09-06 00:49

som jeg engang tidligere har nævnt i et indlæg om syge dyr......
folk der ikke vil ofre eller bruge tid på at gå til en dyrlæge med sit dyr, som man har taget sit ansvar for, de skulle ikke ha' lov til at eje et dyr...
det er en forpligtelse at rette henvendelse til en dertil uddanet person, der ved noget om det de er uddannet til.....hvad skal vi ellers med dem....
dyrene kan jo ikke finde derhen alene eller fortælle hvor det gør ondt...
se så at komme afsted....din kat kan risikere at blive blind hvis ikke den bliver behandlet korrekt...det kan mennesker også...øjenbetændelsegør forbandet ondt....har haft det selv så mange gange at jeg ikke ønsker det for andre.....og hver eneste gang sætter det et lille spor i øjet og kan nedsætte ens syn...også på dyrene...øjet er så smadder følsomt et område og vi skal orientere os derefter.....
medhensyn til din dyre dyrlæge....find en anden...han/hun tager overpris for sin udførsel.....
miauuuuuuuuu...fra missers mor...miss.j.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 09-09-06 08:59

Vaxen = Nu er det jo ikke noget hvilket som helst medicin, men salve til øjenbetændelse vi taler om. Jeg tror bare at vi snakker forbi hinanden.... Måske jeg har udtryk mig forkert....

Jeg vil aldrig selv behandle mit dyr uden først at talt med en dyrlæge. Hvis der nu engang er konstanteret øjenbetændelse, hvorså så ikke spare receptgebyr mv.? Og benytte sig af de muligheder der nu engang er? Jeg vil give dig ret i at det er uansvarligt af min læge at ordinere medicin uden at have set mig, men det gør han nu engang. Så det benytter jeg mig af, dog skal det siges at det KUN er ved øjensalve at jeg har gjort det.

Derfor vil jeg selvfølgelig også give miss.j ret. Har man valgt at få et dyr har man også forpligtet sig til at betale de udgifter der skulle komme....!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-09-06 10:10

MissXX, problemer er, at hos os mennesker er en øjenbetændelse oftest fredelig og harmløs, med mindre man ved, at man har en rift i hornhinden.
Hos et dyr kan det - og er det ofte - være et symptom på andre ting. Derfor skal det undersøges af den dyrlæge. Hvordan der skal behandles er selvfølgelig afhængig af diagnosen. Salve med binyrebarkhormon, hvis der er allergi, salve med penicillin, hvis der er bakterier involveret, den rette antibiotiske behandling, hvis øjenbetændelsen kommer af klamydia eller anden luftvejsinfektion - osv.

Hos dyr er en øjenbetændelse ikke bare en øjenbetændelse. Derfor bliver man nødt til at være sikker. I dette tilfælde er der allerede blevet behandlet med øjensalve af en slags, og det virkede ikke optimalt. Ergo må der noget andet til. For mig lyder det meget sandsynligt, at katten enten har hornhinderift, hår, der vokser den gale vej eller allergi. Men det er dyrlægen, der skal stille den diagnose.
Indtil da, ville jeg vælge at bade kattens øjne i lunkent kogt vand 2-3 gange om dagen.

Vaxen

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 09-09-06 11:21

Jeg skriver jo også at hun skal være HELT sikker på at det er almindelig øjenbetændelse......

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-09-06 13:59

Hvordan kan man se, at det er "almindelig øjenbetændelse"?

Hvad er "almindelige øjenbetændelse" og hvad kommer det af? Med hvad skal det behandles og hvorfor? Hvilken dosis af det valgte præparat skal bruges?

Det er ting, man som minimum bør vide inden man behandler sit dyr uden at en dyrlæge er involveret.

Vaxen

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 09-09-06 15:08

Uha, uha, der er gang i den!
Jeg tror vidst vi alle kan blive enige om, at man ikke skal begynde på at eksperimentere med medicin selv. Så med mindre læge/dyrlæge har sagt go' for det, så lad være...

Må også på det stærkeste give Dova ret i, at man absolut ikke skal begynde at putte kamillethe i øjnene på nogen. Ifølge alle mine bøger om naturmedicin (af nyere dato), må kamille kun bruges udvortes mod eksem, kløe og som kompres mod krampagtige smerter. Der står endda med stort, at det ikke må bruges på og i øjne. Ellers må man drikke så meget af det som man vil, da det beroliger ved uro i kroppen, bruges mod søvnløshed, beroliger fordøjelsessystemet. Nervøs mave, luft i maven, koliksmerter og betændelse i fordøjelseskanalen. Feber kan det endda sænke! Så det er ganske gavnligt for afsindigt mange ting, men bare ikke lige her... Så brug det flittigt, hvis du fejler noget af alle disse ting (selvfølgelig i mildere grad, man skal altid søge læge hvis det er mere alvorligt!), og ellers drik det for din fornøjelses skyld, for det smager jo fantastisk!

Go' weekend her fra!!!

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 16-09-06 11:47

Tak for godt råd - jeg anede ikke det med kamilleteen og blev helt forskrækket - godt at jeg ikke nåede at gøre det ret meget!

Olivers øjne er næsten helt fri for betændelse nu - jeg brugte ganske almindeligt kogt vand..