/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Blanding af akvarel og acryl
Fra : m13ark
Vist : 1440 gange
100 point
Dato : 04-09-06 09:03

Jeg har brugt en del, at mixe akvarelfarve og acryl-maling, og efter min mening, med stort held. Er der nogen der har erfaring med holdbarheden, når man blander?? Jeg har ikke blandet farverne sammen på en palet, men korrigeret acrylen med akvarel, og omvendt. Jeg har kun brugt tubeakvarelfarve.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 04-09-06 10:39

Når jeg maler akvareller, bruger jeg kun fortyndet akrylmaling. Det ser fuldstændigt ud som akvarel, men har har akrylens "fortrydelsesret", og man kan overmale med hvid farve. Jeg har haft nogle hængende et årstid på en væg, der rammes af sollys en del af eftermiddagen, og de har tilsyneladende ikke mistet farve.
Jeg mener, at akvareller har en tendens til at falme, og de kan i hvert fald ikke tørres over med en fugtig klud, når de bliver støvede. Det kan "akryl-akvareller".

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 50 point
Dato : 04-09-06 10:58

Jeg bruger tit at tegne med rigtig tegnetusch på akryl, men det er forbudt at bruge mikroklude til at tørre fluelort af med, da det er for hårdt ved tuschen. Du skal passe på farveægtheden ved visse farver. Bl.a. kraprød er ikke så lysægte.

Godkendelse af svar
Fra : m13ark

Dato : 17-01-07 19:09

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 17-01-07 22:02

akryl er det du efter min mening kan bruge til flest ting, uden at ødelægge noget. Du skal ikke have specielle underlag for at kunne male. Jeg malede for ca 10 år siden på et hus, og holder utroligt godt endnu; og de samme farver har jeg malet med på lærred med træstumper , sytråd og PU-lim på, og spartlet tyndt på papir med, og er stadigt fuldt intakt.

havde jeg brugt andre ting til så forskellige ting var det gået galt, og olie krakelerer nemt. Nogle af mine farver er blevet ubrugelige i tuben, men malet er malet, og så holder det. jeg har aldrig oplevet at akryl har krakeleret, uden det har været med vilje. Her har der været gummi arabicum (bindemidlet i akvarelfarver) eller tapetklister til stede.

Den største ulempe ved akryl er, at glemmer du en pensel i luft er penslen stort set tabt.

God fornøjelse

vil du vide mere, så mail til mig
a.c@rosmon.dk