/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Power Mac G4 startproblemer
Fra : troekfejl
Vist : 746 gange
40 point
Dato : 20-08-06 15:32

Hejsa

Min Power Mac G4 Mirror opfører sig underligt.
Når maskinen skal starte, lyser powerknappen + 3 blink hver 5 sekund.
Maskinen starter, blæser starter, harddisk lyder som om den starter.....skærmen starter ikke og tastaturet virker heller ikke.

Jeg har prøvet at reset PMU´en, chekke batteriet....samt tage det ud og vente 10 min. inden jeg sætter det tilbage. Batteriet fejler ligeledes heller ikke noget, der er stadig 3,6 volt på den.

Kan nogen hjælpe? alle forslag tages imod med kyshånd.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 23-08-06 16:09

Jeg fandt nedenstående på Apples support site, beskrivelsen referere godt nok til en G4 Cube men mon ikke det er nogenlunde det samme på din model:

Power Mac G4 Cube: Troubleshooting: Power-On Light Self Test
...
Two Flashes: No memory is installed or detected.
Three Flashes: Incompatible memory types are installed (for example both SDRAM and EDO installed).
Four Flashes: No memory banks passed memory testing.

Så noget tyder altså på at den er gal med RAMen på din maskine. Det fremgår i øvrigt af den samme side at når denne indikation optræder afgiver maskinen ikke den sædvanlige startlyd. Det bemærkes også at et blink i denne forbindelse har en varighed på 250ms.

Jeg håber dette kan hjælpe dig videre.

Kommentar
Fra : carsten04

Dato : 02-09-06 12:21

Har du prøvet at Resetting PRAM and NVRAM

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

måske det kunne hjælpe

M.v.h.

Carsten

Kommentar
Fra : troekfejl

Dato : 02-09-06 22:40

Hej Carsten.

Tusinde tak for rådet, men desværre, som jeg også skrev til at starte med, virker mit tastatur heller ikke...tror ikke mac´en loader tastaturet. Musen virker dog. Har set en der har 100% samme problem på apple´s side, men han fandt heller aldrig ud af det....Meget mærkeligt :(

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 03-09-06 17:14

Har du mere end een RAM chip monteret i din maskine ? Hvis ja, så forsøg at starte med kun den ene monteret. De tre blink fra tænd-knappen skulle indikere at der er monteret indbyrdes indkompatible RAM chips (f.eks. en blanding af EDO og SDRAM chips). En yderligere indikator for denne type fejl er fraværet af den sædvanlige start lyd. Hører du eller hører du ikke den sædvanlige start lyd når du tænder maskinen? Er din skærm helt sort eller bliver den grå når du tænder computeren? Har du nogen indikation fra tastaturet (caps-lock skal lyse kortvarigt kort efter du tænder maskinen.) Har du forsøgt at starte fra en anden disk, evt. OS X installationsdisken? Har du forsøgt at starte i "safe mode".

Kommentar
Fra : troekfejl

Dato : 04-09-06 23:32

Hej Ulrik

Tusinde tak for dit indlæg...dejligt med din hjælp. Ang. Ram, så sidder der ikke noget ram i en af mine 4 frie rampladser. Jeg tror jeg prøver at købe mig noget ram og sætte i. Hvis det standard ram der sidder et sted i computeren er kaput, må det nye ram jo kunne hjælpe...måske. Tastaturet er helt dødt, og selv om dvd/cd-drevet snurrer, sker der ikke noget når jeg kommer en systemdisc i maskinen. Jeg har desværre ikke andre harddiscs at starte fra, så jeg må lige prøve de andre ting først.

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 40 point
Dato : 05-09-06 16:08

Jeg tror vi er ved at nærme os problemts kærne, når du skriver at "der ikke sidder noget ram i". Det lyder lidt som om der overhovedet ikke sidder noget ram i nogen af de fire rampladser i maskinen. At alle fire pladser altså er tomme. Og det går ikke. Der skal sidde noget ram i mindst en af de fire pladser på din G4. Ellers har maskinen jo slet ingen ram og det skal den altså bruge før den overhovedet kan starte. Der sidder ikke nogen anden "standard ram et sted i computeren". Der er de fire pladser og intet andet! Det vil nok være en rigtig god ide at anskaffe en klods eller to, du kan aldrig få for meget ram i din maskine. Du skal være opmærksom på at ikke alle Mirrordoor G4 PowerMac modeller er ens, nogen (1Ghz DP, 1,25 Ghz DP & 1,42Ghz DP) kræver PC2700 SDRAM og andre (1Ghz SP & 867Mhz DP) kun forlanger PC2100 SDRAM som er lidt billigere. Jeg vil anbefale at du som minimum anskaffer to 256Mb.

Kommentar
Fra : troekfejl

Dato : 06-09-06 08:42

Hej Ulrik

Jeg sidder med næsten tårer i øjnene af glæde. Netop det med ram har jeg været i tvivl om, jeg vidste nemlig ikke om maskinens standard ram sad et andet sted. Jeg må kunne se på maskinens serie nr. hvilken maskine det er, og hvilken ram jeg skal have. Nu har jeg et mål at gå efter, takket være dig.
Tusinde tusinde tak for hjælpen. Hvis jeg kunne give dig 1000 point ville jeg det. Når jeg er sikker på ram´ene skaffer jeg mig 1 GB, det vil jeg mene er det bedste.

Godkendelse af svar
Fra : troekfejl

Dato : 06-09-06 08:45

Tak for svaret UlrikB.
Sådan en som dig, burde følge med min maskine:)