/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows finder ikk hdd..
Fra : plb
Vist : 849 gange
200 point
Dato : 18-08-06 17:15

Hej!

Jeg har fået købt en Western Digital ekstern harddisk ( http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=420481&lokation= )

På min bærbare når jeg sætter skidtet i sker der ikk en klap, harddisken lyser godt nok, men windows xp registerer den ikk?? hvad søren sker der her??
Jeg har prøvet den på en stationær, også win xp, og der fandt den harddisken med det samme og det kører bare?
Hvordan for jeg den til at kører på min bærbare?

mvh PLB

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 18-08-06 17:17

har du sat den til at være master, og ændret i din bios?

Kommentar
Fra : plb

Dato : 18-08-06 17:17

PS jeg har prøvet med en usb-nøgle i den bærbare og den virker fint? så usb-stikket virker da vidst?

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 18-08-06 17:18

eller slave, alt afhængigt af hvad du har i den i forvejen ..

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 18-08-06 17:22

Måske din bærbar "limits bus power";
Citat
1 An optional power adapter is available for the few computers that limit bus power.
http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=130

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-06 17:32

Tjek BIOS og dine harddiskjumpere, samt kontrollerkabler (=fladkabel fra bundkort til enhed):
Citat
Hardisk jumpere :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:

..eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Slave = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 4 = Slave = f:

'enhed' i ovenstående kan være: Harddisk, CD-ROM, DVD drev eller (CD-ROM/DVD)-brænder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 18-08-06 17:33

Mon ikke du skal sætte den som slave hvis du har en interen HD og måske skal den formatteres.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-08-06 17:33

Du skal gøre den klar i diskhåndtering - opret partition og formater, og disken er klar til brug.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-06 17:34

UPS... overså ordet 'ekstern', hvilket betyder at du skal sætte disken op som MASTER ...hvis det er en USB eller FireWire 'ting'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-06 17:36

Ps. USB porten godtager altså kun diske som er MASTER bja2

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-06 17:43

Jeg har lidt af samme problem med en af mine externe.

Den virker fint i den ene komputer men i den anden kan XP kun se den hvis den er sat i INDEN maskinen startes

Det har jeg så lært at leve med

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-08-06 17:45

USB er til tider nogle mærkelige størrelser, de er som kvinder, de gør hvad de vil.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 18-08-06 19:40

Halløj alle sammen!

Hardissken er pre-formateret så det skulle ikk være nødvendigt at formatere harddisken..
Molokyle, hvordan gør jeg den til master? jeg er ikk så skarp til den slags..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-06 19:57

Bagpå drevet sidder nogle små 'lakridser' på nogle kobber-'pinde' (2 benede stik) i form af 'lus' ..opgså kaldet jumpere lavet af sort/grå/hvid plast. På harddiskens bagside er der som oftest en tegning eller et 'skema' som viser; hvorledes disse jumpere skal sidde for at konfigurere disken.

Disse 5 'stik' er normalt benævnt:

1.) MS (Jumper 50)
2.) CS (Jumper 48)
3.) CA (Jumper 46)
4.) -- (Jumper 44)
5.) -- (Jumper 42)

En master bør sidde på MS (Master/Slave), hvis disken skal køre som master.
Ligeledes 'normalt' er det sådan at fjerner man jumperen vil disken køre som slave.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-06 20:03

Ps. De andre 'indstillinger' = måder at sætte jumperne på betyder som regel noget specifikt afhængig af diskfabrikanten. Som regel en begrænsning af diskens lagerplads = Jumper 46.
Jumper 44 har kun ét ben ...således kan du kende denne og regne ud i hvilken 'ende' at MS sidder ...nemlig længst væk og IKKE lige ved siden af

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-08-06 20:15

Jeg går ud fra, at den HD og kasse var samlet ved levering og står som master.
Filhåndtering og denne comp finder ikke noget før den er patitionetert / formateret / gjort dynamisk i XP eller win 2000
Men her er en lille anvisning på hvad du evt kan gøre:

Partitioner af Kandubrugeren Bent Juul
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-06 20:31

Hvis den virker i anden maskine kan det jo ikke være harddisken der er problemet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-08-06 20:40

ja Refi...............

Starter den HD overhovedet i den bærbare.
Det kan være at usb porten ikke kan trække det.
Jeg har en lille USB HD som skal bruge medfølgende dobbelt USB stik for at køre på min ene bærbar.
Den anden skal bruge ekstra strømforsyning for at kunne køre.

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 18-08-06 20:44

Har du undersøgt om din computer ikke "limit´s bus power"?

Dette ståt under Key Features til din HD på producentens hjemmeside;
Citat
Smart - Powered by the USB bus, so no separate power supply needed.1
Citat
1 An optional power adapter is available for the few computers that limit bus power.
http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=130

Kommentar
Fra : plb

Dato : 18-08-06 20:53

Lige for at opsummere - Den eksterne harddisk virker IKKE på min bærbare computer, men den VIRKER på min stationære. Den ER pre-formateret, hvilket betyder jeg ikk selv skal til det.
Altså jeg har fået harddisken til at virke, bare ikk på min bærbare, og det er dér jeg skal bruge den!

Molokyle - Da det er en ekstern harddisk kan jeg ikk ændre på nogle jumpere eller noget.

e.c - der er kun mulighed for 1 usb stik i harddisken.

Dr.Disco - hvordan kan jeg finde ud af om den har "limit bus power"?? det kunne godt være derfor! Og nogen der ved hvor man køber sådan et kabel evt?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-08-06 21:05

Min 2,5" ekstern HD fra Zitech har et USB kabel med miniB i den ene ende og to stik i den anden ende fra en ledning der deler sig. Der er også et lille strømstik i den HD (forsyning følger ikke med)

Starter den HD når du sætter USB ind.

Kommen der en grøn pil nede ved uret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-06 21:05

Du siger den lyser når du sætter den i - ergo får den strøm.

Har den seperat strømforsyning ?

Prøv som sagt at sætte den til INDEN du starter den bærbare - det virker hos mig

Kommentar
Fra : plb

Dato : 18-08-06 21:35

Der er altid en grøn pil nede ved uret, pga. cd drevet der kan skiftes.
Der er mulighed for at se ekstra strøm til hvilket jeg tror er nødvendigt, den kan jo godt lyse og stadig ikk få nok strøm.

Jeg har prøvet med at sætte den i inden jeg starter uden held, så håber lidt på det der limit bus power, hvis der er nogen der kan forklare mig hvordan jeg finder ud af om min bærbare har det?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-08-06 21:41

Programmet Everest kan se meget på din comp. men om den kan se det ved jeg ikke.
Everest
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4181

Da jeg købte en lille USB fordeler fulgte der en strømforsyning med, som jeg bruger til HD

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 18-08-06 22:35

Citat
Dr.Disco - hvordan kan jeg finde ud af om den har "limit bus power"?? det kunne godt være derfor! Og nogen der ved hvor man køber sådan et kabel evt?

Jeg ved ikke om det er problemet - hvilken comp. er det?

Ellers står der nederst på denne side hvilken power supply du skal bruge;
http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1378&p_created=1118358612&p_sid=2Fvrspfi&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MTc3JnBfcHJvZHM9JnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9mbmwmcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD1FeHRlcm5hbCBIYXJkIERyaXZlcw**&p_li=&p_topview=1

Den er så her, men kum med U.S. stik!!!
http://www.wdc.com/en/products/accessories.asp?DriveID=174

Hvis din HD model er WDXML600UETE (i EU) eller WDXML600UETN (i US),
så skal du bruge denne styrke af power supply
Citat
External Power Specifications (optional)
AC input voltage    5.0 VDC, 1.0A

http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1292&p_sid=2Fvrspfi&p_lva=1378&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MTc3JnBfcHJvZHM9JnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9mbmwmcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD1FeHRlcm5hbCBIYXJkIERyaXZlcw%2A%2A&p_li=#

Så måske du kan finde en power supply der svarer til det - firmaet siger dog at du skal bruge deres...

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 18-08-06 22:36

Citat
Dr.Disco - hvordan kan jeg finde ud af om den har "limit bus power"?? det kunne godt være derfor! Og nogen der ved hvor man køber sådan et kabel evt?

Jeg ved ikke om det er problemet - hvilken comp. er det?

Ellers står der nederst på denne side hvilken power supply du skal bruge;
http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1378&p_created=1118358612&p_sid=2Fvrspfi&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MTc3JnBfcHJvZHM9JnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9mbmwmcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD1FeHRlcm5hbCBIYXJkIERyaXZlcw**&p_li=&p_topview=1

Den er så her, men kum med U.S. stik!!!
http://www.wdc.com/en/products/accessories.asp?DriveID=174

Hvis din HD model er WDXML600UETE (i EU) eller WDXML600UETN (i US),
så skal du bruge denne styrke af power supply
Citat
External Power Specifications (optional)
AC input voltage    5.0 VDC, 1.0A

http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1292&p_sid=2Fvrspfi&p_lva=1378&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MTc3JnBfcHJvZHM9JnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9mbmwmcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD1FeHRlcm5hbCBIYXJkIERyaXZlcw%2A%2A&p_li=#

Så måske du kan finde en power supply der svarer til det - firmaet siger dog at du skal bruge deres...

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 18-08-06 23:36

Måske du kan bruge denne!?! Du kan jo ringe og spørge...
Citat
output voltages: 5, 6, 7.5, 9, 12, 15VDC
http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=12219

Ps. Sjovt firmanavn - jeg har dog intet at gøre med det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-08-06 08:11

plb -> Nu kender jeg ikke lige din externe disk, men som regel er der tale om en alm. harddisk indkapslet i en eller anden form for harddisk-case som indeholder USB hardwaren. Dvs. at man skal skille 'casen' ad, for at komme til selve harddisken. Selv har jeg en sådan case af mærket Argosy. I denne kan jeg sætte alle størrelser alm. ATA harddiske. Iøjeblikket en 20Gb.'er

Har du været i BIOS på din bærbare for at se om du evt. skal vælge ENABLE under noget med USB? ...eller om der under POWER MANAGEMENT er mulighed for at vælge forskellige værdier for BUS POWER? (Disse instillinger kan heddde noget forskelligt alt efter BIOS fabrikant)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-08-06 08:29
Kommentar
Fra : disken

Dato : 19-08-06 14:33

Har du prøvet, bare at søge efter ny hardware, i kontrolpanelet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-08-06 14:46

Den kører og kan bruges i en stationær.....................................HD + holder + USB fungerer.
Den lyser i den bærbare, men melder sig ikke.............USB virker men der er mangel på strøm.
Løsning:
Den skal hjælpes med en lille strømforsyning.

Det er bare min konklusion.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-08-06 20:28

Hek pib

Hold dig e.c
han/hun er inde på det rette - strøm på usb port da den får strøm derfra, hvis du skal bruge den på bærbar, så prøv med usb hub med ekstern strømforsyning, så tror jeg det løser dit problem , tag evt begge den bærbare og usb disk med til din lokale dealer, og få lov at checke det af. Havde problem på en stationær og en sammenbygget psc fra HP og det blev løst med en usbhub og ekstern strømforsyning

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-08-06 20:41

Det er netop en strømforsyning fra en hub jeg bruger i den lille USB HD.
Hubbens strømforsyning går ind og hjælper hele USB systemet.