/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
føler mig snydt
Fra : dayworker24
Vist : 988 gange
100 point
Dato : 16-08-06 17:46

Jeg har købt 2 scalare og 3 røde fisk (de er 3 cm, men ved ikke hvad de hedder)
Og så 3 sugemaller (jeg havde en scalar i forvejen og synes den manglede selvskab.

1 af de 3 røde fisk er meget aggresivt, og har dræbt 3 andre fisk.

Det kan godt lyde som om jeg ikke ser meget til mine fisk, men det gør jeg og de 3 døde sådan her.

Den første jeg havde, en scaler troede jeg døde fordi den var gammel.(havde haft den i lang tid)

Den anden var også en scalar, og så tænkte jeg på om der var noget galt med vandet, og jeg forhørte mig rundt, for at høre hvad det kunne være.

Den tredje døde om natten, men aftenen før om så jeg en af de andre røde fisk plukke den anden røde i siden, og jeg tænkte det var meget mærkeligt, men tænkte ikke videre over det. Men næste morgen var den også død, og der slog det mig først at det var den røde der var MEGET aggresiv.

Vi ringede så over til dyrecentret for at høre, hvad vi gjorde, og de sagde vi var nødt til at slå den aggresive i hjel.

Men ved de 3 fisk + den aggresive har jeg mistet 4 fisk, som er lig med nok 150 kroner.

Og så siger de at netop de røde fisk er aggresive (OG DET FIK VI OVERHOVEDET IKKE AT VIDE)

Har man så ikke ret til at være sur???

og kan man kræve nogle nye fisk, da man ikke havde fået den MEGET manglende oplysning??

PS. Den røde der er aggresiv er lidt lysere rør end de andre, kan det skyldes at det er en han og de to andre hunner???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-06 18:10

det er faktisk op til dig at vide hvad du køber

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 16-08-06 18:37

Ja men det er da yderst rimeligt at de forklarer hvad fisk man skal købe.

Vi fik direkte at vide at den slags fisk skulle man passe på med at købe til alle slags fisk

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 16-08-06 18:54

Måske du i forretningen har lydt, som en der havde tjek på det, hvis du har gjort det, behøvede de jo ikke spørge dig, men tog for givet, at du vidste alt om fiskene??

Det er godt nok nogle ærgelig penge, men ud med den aggresive, og få så købt nogle mere venlig-sindede nogle og nyd så synet af dem

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 16-08-06 18:57

Jeg tror ikke jeg viste dem at jeg vidste alt, for jeg spurgte tit om hvad for nogle fisk jeg skulle købe, og lød og virkede som en ny begynder.

jeg har haft fisk før, så nu skulle der nye til.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-06 19:08

Det kan forretningen ikke være bekendt, men jeg tror ikke du får forretningen til at give dig nogle nye fisk, men du kan prøve, om ikke andet så for at du kan få luft.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-06 19:12

Nu havde det jo været dejligt at vide, hvilken slags fisk de røde er for nogen.

Og nej, det er ikke en han tror jeg, hvis den er lysere end de andre...hannerne plejer at være mørkere og mere farvestrålende end hunner.

Nu skriver du heller ikke hvor store de der røde fisk er i forhold til scalarerne, men der skal altså noget til at slå scalarer ihjel, og du skulle kunne se tydelige skader på dem, hvis det er gået sådan til.

Og det kan ikke være fiskehandlerens problem, for du skriver jo:

Citat
Vi fik direkte at vide at den slags fisk skulle man passe på med at købe til alle slags fisk

mvh dova

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 16-08-06 19:18

dova:
Vi fik det lige at vide i dag.
(((Vi fik direkte at vide at den slags fisk skulle man passe på med at købe til alle slags fisk)))

Den største scalar var rigtig stor, (nok 8-10 cm i højden)

Nu du siger det med skader, så så jeg at de 2 scalarer jeg købte så forskellige ud efter den ene var død.

Det ser ud som den døde har fået pillet nogle af dens skel af, og den levende er helt sølv.
Så jeg tror på en måde at den har pillet skel af på siderne af dem.

Er det muligt???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-06 20:13

Citat
Det ser ud som den døde har fået pillet nogle af dens skel af, og den levende er helt sølv.
Så jeg tror på en måde at den har pillet skel af på siderne af dem.

Jeg har set sugemaller gøre det der med at de rasper skæl af andre fisk.
Meget store sugemaller altså.

Og hvis fisk dør og falder ned på bunden, gør sugemallerne eller snegle det også når de begynder at æde af de døde fisk.

Om den røde fisk kan have gjort det, ja hvis bare man vidste hvad det var for en slags, for nogen fisk kan jo nok gøre det hvis det direkte er rovfisk, f.eks. geddetandkarper (men de er så ikke røde).
Ellers synes jeg ikke rigtigt at kende fisk der sådan angriber de andre og rykker skællene af dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-08-06 20:55

Det lader til du ikke kender meget til akvariefisk.
Der findes mange forskellige slags farver hos Scalarer.
Og det at du ikke ved hvad de røde hedder, ville aldrig købe en fisk jeg ikke kender navnet på.
Kunne tænke mig, det var Barber, hvoraf der ikke er ret mange der ligefrem egner sig til et selskabs akvaruim.
Men tag en snak med forhandleren, det kunne jo være du fik lidt penge tilbage.
Men tvivler stærkt.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 16-08-06 21:17

Jeg er ikke den store fiske kender, men jeg synes de røde fisk så søde ud, og så var de lidt mere livlig i forhold til de andre.

http://www.bonnie-herning.dk/akvarie.html
Jeg fandt den lige det er den 3 neders på siden.

Men min mor mener at have set den røde fisk prikke den ene scalere i siden, men tænkte ikke over det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-06 21:55

Den tredjenederste på siden i dit link er en sværddrager.

det er en af de mest fredelige akvariefisk der overhovedet findes, og en af dem der altid bliver anbefalet som begynderfisk fordi de er så nemme at have.

Så det er bestemt ikke sådan en der har slået en stor scalare m.fl. ihjel.

Jeg tror du skal overveje om der er kommet noget sygdom i dit akvarie.

mvh dova

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 16-08-06 21:59

Det kan jo være ham i dyrecentret ikke har forstået hvad jeg mente.

Men han sagde også at fordi sværdragen forsager deres død, er fordi de bliver stresset.

Er der noget rigtigt i det, eller tager han fejl i det.

Den har jo selvfølgelig prikket dem i siden, og har måske gjort det meget, men jeg kan ikke sige om det kan forsage døden.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-08-06 23:19

Kom til at tænke på, om du har sat alle de nye fisk direkte ned i dit akvarie, for det kan nyankomne fisk ikke tåle. Posen med nye fisk skal altid lægges i akvariets vand 1-2 timer inden man hælder dem forsigtigt i, da fiskene skal aklimatiseres først til de nye forhold.
MVH Akle

Kommentar
Fra : disken

Dato : 17-08-06 00:13

Selvfølgelig kan fisk dø af stres.
Citat
Men han sagde også at fordi sværdragen forsager deres død, er fordi de bliver stresset.
Er der noget rigtigt i det, eller tager han fejl i det.
Den har jo selvfølgelig prikket dem i siden, og har måske gjort det meget, men jeg kan ikke sige om det kan forsage døden.

Der er ikke mange fisk, der kan holde til at blive jaget med.
Havde jeg set det foregik, var angriberen røget i micro-ovnen.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 17-08-06 16:31

Jeg lagde dem som du siger først i akvariet i en pose, men jeg havde dem nok kun der en 1/2 til 1 time så tog jeg dem ud af posen.

Jeg har fået at vide af flere, at vandet skal være ens temp, og det har jeg hørt de er efter 1/2 til 1 time.

Men jeg har Aldrig oplevet det før med at de jagter hinanden, så jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre.

Kommentar
Fra : wasabi74

Dato : 16-09-06 19:11

Hej du!

Man kan dsv ikke stole på alle akvariehandlere, man skal helst have en fortrolighed med den forretning man bruger!

Nå, men hvis du siger at den ene sådan nappede de andre fisk på siden, kunne det godt tyde på at fiskene måske havde svamp! Denne slags adfærd ser du nemlig hos fisk, hvis der er svamp og det er netop på siden der bliver gnavet i!

Fremover er det vigtigt at du søger oplysninger om fisk du ønsker på nettet først, evt via et fora. Derefter tager du så ind til forhandleren og ser efter eventuelle sygedomme såsom svamp, hvide pletter m.m.

Hvis dine fisk dør inden for 24timer, plejer forhandleren være flinke til at bytte til nye fisk, dog skal du kunne sige (næsten) hvad de døde af!

Det er sjældent at få agressive fisk, og det undrer mig netop at det er scalarerne der er dræbt, for de er gode til at forsvare sig,så jeg vil næsten tro at de enten var for sløje til at forsvare sig selv eller svamp!

Jeg tror dsv ikke at der er mere at gøre ved denne historie, andet end at søge info før du køber fisk! Der er mange gode foraer på nettet hvor du kan læse om opstart af akvarie, sygedomme, hvad du skal kigge efter af sygdomstegn, hvilke fisk der passer sammen osv osv. Ikke alle fisk er glade for hianden, og selv om vi kunne ønske os at blive ordentligt guided af en akvariehandler, er det ikke sådan det forholder sig...altid!

Husk ogaå at hvis fisk ikke har plads nok i akvariet kan de blive agressive, især hos territorielle fisk, 1cm fisk pr liter! (ca)

Pøj pøj frem over!

Kommentar
Fra : disken

Dato : 17-09-06 19:02

dova -
Den hedder en SORTHALET, de kunne i gamle dage fåés i mange flere farver.
Men det er en mærkelig fisk, hvis ikke den har et *MINST* et par damer at løbe efter, jager den andre fisk, bare for at få afløb, for den´s SEX LIV, kan godt huske den, og den JAGTER simpelthen beare andre, i mangel på andre DAMER.
Og selv om den har damer, bliver den bare ved, ikke en ungefødende fisk, for BEGYNDERE.

Og det har intet med an Barbe familie at gøre, men troede, du / din mor, kendte bare en lille smule til det.

Ellers vil jeg gerne scanne en akvarie bog fra LadeMan, som du må få, men det kan tage flere uger, da jeg er igang med andre projekter, men kan da sende dig et par sider om dagen.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 17-09-06 19:14

Det bedste, ville være at melde dig ind i en LOKAL akvarie forening, da de INTET får ud af at snyde sine egne medlemmer, men dyrehandleren er TOTAL ligeglad.
Og de har MASSER af data omkring ALT.
Lige fra Saltvand, til meget dyre Chiklider, som jeg samler på, og her er prisen til tider over
den lette sum af 10.000- for et par.
Men det er for samlere, ikke mor, der køber en fisk med hjem.
Godt MENT
Du kommer JO tillbage, da han er den eneste du kender, som sælger fisk, SOM DU SIGER -SKRIVER
Da jeg ikke ved hvor du bor, så slå op på nettet, eller samme sted, du lå linket.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 17-09-06 19:24

Sværd dragere / fisk, har den skide måde at jage hunner, andre fisk på, at de svømmer SGU næsten hurtige BAGLÆNS, en fremad, og de har det med at nappe andre fisk, hvis de tror, at det LIGE kan spise, og det har en Scalar altså, da det minder om levende foder for en sværd drager.

Men troede du havde fået et par RØDE Barber, de er ikke så HIDSIGE, men er heller ikke en begynder fisk.

Min erfaring med disse fisk, og har du et par Scalarer . der ER ET PAR, så sæt et kunstigt blad ned til dem, så kunne det være at de lå æg, men desværre ikke mens, du har så travlt, i dit VAND.

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 21-01-07 12:00

Tak for svaret Nordsted1.

det var svært at vælge hvem der skulle have pointne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-01-07 14:08

Selv tak

Kommentar
Fra : aalborg_fisk

Dato : 20-04-07 10:14

for det første vil jeg ikke råde dig til at købe fisk osv i store dyrecentre for dem der har med fisk at gøre ved ikke en kæft om fisk..

men find dig i stedet for en lille lokal dyre handel .
det kan godt betale sig i den sidste ende at give lidt mere for de ting man køber og de ved altså hvad de har med at gøre for vis ikke de gjorde det kunne deres forretning ikke overleve..

der hvor jeg køber ALT mit grej og fisk får jeg virkelig en drømmme behandling og alt den hjælp man behøver og når jeg kommer og spørger på noget rigtigt indviklet han ikke lige kender svaret på så har han svaret dagen efter men med rigtig indviklet mener jeg co2 anlæg og omvendt osmose men det skal du slet ikke ud i så snakker vi grej for 10000.- og op efter .....

men nu ved jeg ikke hvor du bor men hvis det er i nærheden af Aalborg så kig ind forbi carstens dyrehandel ja ja bare rolig det er ikke min som jeg bare laver reklame for, han hedder kim ham der har den..

tlf: 98167055

og lige til sidst husk at teste dit akvarie vand for nitrit og andre bakterier..
men det ved han alt om der inde..

mvh.
carsten