/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Drikkepenge
Fra : upyoursmate
Vist : 1310 gange
100 point
Dato : 08-08-06 18:51

Hvordan skal man forholde sig til drikkepenge i forhold til beskatning? Jeg har læst at de skal registreres under rubrik 11, Hvad står der under den?

Mvh. U.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 08-08-06 19:07

-Følg dit hjerte!

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 08-08-06 19:18

Ja, SKAL de beskattes eller ej?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-08-06 19:49
Kommentar
Fra : blackmagic

Dato : 08-08-06 20:10

Drikke skal beskattes, - men hvem kan huske når man gør kassen op, hvor mange drikkepenge man har fået. Principelt, - er drikkepengesystemet afskaffet i danmark (Jeg tænger her på restaurationabranchen) I de 45 år jeg har arbejdet som tjener har jeg ALDRIG opgivet en 5 øre. Det hedder sig i overenskomsten, at beløbet på regningen er incl drikkepenge. Altså er der ingen der får drikkepenge, VEL ?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-08-06 20:49

Blackmagic

Hør nu lige. Du er tjener, så må du da osse kunne regne en smule. Tjenere kan normalt osse regne den ud

Hvis din kassebeholdning ved start er på 250 kr, og dit salg er på 5000 kr, så skal kassebeholdningen jo når der sluttes være på 5250 kr. Hvad der er derud over må jo være drikkepenge. Ik ?? Det vidste du sgu da godt, men det drejer sig om samvittighed og moral.

Drikkepenge eksisterer pr. definition ikke, da de er indregnet i totalprisen, så derfor får man jo som du skriver heller ikke nogen, og man skal derfor som en selvfølge heller ikke opgive noget man pr. definition ikke modtager.

Men upyoursmate.... hvis du møder en mand på gaden, der giver dig 500 kr. skal du i princippet opgive beløbet til beskatning. Det er så muligt at det kan komme under et eller andet som gave, men eet kan du være helt sikker på, og det er at Told og Skat tror du er sindsyg LOOOL

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 20:50

Drikkepenge er inbefattet i den regning man får.
Ved normal betjening lægger jeg altid 10% på bordet når jeg går.
Det er både her og i udlandet.
Løn skal indberettes...........................men det er jo ikke løn.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-08-06 20:53

EC..... ikke kun løn, men indkomst skal indberettes

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 20:57

Klumme - hvis jeg hjælper dig over gaden, og du så giver mig en femmer.
Hva' ska' jeg gøre med den i regnskabet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-08-06 21:03

Du kan godt få en femmer uden at hjælpe mig over gaden (du sender mig sikkert over for rødt lool), men den femmer skal du i princippet opgive som indkomst.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-08-06 21:11

Og når du så gør det, blir du kaldt til møde, hvor de påstår at du er fyldt med løgn, og forhøjer din indkomst med 5000,- som du så skal betale 67 % i skat af, og der ikke opsættende virkning, mens du selvfølgelig anker denne afgørelse.

Der går så ca. 5 år inden du får beskeden, at dommem er stadfæstet af landsskatteretten. Denne afgørelse kan du nu indbringe for en domstol. Du skal selv stille med en advokat, og sagen vil nok tage yderligere 5 år, hvorefter du selvfølgelig vinder sagen. Din advokat sender dig glad en regning på 100.000 for sin bistand. Something is rotten in the state of Denmark LOOOL (Shakespeare)

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-08-06 21:40

Hej Upyoursmate

Rubrik 11 er den samme rubrik som lønindkomst bliver anført.

http://www.skat.dk/Blanketter/04048_2005.pdf

Når jeg giver drikkepenge - udover fakturaen/regningen - giver jeg dem altid kontant i stedet for over fx Dankort - så er det op til tjeneren om de skal registreres.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 08-08-06 22:17

Hej Nu skriver du ikke om det er tjener eller taxa
Jeg har kørt taxa i mange og har aldrig modtaget drikkepenge som jeg husker det ??
Jeg var afløser som tjener på bakken og der fik jeg heller ikke drikkepenge tror jeg nok.
Så det er hvad du husker
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : haastrup

Dato : 16-08-06 17:20

Godt og præcist link fra Klumme.

Det som jeg fortolker ud af lovgivningen hvor der står følgende:
____________________
Drikkepenge forekommer især for hotelpersonale m.v.

Drikkepengeindtægtens størrelse må eventuelt fastsættes skønsmæssigt, hvis skatteyderen erkender at have haft drikkepengeindtægt, men ikke har notater, på grundlag af hvilke indtægten kan opgøres. Der kan ikke stilles krav om, at der er ført et egentlig kasseregnskab.

Chauffører for turistbusser og lign. har ofte indtægt ved drikkepenge, hvorimod chauffører for rutebiler formentlig kun har drikkepengeindtægt i form af beskedne vederlag for bagageanbringelse.
_________________________________

Er at: Ja, hvis du erkender at have haft drikkepengeindtægt så skal den beskattes.

Så i sidste ende må det være op til dig om du erkender det eller ej. Eller som droslerne så præcist siger det "hvad du husker at have modtaget".

Case Closed