/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Ekstra blæser
Fra : o.v.n.
Vist : 775 gange
200 point
Dato : 26-07-06 00:00

Hej nu har jeg brug for hjælp (igen) jeg amatør troede, at så enkelt en ting som en ekstra blæser, var noget man bare satte i, det er nødvendig med ekstra køling her i sommervarmen, så jeg købte en blæser til kabinettet, puteren på bordet (al strøm er selvfølgelig taget fra) og jeg ser der er en ekstra stik på bundkortet, lige ved siden af stikket til CPU blæseren, monterede blæser og ledning på stikket, samlede dyret og den vil ikke starte, ingen bip ikke noget som helst, den røde lampe blev bare ved med at lyse, efter et par forsøg, hev jeg stikket til den nye blæser af igen, og nu kører alt som i gamle dage, den bliver for varm om en times tid, og jeg må slukke hvis ikke puteren selv slukker først, hvad er der galt

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-07-06 00:16

Hejsa

er det med 3 ledninger til din nye blæser ??
kan du se om der står "CPU" hvor du sætter den i ??
vær sikker på du vender stikket korekt
i nyere pc'er kan man i bios sætte at den ikke skal starte eller komme med en
advarsel hvis kabinet er åben ligeledes hvis cpu køler stopper.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-06 00:24

Ja den er med 3 ledninger gul, rød og sort, og rækkefølgen er nøjagtig magen til den til CPU blæseren, stikket kan ikke vende forkert, der er en salgs skinne med profil og kliklås i bunden, PCen er fra 1999 så den er vel ikke nyere ? den kører med åbne sider for at komme af med noget af varmen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-06 00:30

Der står vistnok ingenting ved stikket på bundkortet, men den sidder lige ved af stikket til CPU blæseren,og er magen til, der ser ikke ud som der er andre af den type stik nogen sted, skal jeg være helt sikker, bliver jeg nødt til at slukke og fjerne en bundt ledninger der skygger

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-07-06 01:06

med nyere mener jeg 2-3 år....

der skulle gerne stå noget i retning af chasis hvor du sætter den til

ellers kan du lave en strømtyv fra harddisk power kabel

fejlen kan også være din strømforsyngning ikke er krafig nok (watt)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-06 01:17

Jeg tror ikke der står noget som helst, der hvor stikket er på bundkortet, jeg behøver ikke en strømtyv, der hænger 8-10 løse ender og dingler, de er bare med stik der passer til harddisk og lignende, kan jeg bare klippe stikket af en af de løse ender, og forbinde gul-gul, rød-rød, sort-sort, blæseren kan du se her: http://www.vcore.dk/shop/default.asp klik på Blæsere og tilbehør, og 80mm blæsere, den har varenummer 6126, og jeg har glemt at fortælle blæseren kørte men det var så som så med andet som ville køre, der var strøm på og den nye + CPU blæser kørte

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-06 01:54

Du afisolerer bare rød og sort og sætter dem ind i Molex stikket fra din strømforsyning(gul er omdregnings måling,kører/bruges kun på et bundkort's stik)sæt i spænd
med tændstikker eller andet ike strømførende og så lidt tæpe om så de ikke kortslutter>billeder og info>

http://hjem.get2net.dk/boelle/Guider/5-7-12-volt.htm

Billeder nede på siden.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-06 01:59

jeg har lus i tastaturet
vis de/den larmer for meget så vælg 7 volt løsningen,men mindre hastighed/mindre luftgennemstrømning.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-06 02:21

God side du har der Manse9933 jeg ville have printet den ud, hvis ikke PCen kører uden alle unødvendige tilslutninger i øjeblikket, men den er lagt ind i Foretrukne, der er ingen stik på strømforsyningen, men en tyk bundt ledninger, med et utal af stik, nogle går til bundkortet andre til diverse drev, harddiske og CD drev med mere, resten hænger bare og dingler, kan jeg ikke klippe stikket af blæser og en af de løse ledninger og så sætte dem sammen med muffer ? har du en ide om hvorfor PCen ikke vil starte, når jeg har stikket i den eneste stik som passer

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-06 02:30

jeg mener et af de stik du bruger til hardisk/cdrom
(Molex-hedder de)afisoler sort og rød (Fra blæseren)bug enderne om og stik dem ind i stikket som vist inde på linket sik fe.ks en stump tændstik ind i stikket for at sætte ledningerne i spænd så de ikke falder ud og sæt så lidt tæpe om(sørg for at de ikke kortslutter rød/sort) og stik dem i et af de stik fra strømforsyningen fire indgange i stikket(hun)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-06 02:34

gentagelse fremmer forståelsenmøg key board,noget skal have skylden.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-06 02:38

Har du ikke et stik magen til dem du sætter i dine Harddiske/Cdrom, ledigt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-06 02:46

Citat
møg key board,noget skal have skylden.
eller også er det tidspunktet Jo jeg har mange af de stik du nævner, det skal prøves imorgen, foreløbig tak for hjælp
Hov du er ikke kommet med en teori og mine start vanskeligheder

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 200 point
Dato : 26-07-06 02:57

fejlaktigt blæser stik på bundkortet,kan være en ødelagt sencor(omdregnings)du kan prøve at fjerne den gule ledning og så prøve at sætte stikket til bundkortet,har jeg set før.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-06 18:00

Tak for svaret Manse9933. Der var et stik som jeg havde overset, så nu kører PCen som den skal, du får point for hjælpen på siden du linker til, den vil jeg bruge, hvis blæseren larmer for meget, jeg kan godt høre ny støj, men 10db er ikke ret meget