/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
Jeg kan ikke formatere min HD
Fra : ram
Vist : 611 gange
110 point
Dato : 20-12-02 22:15

Hej,

Jeg har et problem med en Zitech Glod penitum III maskine. Jeg har intet operativsystem på pc’en. Jeg vil gerne formatere den og så installere windows XP Pro, men jeg kan ikke komme til at formatere den. Jeg har været inde og rode med fdisk og kom til at slette og installere et nyt drev. Som sagt kan jeg ikke komme til at formatere maskinen, og heller ikke installere noget nyt operativsystem fordi maskinen ikke kan se windows cd-rommen.

Håber der er en der kan hjælpe mig!

David Ramskov

Kommentar
Fra : xou

Dato : 20-12-02 22:32

brug f11 under start eller gå ind i bios - delete under start - og sæt den til at boote fras cd rom

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 22:33

Hej David

Kan du se dos-prompten til dit c drev c:\

mvh srhansen

Kommentar
Fra : ram

Dato : 20-12-02 22:38

Har været inde og lade den boote fra cd-rom men der sker intet, jeg forstår dig ikke helt srhansen hver gang jeg skriver noget ud for C:> skriver den bare:

Ugyldig medietyper ved læsning af drev C
Afbrydm Forsøg igen, Meld fejl til program?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 22:43

Hej igen

Ja det tyder på at du har en partition der ikke er formateret :-]
Har du adgang til en boot diskette ? win 95 eller win 98

mvh srhansen

Kommentar
Fra : ram

Dato : 20-12-02 22:44

jeg har en win 98 boot diskette

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 22:46

Okay

prøv at stikke den i og skriv derefter

type autoexec.bat og fortæl mig hvad der står

Kommentar
Fra : ram

Dato : 20-12-02 22:50

C:>autoexec.bat gav:

Ugyldig medietyper ved læsning af drev C
Afbryd Forsøg igen, Meld fejl til program?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 22:52

åhh du dkulle skrive

c:>type autoexec.bat

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 22:53

Undskyld jeg prøver igen

først skriver du
a: (enter)
derefter
type autoexec.bat (enter)

Kommentar
Fra : ram

Dato : 20-12-02 22:54

det samme

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 22:56

Hvis du skriver
a: (enter)
står der så ikke
a:>

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 22:57

Du har bootet fra disketten ikke

Kommentar
Fra : ram

Dato : 20-12-02 23:00

ok så er jeg med,

der står en masse
set CDROM=F0023
FINDCD.EXE
if........

....:NOCDROM
echo.
echo Windows 98-instllationsfilerneblev ikke fundet.
echo

:Quit

jeg har ikke skrevet det hele

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 23:04

står der noget lignende det her

MSCDEX.EXE /d:OEMCD001 /L:d

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 20-12-02 23:05

Måske burde du lægge windowsXP-CD i CD-rom drevet, starte maskinen og håbe, at den forsøger at boote fra først A: (tom), så C: (ikke partitioneret og formateret endnu) og derefter fra CD'en. WindowsXP-CD'en kan boote, du kan også hente en WindowsXP-bootdiskette her:http://www.bootdisk.com/ den vil så boote og forsøge at installere windowsXP direkte, husk at lægge CD'en i lige-så-snart maskinen er tændt.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 23:07

Foresten prøv at stikke din cdrom i og skriv

d:
dir/p

Kommentar
Fra : ram

Dato : 20-12-02 23:08

ja aller øverst

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 20-12-02 23:09

PS, kære ram, hvorfor har du ikke en bootdiskette? - den følger normalt med, hvis du køber windowsXP, og du får problemer senere med opdateringer til XP, hvis din windowsXP ikke er lovlig?

Kommentar
Fra : ram

Dato : 20-12-02 23:09

den siger bare ugyldig drevangivelse

Kommentar
Fra : ram

Dato : 20-12-02 23:16

Bernsted:
jeg har jo ikke XP på min maskine, og computeren kan ikke finde cdrom drevet, så min XP bootdiskette er ikke meget værd.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 23:16

Hmm.

Jeg ved ikke om der følger diskette med XP, men det hurtigste er nok at installere win98 først og derefter winXP.
Jeg kan ikke forstå den ikke vil skifte til D:
D: er da normalt dit cd-rom drev ikke ?

Kommentar
Fra : ram

Dato : 20-12-02 23:18

jo, og jeg har også prøvet med f,e,g,h så...

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 23:27

Okay nu hvor vi alligevel er ude i gætterierne så prøv at skrive
MSCDEX.EXE /h:OEMCD001 /L:d
og derefter
d:
medens din cd-rom sidder i

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 20-12-02 23:39

Hvis der ikke er en diskette i A-drevet og harddisken ikke er partitioneret endnu, burde maskinen forsøge at gå direkte til CD-drevet. WindowsXP-CD (altså den originale) både kan boote vil automatiks begynde installeringen, på et tidspunkt gøre harddisken klar, dvs. partitionere og formatere den i filsystem NTFS og installeringen af XP går som smurt.
Hvis din maskine ikke kan sådan, så skal du ind i BIOS og rette den til at boote fra CD som nr. 1, du kan altid rette bagefter til at den booter fra C-drevet.
Hvis du endelig ikke kan boote fra CD-drevet, fordi det er en lidt ældre maskine, så brug windows98-bootdiketten, og lad XP-CD'en selv gøre harddisken klar, det kan den.

til srhansen, du har ret, forhandleren gav mig en windows98 bootdisk med i sin tid, det har jeg lige tjekket, hmm, det har jeg ikke bemærket før nu. Men installere windows98 først, er det ikke at gå over åen efter vand?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 23:45

Bernsted lol, jo bestemt det er fjollet at installere win98 først men jeg frygter David er kommet til at lave flere logiske drev med fdisk således at D: ikke længere er cdromdrevet derfor kan boot cd-en ikke findes med MSCDEX.EXE kommandoen havde jeg håbet på at vi kunne finde cd-rom drevets nuværende placering

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 23:50

Hvis jeg husker ret vil win98 disketten lede efter installationsfilerne i d:\win98, men da Xp biblioteket garanteret hedder noget andet jeg ikke ved og da vi ikke blot kan skrive d:setup ved jeg sørme snart ikke hvad ?

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 20-12-02 23:51

ak, ja, fdisk er IKKE for de ikke-kyndige, man kan komme gruelig galt afsted - men så må "ram" enten tilkalde en af sine PC-kyndige venner eller forsøge at gøre det godt igen med FDISK, lave harddisken om til eet stort drev, og lade være med at formatere den, det er tidsspilde, XP formaterer den selv (i NTFS)

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 20-12-02 23:54

Det bliver en hel fredags-aftens-gyser, dette her, hvad sker der "ram" ? lad os andre få del i føljetonen.
Du kan ikke ødelægge harddisken med fdisk i det mindste, kun ved low-format går det helt galt, men det er ikke indeholdt i fdisk.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 21-12-02 00:48

aaaaiii det vil jeg osse - hvordan laver I det der smileys ???
de er da skide nuttede ....

Fnollerpige

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 21-12-02 00:56

Kære Fnollerpige - det har jeg heller ikke bemærket før, men det må være li'ssom Nikolaj, du ved, komma komma osv., semikolon streg parantes slut
det er nok dit o, som Kandu ikke oversætter.

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 110 point
Dato : 21-12-02 01:02

ææhhmmm- nå ja det siger osse meget *G er det meningen det skal være svært *G
ville det gøre noget at sige det mere tydeligt !!??!!

øøhhmm vi ser lige ad

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 21-12-02 01:03

aaai HVOR sjovt - de er da skidehamrende søde *SS

de virkede jo *hø hø*
TAK Bernsted

Kommentar
Fra : karstenBB

Dato : 21-12-02 02:00

Tillykke med jobbet på sankt hans... aften skole for sent udviklede og retarderede

ja det virker DOH DOH .... kom til sagen med XP

NEJ Den booter ikke fra CD.... gå ind i bios og sæt alle drev til auto i main menu
gå ind under advanced og sæt første boot drev til CD andet boot drev til A: og niks "weider"

Hvis den ikke kan boote fra CD nu og begynder at boote fra A er dit CD drev defekt, eller kan ikke se af bios.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 21-12-02 10:12

hej igen !
start computeren med win98 start diskette når der stå a:
skriv nu format c: så der på skærmen ser således ud
a:\format c:
det skulle formatere c:
###men hvorfor den ikke finde cdrom drev er mærkeligt måske er det ikke Ddrev men Edrev der er cdrom drev..eller osse er der noget galt med dit cdrom drev med kabel ,jumpstitten osv men det er det nok ikke ?###
skriv osse med win98 i drevet
d:
dir
e:
dir
winxp kræver 6 diskketter for starte xpcdromen ,så jeg foreslog at du først indstall win98 og opgraderer til xp eller finder dem på nettet (når mysteriet om cdrom der bliv væk er løst)!!!

Godkendelse af svar
Fra : ram

Dato : 22-12-02 13:15

Tak for svaret Fnollerpige.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 22-12-02 14:43

øøhh selvtak

håber du fik løst dine HD problemer

Kan du have en glædelig Jul og et godt nytår

( nu får man osse point for IKKE at hjælpe, Kandu er et sært lille sted )

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-12-02 17:17

Hej David

Nu fik du vel løst dit problem ikke ?
Det blev lidt sent den aften, så jeg gik i seng for jeg sku' tidligt op.
Ellers spørger du bare videre i dette spørgsmål.

Glædelig jul til alle

mvh srhansen

Kommentar
Fra : ram

Dato : 23-12-02 20:46

Hej srhansen,

Jeg smed hd i en anden computer og installerede xp fra den.

God jul

David Ramskov