/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Billigt kattemad?
Fra : solling
Vist : 17209 gange
62 point
Dato : 22-07-06 08:48

Hej Hej alle katteelskere. Da jeg nu har fået 4 katte tror jeg det er ved at være på tide at købe store partier kattemad ind af hensyn til min ....ja efterhånden skrantende økonomi
er der nogen der kender et sted på nettet hvor man kan købe god kattemad til billige penge i størrer mængder ...
på forhånd tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-07-06 09:25

ALDI

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 22-07-06 10:05

Hejsa

Aldi køber jeg også til min kat den vil med det

Hilsen Orpe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-07-06 10:27

Hvor stor en mængde tænker du på?

Billigt kattemad kan ofte give store dyrlægeregninger.

Citat
Spørgsmål:
Hej!
Har I set denne test af kattefoder som Dyrenes beskyttelse og Tænk & Test står bag? Ifølge testen er Hills ikke bedre end Whiskas? Royal Canin og Hills pre. er lige dyre i brug, men Royal Canin er tilsyneladende bedre (forskellen ses blandt andet i indholdet af omega 3). Hvad er argumentet for alligevel at købe Hills? Og hvorfor ikke istedet holde sig til et af de produkter som klare sig bedre i testen (Royal canin, Iams, Eukanuba, Precept)?

Citat
Her finder du spørgsmål og svar om katte indenfor:

? FODRING

SPØRG OM KATTE · OVERSIGT

Side 1 2

Spørgsmål:
Hejsa.
Min kæreste og jeg har fået en hankat. Han er fra den 20 oktober 2005. Der hvor vi købte ham fik vi af vide at han altid har været van til børn og hunde, men så snart vi får gæster gemmer han sig. Der var slet ikke noget da vi købte ham og vi valgte ham fordi han kom lige hen til os, da vi var ude at se på ham. Han er meget kæle over for min kæreste og jeg. Jeg synes det er mærkeligt, for der er aldrig nogen i vores omkreds der har gjort ham noget, børn har vi bedt om at lade ham være, når han er "flygtet" for så var jeg overbevist om at han nok selv skulle komme frem når han blev nysgerrig nok, hvilket han normalt er meget til daglig, men det har ikke været vores held!? hvad kan der være skyld i at han ikke kan lide fremmede?
Vi har også problemer med at han har dårlig mave, (prutter og engang imellem tynd mave) et hold venner havde også det problem med at deres kat havde tynd mave og de fik af vide af en dyrelæge, at det nok var på grund af vådfoder, så det stoppede de med, det hjalp på deres kat. Det har vi også prøvet, så han bare fik tørkost, men det hjælper ikke, jeg har også skiftet foder en del gange uden at det har hjulpet, så nu ligner jeg bare et spørgsmålstegn!?
Hilsen Pernille D. A.

Svar:
Hvis det er en indekat, er det helt naturligt, at den er bange for fremmede. Når I får gæster, så lad katten være i fred et roligt sted det første stykke tid. Hvis katten ikke kommer frem af sig selv, så prøv at lade gæsterne snakke beroligende til katten og håndfodre den med nogle lækkerbiskener. På denne måde lærer katten, at fremmede ikke er farlige.
Dårlig mave kan skyldes pludseligt foderskifte eller stress. Benyt Intestinal-foder af Royal Canin, som fås hos dyrehandleren eller dyrlægen. Og køb Zoolac hos dyrlægen eller på apoteket. Det er et tilskud af mælkesyrebakterier, der genetablerer den normale mave- tarmfunktion. Hvis det ikke hjælper, skal dyrlægen opsøges.

Med venlig hilsen
Camilla Poulsen, Inges Kattehjem

Spørgsmål:
Kære dyrebrevkasse
Jeg har en dejlig hunkat, som mærkelig nok har en svag tand for æbler og meloner....
Hun sidder faktisk på nakken af mig, for at få et stykke, når der er frugt på bordet.
Men er kommet til at tænke på, om det er sundt for hende? Der er jo frugtsukker i, er det godt for hendes tænder i det lange løb?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Lena Pedersen, Tylstrup

Svar:
Der sker ikke noget ved, at katte får menneske føde ind i mellem. Men de skal naturligvis ikke leve af det, og man bør holde sig til et grundfoder fra dyrlægen eller dyrehandleren. Fabrikanterne af de forskellige former for grundfoder har gjort meget ud af at tilpasse foderet til katte, så det indeholder alle de vitaminer og mineraler, der er nødvendigt
Med venlig hilsen
Camilla Poulsen, Inges Kattehjem

Spørgsmål:
Hej
Jeg har en lille sød hunkat killing på 14 uger, hun vejer 1800 gram.Vores problem med hende er at,når hun vil drikke vand fra vandskålen.så først sætter hun hele den ene pote i vand og så den anden pote,så der vand ud over alt.
Hvad kan vi gøre ved det vand problem???
Hun er indedørs kat,og god som dagen er lang.
Vi har også en voksen hun kat på 2½år.De er glade for hinanden (ikke mor og datter)
Håber på et godt svar,tak for en god brevkasse.
Med venlig hilsen
Familen Olsen

Svar:
Hej fam. Olsen.
Håber jeg kan svare godt :-)
Det er noget hun vokser fra.
Men ellers kan i prøve at hæve skålen/eller købe et stativ skålene kan stå i, så hun kun kan nå dem med hovedet - hvis det er et stort problem.
Held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Lena T. Markussen, Inges kattehjem

Spørgsmål:
Hej!
Har I set denne test af kattefoder som Dyrenes beskyttelse og Tænk & Test står bag? Ifølge testen er Hills ikke bedre end Whiskas? Royal Canin og Hills pre. er lige dyre i brug, men Royal Canin er tilsyneladende bedre (forskellen ses blandt andet i indholdet af omega 3). Hvad er argumentet for alligevel at købe Hills? Og hvorfor ikke istedet holde sig til et af de produkter som klare sig bedre i testen (Royal canin, Iams, Eukanuba, Precept)?

Venlig hilsen Lill

Link til test: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/28895cf448019ae2c1256f030027182f

Svar:
Hej Lill.
Puha dette kunne jeg skrive bøger om, men jeg prøver at gøre det kort.
Testen går ud fra at katten altid er rask og aldrig kommer til at fejle noget.
Hills og Royal Canin foder vil altid være det vi anbefaler hos os, men det er vel og mærke kun foder man KUN kan købe hos dyrlæger og IKKE i dyrehandelen. Disse to typer foder forebygger mod forskellige sygdomme, så man kommer problemerne i forkøbet (lidt ligesom at spise sundt).
Proteiner laves af mange ting, Mange fodertyper bruger proteiner fra korn hvor andre bruger kød. Man vil kunne finde foder der har et meget stort proteinindhold, men der f.eks. er brugt svinehår som ikke er noget der bliver i kroppen og derfor ikke optages.
Man kan se det blandt andet på hvor meget afføring katten har, er der meget afføring er der ikke meget der bliver optaget i kroppen.
Mange af de billigere fodertyper er stoppet med smagsstoffer, for at få det til at smage af kød. Desuden er det dyrere kvalitetsfoder også noget der mætter mere fordi det ikke er lavet af "tomme kalorier", og forhindrer derved overfodring og overvægt.
I bund og grund, gå efter hvad dyrlægerne anbefaler, der er noget om det. Og jo dyrere er i dette tilfælde jo bedre.
Hills og Royal Canin dyrlægefoder forebygger imod de forskellige urinvejssten katte kan få(blandt andet Struvitsten), overvægt,(dermed også sukkersyge) tandsten, hårboller og giver i det hele taget en sundere, mere aktiv kat.
Desuden kan der være en forskel i, hvor gammel katten er, om den er neutraliseret (steriliseret/kastreret) i nogen tilfælde hvad køn, og hvad race, da alle har brug for noget forskelligt med hensyn til forebyggelse af sygdomme.
Så hvad man nogen gange sparer i foder, kommer man ofte til at betale i dyrlægeregninger i stedet.
Håber dette er fyldestgørende nok.
Med venlig hilsen
Lena T. Markussen, Inges Kattehjem

Citat
Desuden er det dyrere kvalitetsfoder også noget der mætter mere fordi det ikke er lavet af "tomme kalorier", og forhindrer derved overfodring og overvægt.

http://www.dyrebrevkassen.dk/html/spoerg/frmsp.html?svkatb.html&2

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-07-06 10:29

Der kom da for meget med i det ene citat det skulle kun have været dette, håber det virker

Citat
Hej Lill.
Puha dette kunne jeg skrive bøger om, men jeg prøver at gøre det kort.
Testen går ud fra at katten altid er rask og aldrig kommer til at fejle noget.
Hills og Royal Canin foder vil altid være det vi anbefaler hos os, men det er vel og mærke kun foder man KUN kan købe hos dyrlæger og IKKE i dyrehandelen. Disse to typer foder forebygger mod forskellige sygdomme, så man kommer problemerne i forkøbet (lidt ligesom at spise sundt).
Proteiner laves af mange ting, Mange fodertyper bruger proteiner fra korn hvor andre bruger kød. Man vil kunne finde foder der har et meget stort proteinindhold, men der f.eks. er brugt svinehår som ikke er noget der bliver i kroppen og derfor ikke optages.
Man kan se det blandt andet på hvor meget afføring katten har, er der meget afføring er der ikke meget der bliver optaget i kroppen.
Mange af de billigere fodertyper er stoppet med smagsstoffer, for at få det til at smage af kød. Desuden er det dyrere kvalitetsfoder også noget der mætter mere fordi det ikke er lavet af "tomme kalorier", og forhindrer derved overfodring og overvægt.
I bund og grund, gå efter hvad dyrlægerne anbefaler, der er noget om det. Og jo dyrere er i dette tilfælde jo bedre.
Hills og Royal Canin dyrlægefoder forebygger imod de forskellige urinvejssten katte kan få(blandt andet Struvitsten), overvægt,(dermed også sukkersyge) tandsten, hårboller og giver i det hele taget en sundere, mere aktiv kat.
Desuden kan der være en forskel i, hvor gammel katten er, om den er neutraliseret (steriliseret/kastreret) i nogen tilfælde hvad køn, og hvad race, da alle har brug for noget forskelligt med hensyn til forebyggelse af sygdomme.
Så hvad man nogen gange sparer i foder, kommer man ofte til at betale i dyrlægeregninger i stedet.
Håber dette er fyldestgørende nok.
Med venlig hilsen
Lena T. Markussen, Inges Kattehjem

Kommentar
Fra : solling

Dato : 22-07-06 10:47

puha det var en stor mundfuld....
jeg tænker på måske 30-50 kg af gangen... ved ikke hvad man kan få sækkene i.
Jeg er heller ikke meget for at fodre mine katte med det helt billige stads, selvom at de nu godt kan lide det. men jeg syntes absolut at det er for dyrt med hills og de andre som nævnes i artiklen. iams og eukanuba vil jeg under ingen omstændigheder fodre med før firmaet har bevidst på tilfredsstillende måde at de ikke bruger dyreforsøg i deres produktion.
Men der må være nogen der kender et godt foder i en mellemprisklasse ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-07-06 10:50

Fortjenesten går til fragt.
Køb lokalt og billigt.
ALTA er også billig.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 62 point
Dato : 22-07-06 10:56

Bor der ikke en dyrlæge i nærheden. Tal med ham/ hende om den mængde, som du har brug for. Det kan være at dyrlægen kan bestille hjem i den mængde du ønsker. Jo større mængde en billigere kilopris.

Jeg ville kun købe noget, der var anbefalet af en dyrlæge.

Hvor gamle er dine katte og er de neutraliseret?

Jeg køber selv Hills til mine 2 katte. Jeg køber 10 kg af gangen og har til lang tid, da det er mættende

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 22-07-06 10:56
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-07-06 10:58

du sparer meget ved at købe hill´s i største mængde - mener det er 16 kilo - der får du så en rabat kupon (kr 100) pr sæk til næsten indkøb - og det kan godt købes hos en velassorteret dyrehandle - eller hos dyrlægen - rabatten får du dog kun ved køb i en forretning (min erfaring)

tænk lidt over at katte også skal have andet føde end tørfoder.Her har jeg købt billigt kød jeg vidste pr prøve at katten godt kunne lide og havde godt af - plus fisk uden ben - gerne fed fisk - og det kan skaffes billigt

ps har du bil er det jo ikke noget problem at hente større mængder ad gangen

yderligere - det er klogt at få et sundheds/sygdoms check hos dyrlægen så du ikke køber "katten i sækken" - med fire katte kan du opleve at skulle tage hensyn til forskellig kost. (til gengæld - så får kattene også præcis hvad de skal have.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 22-07-06 11:07

Ja, alt er jo relativt. Når du skriver billigt, hvad prisgruppe ligger du så i.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-07-06 11:21

Citat
iams og eukanuba vil jeg under ingen omstændigheder fodre med før firmaet har bevidst på tilfredsstillende måde at de ikke bruger dyreforsøg i deres produktion.

Ved du hvad, så skal du slet ikke købe kattefoder, men lave dit foder selv, for ALLE dyrefoderfabrikanter har "laboratorier" eller farme med forsøgsdyr, sådan er det bare , hvad enten man kan lide det eller ej, og selv om fabrikanterne normalt ikke er meget for at indrømme det.
Den eneste forskel er, hvordan dyrene behandles de forskellige steder

En anden ting er, at kattemad er en videnskab at finde rundt i, og der vil altid være delte meninger og erfaringer med hvad der er godt og skidt.

Jeg køber ikke det hammerdyre dyrlægefoder eller andet med tårnhøje priser på, men mener heller ikke, at Aldis eller Remas det billige er noget værd.

Mine katte fodres med Kitekat tør- og dåsefoder og Royal Canin og så suppleres med andre ting, kød o.lign.

Det er sunde og raske dyr, der endnu ikke har prøvet at fejle noget som helst eller være hos dyrlægen undtagen da de som killinger blev neutraliseret.

Jeg har haft katte der ikke havde behov for dyrlæge i 10-12 år, så ingen skal komme og påstå, at det eneste foder der dur er det vanvittigt dyre.

MEN, mange katte bliver syge, også så syge de må aflives som følge af længere tids forkert fodring.

Det er ikke godt kun at fodre med tørkost.

Katte er generelt for dårlige til at drikke nok vand, og den meget koncentrerede tørkost gør så, at kattene kommer til at lide af væskemangel, de udvikler nyresten, krystaller i urinvejene, blærebetændelse og en masse andre grimme smertefulde lidelser.

Man anbefaler flere steder, at tørfoder kun bør udgøre halvdelen af kattens foderemner, og kun såfremt katten er flink til at drikke tilstrækkeligt med vand.

Og så kan jeg ikke lade være:

Du beklager dig over priserne på foder til dine dyr.....har du tænkt på, at det på et tidspunkt kan ske at være den billigste del af det. Hvis bare en kat bliver syg, kan det i løbet af et par timer komme til at koste mindst lige så meget som det du skal bruge til foder til alle 4 på et halvt år

mvh dova

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 22-07-06 11:51

Så kan det vist ikke gøres ret meget billigere, 25-50øre/dag/kat + evt lidt standardkattefoder ved siden af. Tryk på "daggamle kyllinger" når du kommer ind, for det direkte link virkede ikke.
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/produkter/showproducts.php?id=3

Kommentar
Fra : solling

Dato : 22-07-06 12:15

øh nej dova jeg beklagede mig ikke direkte, men det er vel ikke mærkeligt at man gerne vil spare hvor man kan, da jeg har mange dyr at fodre, 2 heste, 1 hund, to geder og 4 katte. bla. derfor køber jeg stort ind til alle de andre dyr og sætter de penge jeg spare ved det ind på en konto som er lavet specielt til udgifter som smed, dyrlæge og lign.
Da jeg hidtil kun har haft 1 kat har det ikke rigtig kunne svare sig at købe ind i store mængder til den, da maden så ville risikere at blive for gammel ( det er en meget lille kat, der næsten ikke spiser noget) men da jeg nu også har de 3 små ædedolke tror jeg at det begynder at ville kunne svare sig.

jeg er begyndt at prøve med tilvænning til vådkost til killingerne, men den gamle er der ikke noget at gøre ved.... den vil kun have tørkost. og så kan jeg i øvrigt nævne at den er ca 9 gammel og aldrig har fejlet det mindste. min mors 3 katte er også ved at være gamle og har heller ikke aldrig spist anden end tørkost og de har heller aldrig fejlet noget. så det er jeg nu ikke så nervøs for.
Det kan så være at det er det med vandet som du nævner. den har nemlig altid været meget flink til at drikke.

Jeg har også fodret med kitekat, men kan ikke finde det i størrer sække nogen steder... er der nogen der ved om det kan fåes?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-07-06 12:24
Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 22-07-06 12:29

gå ind på "dyrlægevagten", der finder du butik til billigt kattemad...kattemad, der vel at mærke er af den bedste kvalitet.....spd specific....
køb aldrig og giv aldrig dine katte alt det der fra supermarkederne..der er alt for mange ikke så gode mineraler i, som specielt for hankatte kan ha en rigtig skidt konsekvens i form af nyre og urinvejssygdomme..
dyrehandlerens kattemad er også meget billigere i længden, da de ikke skal haså store mængder....
hvis du er glad for dine katte, så får de også det bedste af det bedste...dyrlægeregninger er pissedyre og de penge ku du ha sparet, hvis god mad af højeste kvalitet..
det er da værd at regne på....
selv køber jeg de mellemste poser af god mad hos min dyrehandler....iams hedder det min æder og er glad for...det er ikke så dyrt i store mængder.....
god weekend
miss.j.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-07-06 14:12

Miss Josephine, lige en kommentar ang. dit dyre "gode" foder fra dyrehandleren

Du må endelig ikke tro, at iams er bedre end supermarkedsmad fordi det er fra dyrehandleren, det er ikke testet spor bedre end kitekat, på nogen punkter endda dårligere (energisammensætningen af kulhydrat, protein og fedt)......Det eneste der er bedre end supermarkedets er prisen.

Alt efter hvilken slags iams du bruger, består det af op til 60 % fedt og et stort kulhydratindhold

Når man vælger kattemad, bør man gå efter noget med lavt kulhydratindhold i procent og samtidig skal der af de sidste procent være nogenlunde lige meget af fedt og protein.

Daggamle kyllinger synes jeg lyder ulækkert og hvem bryder sig om at smide hele, døde pipper foran kattene...ja bare at røre ved dem synes jeg lyder ulækkert, men okay, at knase hjerneskallen og benene på sådan nogen kyllinger er om ikke andet så godt for missernes tænder

Men m.h.t. Daggamle kyllinger, så er der mange katte der ikke vil røre dem, det er kun tilskudsfoder for dem der vil spise dem, og hvem pokker ligger inde med en stor fryser til et stort parti døde dyr.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-07-06 14:15

Forresten Mokof, så passer dit regnestykke ikke med de ca 25 øre pr kat pr dag med daggamle kyllinger

For en kat skal have 7-8 af dem om dagen for at få dækket sit fodermængdebehov.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-07-06 14:18
Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 22-07-06 15:12

Til Dova: En huskat af alm størrelse spiser ikke 7-8 kyllinger om dagen, medmindre du giver den et brækpulver indimellem. Det svarer vel til 10-12 mus.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-07-06 15:40

Ja, og en kat skal netop spise 10-12 mus om dagen, såfremt den ikke får andet at spise

Kommentar
Fra : BaileyPige

Dato : 22-07-06 21:56

hejza min kat får også IAMS og jeg kan ikke forstå at du "Dova" skriver at det ikk er bedre end supermarkedets

(Du må endelig ikke tro, at iams er bedre end supermarkedsmad fordi det er fra dyrehandleren, det er ikke testet spor bedre end kitekat, på nogen punkter endda dårligere (energisammensætningen af kulhydrat, protein og fedt)......Det eneste der er bedre end supermarkedets er prisen)

for efter min kat var blevet kastreret, fik jeg en liste over hvad dyrlægen anbefalede af foder og der stod bla. IAMS på, så der undrer jeg mig lidt, for hvis det er så dårligt hvorfor anbefaler dyrlægen det så? og de fraråder jo alt det billige fra supermarkedet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-06 11:11

Baileypige,

jeg kigger på de test der er foretaget af kattemad, og ifølge det, er Iams ikke bedre end kitekat, det får sådan set samme samlede karakter, men der er jo flere faktorer der spiller ind, f.eks, indholdet af mineraler (Taurin, kalcium, magnesium o.s.v.) og så fordelingen af kulhydrat, protein og fedt.
Noget er supergodt hos et produkt, hvor andet så er dårligere, og en samlet vurdering er ikke bedre eller fortæller mere, end at man skal vide hvad der er vigtigt der ikke er for meget eller for lidt af i det foder man vælger.

Det der meget hurtigt trækker kraftigt ned i en vurdering af kattemad, er hvis kulhydratindholdet er for stort, det må helst ikke komme over ca 30 %, ved nogen af de helt billige supermarkedsfoder, ligger det helt oppe på omkring 50 %, og det har katten ikke brug for= fejlernæring.

Så er der indhold af magnesium, det må ikke udgøre særlig højt, kun ganske få %.

Taurin skal være tilsat, da det er et stof der kan give katten alvorlige skader på centralnervesystemet, hvis de i længere tid mangler taurin...det er det andet punkt hvor de helt billige mærker får dumpekarakter.

Så er der fordelingen af fedt og protein.
Fedtindholdet bør ikke være væsentligt større end proteinindholdet, da det fortrinsvis er proteinet katten har brug for.

Og derfor mener jeg, at Iams med en fedtprocent på f.eks. 58 % og proteinindhold på 32 % ikke er så godt foder som et andet med et fedtindhold på 41 % og proteinindhold på 37 %
Og når så kalciumindholdet også er for lavt i Iamsen gør det ikke sagen spor bedre

mvh dova

Kommentar
Fra : BaileyPige

Dato : 23-07-06 12:34

oki doki jeg er bar ikk helt så vidende på det område, fordi mine forældres katte har altid bare fået det billige kattemad, de er så heller aldrig blevet syge men det nok fordi at de også var udekatte.
Jeg startede med at give min kat whiskas, men efter et stykke tid kunne jeg godt se den var helt gal, han var aldrig mæt af det mad han fik og kunne blive ved med at æde og kunne ikke styre det og når han havde været på toilet stank det simpelthen så meget at man ikke kunne holde det ud, så da jeg var ved dyrlægen med ham (da han skulle have opereret stenene ud, fordi de ikke var faldet ned) spurgte jeg dyrlægen hvorfor han lugtede sådan og kunne blive ved med at spise) og han sagde så at de var kort sagt dårligt, derefter gik jeg ned til min lokale dyrhandler og han sagde at Iams var rigtig god, og efter han har fået det lugter han ikke mere og han kan sagtens selv styre hvor meget han kan spise men jeg kan så godt høre det ikke er godt, og jeg har så også overvejet at købe Royal Canin til indekatte for har hørt det skulle være rigtig godt, er det rigtigt?

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 24-07-06 15:34

det er jo netop det jeg også poienterer...det med mineralerne...det er pissevigtigt at de ikke får for meget af disse...og så ER produkterne fra dyrlæge/dyrehandler altså billigere i brug....
det er blevet bevist,at diss produkter fra supermarkederne ikke er en disse værd...der er for ex tilsat et eller andet stof i f.ex whiskas, så kattene simpelthen bliver afhængige af det og i både whiskas og kittekat er der altfor meget turin og magnesium, hvilket i længden giver svære skader hos især hankatte i form af urinvejssygdomme...så skal de til at behandles med speciel foder...der ligeledes er dyrt...og hvor er der så sparet.....så at fodre sine dyr med det bedste, er at foretrække fra begyndelsen og som jeg har nævnt, så er det meget mere drøjt i længden...de skal ikke ha så meget som det billige for at blive mætte....har prøvet begge dele....
en veninde jeg har bruger mange flere penge på foder end jeg gør, selvom hun køber det billige fra supermarkederne..
kig efter indholdet at mineraler mm....det skal være minimalt...
der må gerne være fedt i missemaden...små katte SKAL ha fedt....det skal store også, men selvfølgelig ikke ligeså meget.....derfor er det netop, at dyrehandlerens mad....eukanuba, yams,royal canin ect...
ps..jeg anbefaler iøvrigt ikke noget mærke, hvis mit første indlæg bliver læst ordentligt...jeg skriver at pt..spiser min kat yams...jeg skifter en del med mærkerne for at hun skal få afvekslende foder....
ifølge min dyrlæge og min dyrehandler, så er yams på samme sundhedsmæssige stadie som royal canin ect...jeg har nærlæst indholdsfortegnelserne, det gør jag altid....og der er altså ingen forskel...men der er forskelpå om det er til små, katte, overvægtige, langhårede mm....der findes utallige forskellige mærker og typer...
min kar er aldrig blevet hverken overvægtige eller syge af at få dette foder..tværtimod...
det anbefales i øvrigt af de flaste, at katte helst lever af tørfoder....der er vand i tørfoder og katte drikker somregel det de har behov for...
det er ikke tørfoderets skyld de får urinvejssygdomme med mindre de netop udelukkende og hele deres liv blir fdret med det billige foder...det er det billige foders skyld de blir syge...det fra læge og dyrehandler er så nøje afstemt i de passende mængder at de netop undgår disse smertefulde sygdomme...og alt det bløde kost er absolut ikke spor godt.....de bruger joikke deres tænder med tandsygdomme til følge...flere dyrlægeregninger, der er dyre....
iøvrigt, så drikker min kat alt det vand hun lyster af blomsternes vandkande...det finder hun stor fornøjelse i at gøre og så fra vandhanen, når den er åbnet....
miauuuuuuuuu fra miss.j.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 24-07-06 23:27

hejsa
Jeg kan varmt anbefale www.kattespecialisten.dk Handler selv en del derinde.Jeg har heller ikke selv for mange penge,men undværer gerne,for at mine guldklumper får noget god madDog er det ikke det billigste de har,men det er godt,og misserne elsker det!Der er forresten rigtig mange andre gode ting derinde man kan forkæle sin kat med
Hej til dig og misserne fra dior.
Vil du se hvor friske og sunde mine katte er?Så tjek ind på www.hotte.k-nettet.dk

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 25-07-06 00:43

ps... jeg skrev at der gerne må være fedt i kattemad...ja for søren, der SKAL være fedt i kattenes mad...det er en livsnødvendighed....for at katten får energi og får en sund hud og pels.....
den slags fedt katte ikke har brug for, er det fedt mennesker spiser i form af fedkkanter fra vores kød og tyk fløde og lignende....
missens moar....
ciao....

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 31-07-06 14:34

Tak for svaret ans.